Flytta till Malta?
Min sambo är maltes och jag är svensk. Nu ska vi snart ha barn och efter flera års runtflyttande känner vi båda att det är dags att "bli vuxna" och stanna på ett ställe (ett land) under en längre tid. Vi bor i hyreslägenhet och har mest tillfälliga möbler då vi inte velat köpa något bättre då vi inte vet om vi ska vara kvar i landet och så vidare.
Men med barn vill vi inte ha det så, vi vill bo permanent, köpa hus och ha ett vanligt familjeliv. Frågan är vart, oavsett var vi bor (det är Malta eller Sverige som gäller) kommer den ena av oss vara väldigt långt borta från sin familj och bo i ett land där vi inte kan språket.
Är det någon som har bott på Malta med småbarn och kan berätta lite om hur det fungerar? Jag har varit där många gånger och min sambo kan naturligtvis berätta mycket hur det är att bo och växa upp där, men eftersom vi inte alls har samma referensramar är det så svårt att tolka hur det egentligen är.
Dagis, sjukvård, skola, jobbmöjligheter, språksvårigheter och sånt, är det någon som kan berätta något? Och boende, hur är husen egentligen? Jag har varit i många maltesiska hus men mest hos äldre släktingar i gamla, omoderna hus, jag skulle inte påstå att min farmors lägenhet här i Sverige är representativ för hur en ung familj brukar bo.
Löneläge? Inte i euro utan snarare i levnadsstandard, kan man leva gott på en vanlig lön? Jag förstår naturligtvis att det beror på val av yrke, men jag kommer från hotellbranschen och min sambo är kock om det hjälper.
Allt ni kan berätta, så länge det inte något som ni bara har läst någonstans på internet eller upplevt på en veckas semester, vore av intresse!