Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Hur väljer man mellan äggdonation, IVF och adoption?

Om dina embryon inte vill dela på sig så är ju ivf inget vidare alternativ, oddsen lär ju iaf inte vara bra så ni får ju fundera på om det är värt att fortsätta. Adoption är säkert ett jättebra sätt att gå barn på, vi har gjort adoptionsutredningen och skulle precis skicka in papper till Taiwan när jag blev gravid med vår dotter. Nackdelen med adoption är den oerhört långa väntetiden. Vi valde därför äggdonationsförsök på Huddingeåk väntan på adoption och då vi misslyckats med ett flertal ivf:er. Det ångrar vi absolut inte nu när vi sitter här hemma med vår söta dotter, vårt allt. Kärleken till henne är så stark och självklar så kan inte ens förstå att vi någonsin haft funderingar över ÄD. Det är naturligtvis ni som måste styra ert beslut men hade jag varit ni hade jag inte gjort fler ivfer utan gått vidare med ÄD och parallellt ställt mig i kö för adoption. Lycka till! Kram

• villsågärna38
    Lillstoran skrev 2012-05-26 10:56:01 följande:
    Nu var jag inte med - du blev gravid tillsist med egna ägg eller ÄD?

Vi har inte försökt med egna ägg på tre år. Vår dotter kom till på sjätte Äd-försöket. Kram
  • villsågärna38
    NKmamma skrev 2012-05-26 12:17:50 följande:
    Ja visst är det fantastiskt. Vår dotter är 4 år trots det är vi fortfarande förundrade över vår tur och det fantastiska att hon är hos oss.

Förstår precis vad du menar, vi har också jättesvårt att förstå att det är på riktigt efter alla år av kämpande. Svårt att förstå att man kan vara såhär lycklig Kram
  • villsågärna38
    Rocktroll skrev 2012-05-26 12:29:19 följande:
    Vi var nyligen i samma sits och den är allt annat än lätt. Fick bara ut mellan 4-6 ägg ivf 1 & 2 och 2 blev befruktade båda gångerna och dom fick jag tillbaks men dom var inte så bra kvalité. Inför tredje IVF så sa läkaren att det är lika bra att ställa oss i ÄD eller adoptionskö men vi ville ändå göra ett tredje försök och det är jag glad för för det blev en liten bebis testade en annan medicin och det gav ännu färre ägg, bara 3 och jag fick tillbaks ett enda som blev befruktat men det verkar ha varit guldägget. Nu är vi glada att vi inte gav upp men vi tänkte ställa oss i adoptionskö om det inte funkat. Jag har också AMH 0,4.
    .:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se

Ja det är ju så svårt att säga när man ska ge upp med ivf:er. Vi gjorde sex stycken men fick tyvärr bara missfall. Jätteroligt att läsa att det gick vägen för er! Kram
  • villsågärna38
    Lillstoran skrev 2012-05-26 19:05:19 följande:
    Vad roligt! LYCKA TILL! Måste bara säga en sak. 4 - 5 ägg är inte så dåligt. Läste på Fertilitetscentrums hemsida under folk som berättat om ett par som fick 1 ägg, men fortsatte. Sista gången gick det. Jag är själv 40 år fick bara 4 ägg och är nu gravid efter första försöket.

Om det är bra eller dåligt beror ju lite på vilken dos dom krävs för att få ut äggen. I början när vi gjorde ivfer gick jag ut sex ägg på 450 ie menopur eller puregob men sista två gångerna fick jag två resp ett ägg på samma dos. Det är tyvärr inget vidare bra tecken och inget av de sista blev heller befruktade. Om man får ut få ägg på en lägre dos är det ju inte lika "illa" om du förstår vad jag menar.
  • villsågärna38
    Lillstoran skrev 2012-05-26 19:34:38 följande:
    OK, jag har bara gjort 1 st IVF men då mitt blodprovsvärde redan sprutdag var ca 2 350, så fick jag sänkt dos till Gonal - f 225. Sprutade i 10 dagar men fick bara 4 ägg, 3 av 4 befruktade och ett 10 poängs ägg av 10, resten långtidsodlades men kastades. Menade bara att 4 - 5 ägg inte behöver vara dåligt. Kul att det gick vägen för dig!

Tack Om du fått 4-5 ägg på så pass "låg" dos så är du inte svårstimulerad vilket är problemet för oss som har problem med vår äggstocksreserv. Att få väldigt få ägg på maxdosen dvs 450 ie är ett tecken på att äggen börjar ta slut och då minskar ju också chanserna att kvaliteten är bra även om det naturligtvis finns undantag. Man kan därför aldrig tala om antal ägg utan att även tala om vilken dos man fått dem på.
  • villsågärna38
    Lillstoran skrev 2012-05-26 21:40:42 följande:
    OK då förstår jag. Antar att om jag behöver köra igen kommer de att höja osten för att få fler ägg. Samtidigt går inte det hur mycket som helst när blodprovsvärdet är så högt så tidigt. Gjorde du ÄD på Huddinge? Jag går där.

Ja de vill nog inte riskera att du blir överstimulerad. Hoppas det går vägen för er nästa gång! Ja vi gjorde på Huddinge och på Linnekliniken i Uppsala. Kram
  • villsågärna38
    Lillstoran skrev 2012-05-27 18:56:40 följande:
    Jag är gravid nu efter första försöket. De är väldigt gulliga på Huddinge. Vad tyckte du om du jämför med Linné ? Varför jag inte skulle välja Linné om det skulle behövas i framtiden är för att de inte långtidsodlar, vilket de gör på Huddinge, Falun m.m.

Stort grattis!!! Linne var jättebra, på många sätt bättre än Huddinge eftersom det är mer småskaligt och man har samma läkare osv. För oss var det aldrig aktuellt att långtidsodla vid ivf eftersom vi alltid fick så få befruktade. På Linne blev vi även gravida med eget ägg men fick tyvärr MA i v. 14 då. Äggdonationsteamet på Huddinge med Kristina som är koordinator har dock varit jättebra också även om vi inte lyckades få barn förrän på sjätte försöket. Kram
  • villsågärna38
    Lillstoran skrev 2012-05-28 09:31:56 följande:
    Kul att det har gått vägen för dig / er (med risk för att upprepa mig). Vet inte riktigt hur ÄD går till, bara att de gör det på Huddinge och att det är lång kö. Men det ska ju gå i Finland och ev. snart även i Danmark.  

Danmark har gjort ÄD länge men har brist på donatorer. Ska man göra det utomlands så är Riga, Polen och Tjeckien de vanligaste länderna. I Sverige kan man göra behandlingen på några av de stora universitetsjukhusen och privat uppe i Umeå. Vi väntade ett år på Huddinge efter att vi konverterat över våra ivf-försök till ÄD istället. Den enda ivfen vi gjorde på Huddinge blev avbruten för att inget av de tre ägg jag fick ut blev befruktade. Vi har därför fått tre ÄD försök där istället och gjort tre ET och tre FET för att få vår lilla dotter.
Svar på tråden Hur väljer man mellan äggdonation, IVF och adoption?