• Lillstoran

Hur väljer man mellan äggdonation, IVF och adoption?

Vid ÄD så får barnet i vart fall den enes gener så det blir till hälften ert eget. Finns ju de som använder syskon för att få den genetiska biten den vägen. Dock ingen garanti för att det lyckas. Förstår om du vill använda dina egna ägg. Men finns det absolut inget annat alternativ hade jag satsat på ÄF. Lycka till!

• Lillstoran

Är alla dina prover normala för övrigt som T4, T3 och allt det där? I annat fall hjälper inte ÄD. Själv vill jag ha en donator som är lik mig själv, dvs. äkta blond och blåögd och de försöker alltid para ihop i den mån det går. Nu ska jag inte göra ÄD men det är något speciellt att vara gravid och vänta barn ihop. 4 - 5 ägg är inte så dåligt, finns ju de som fått färre och lyckats. Själv är jag 40 år och fick 4 ägg och lyckades på första försöket. Det är inte antalet ägg utan kvaliteten.

• Lillstoran
    villsågärna38 skrev 2012-05-26 10:05:36 följande:
    Om dina embryon inte vill dela på sig så är ju ivf inget vidare alternativ, oddsen lär ju iaf inte vara bra så ni får ju fundera på om det är värt att fortsätta. Adoption är säkert ett jättebra sätt att gå barn på, vi har gjort adoptionsutredningen och skulle precis skicka in papper till Taiwan när jag blev gravid med vår dotter. Nackdelen med adoption är den oerhört långa väntetiden. Vi valde därför äggdonationsförsök på Huddingeåk väntan på adoption och då vi misslyckats med ett flertal ivf:er. Det ångrar vi absolut inte nu när vi sitter här hemma med vår söta dotter, vårt allt. Kärleken till henne är så stark och självklar så kan inte ens förstå att vi någonsin haft funderingar över ÄD. Det är naturligtvis ni som måste styra ert beslut men hade jag varit ni hade jag inte gjort fler ivfer utan gått vidare med ÄD och parallellt ställt mig i kö för adoption. Lycka till! Kram

Nu var jag inte med - du blev gravid tillsist med egna ägg eller ÄD?
  • Lillstoran
    villsågärna38 skrev 2012-05-26 12:24:05 följande:
    Vi har inte försökt med egna ägg på tre år. Vår dotter kom till på sjätte Äd-försöket. Kram

Vad roligt! Nu är jag gravid men jag funderar själv på ÄD om det inte hade gått med egna ägg. Förstod bara inte om det var egna ägg eller donerade därav frågan. Kram!
  • Lillstoran
    FrejaP skrev 2012-05-26 13:15:02 följande:
    Vi kämpade i 4 år vart gravid på egen väg tre gånger men fick missfall. Gjorde tre IVF försök, blev gravid en av gångerna men missfall även då. Vi har utrett både varför jag har svårt att bli gravid och varför jag fått upprepade missfall. Utan att hitta något fel. Det jobbigaste av allt var att vara gravid sådan ångest, mina missfall kom oftast i vecka 12 så det var ett helvete att vänta. Vi beslutade oss för äggdonation för att väntetiden för adoption är så lång och för att min man då fortfarande skulle kunna bli biologisk pappa samt att vi då får vara med barnet från dag ett. Att det inte skulle vara mitt biologiska barn strunatde jag helt i jag ville ha en familj. Tror dopck att det är viktigt att man verkligen känner det innan man ger sig in i det. Vi åkte till St:Petersburg för ett inledande samtal. När vi kom hem var jag gravid för femte gången. Tyckte det var skit och att det bara försenade vår äggdonation. Nu är jag i vecka 28 så vi håller tummarna.  LYCKA TILL vilken väg du än väljer att gå.    

Vad roligt! LYCKA TILL! Måste bara säga en sak. 4 - 5 ägg är inte så dåligt. Läste på Fertilitetscentrums hemsida under folk som berättat om ett par som fick 1 ägg, men fortsatte. Sista gången gick det. Jag är själv 40 år fick bara 4 ägg och är nu gravid efter första försöket.
  • Lillstoran
    villsågärna38 skrev 2012-05-26 19:28:21 följande:
    Om det är bra eller dåligt beror ju lite på vilken dos dom krävs för att få ut äggen. I början när vi gjorde ivfer gick jag ut sex ägg på 450 ie menopur eller puregob men sista två gångerna fick jag två resp ett ägg på samma dos. Det är tyvärr inget vidare bra tecken och inget av de sista blev heller befruktade. Om man får ut få ägg på en lägre dos är det ju inte lika "illa" om du förstår vad jag menar.

OK, jag har bara gjort 1 st IVF men då mitt blodprovsvärde redan sprutdag var ca 2 350, så fick jag sänkt dos till Gonal - f 225. Sprutade i 10 dagar men fick bara 4 ägg, 3 av 4 befruktade och ett 10 poängs ägg av 10, resten långtidsodlades men kastades. Menade bara att 4 - 5 ägg inte behöver vara dåligt. Kul att det gick vägen för dig!
  • Lillstoran
    Lillstoran skrev 2012-05-26 19:34:38 följande:
    OK, jag har bara gjort 1 st IVF men då mitt blodprovsvärde redan sprutdag var ca 2 350, så fick jag sänkt dos till Gonal - f 225. Sprutade i 10 dagar men fick bara 4 ägg, 3 av 4 befruktade och ett 10 poängs ägg av 10, resten långtidsodlades men kastades. Menade bara att 4 - 5 ägg inte behöver vara dåligt. Kul att det gick vägen för dig!

Sprutdag 5 skulle det stå då låg östradiol på ca 2 350 och det gick för fort enligt läkaren.
  • Lillstoran

OK då förstår jag. Antar att om jag behöver köra igen kommer de att höja osten för att få fler ägg. Samtidigt går inte det hur mycket som helst när blodprovsvärdet är så högt så tidigt. Gjorde du ÄD på Huddinge? Jag går där.

• Lillstoran
    villsågärna38 skrev 2012-05-26 21:47:42 följande:
    Ja de vill nog inte riskera att du blir överstimulerad. Hoppas det går vägen för er nästa gång! Ja vi gjorde på Huddinge och på Linnekliniken i Uppsala. Kram

Jag är gravid nu efter första försöket. De är väldigt gulliga på Huddinge. Vad tyckte du om du jämför med Linné ? Varför jag inte skulle välja Linné om det skulle behövas i framtiden är för att de inte långtidsodlar, vilket de gör på Huddinge, Falun m.m.
  • Lillstoran

Kul att det har gått vägen för dig / er (med risk för att upprepa mig).

Vet inte riktigt hur ÄD går till, bara att de gör det på Huddinge och att det är lång kö. Men det ska ju gå i Finland och ev. snart även i Danmark. Glad 

Svar på tråden Hur väljer man mellan äggdonation, IVF och adoption?