Inlägg från: solstol |Visa alla inlägg
  • solstol

Au Pair...?

95% av alla au pairer är knappt 20 eller något år över. Du kommer känna dig gammal som 24-25-åring tillsammans med tjejer som just tagit studenten... Jag var au pair när jag var 20/21, inte i USA, och jag var alltid äldst.

Det är jättesvårt att "se klart" när man är mitt uppe i ett förhållande, men att inte ta dessa chanser när man är ung och har möjlighet är det många som ångrar bittert i efterhand. Man växer så otroligt som människa av att vara borta och se andra delar av världen. Jag skulle aldrig vilja byta bort de erfarenheter jag har fått.

Ang csn så lär du ju ha kvar ditt svenska bankkonto, så förmodligen har du väl pengar kvar där att kunna betala csn med. Det är dyrt att föra över pengar mellan svenskt och utländskt bankkonto.

• solstol
    ruthen skrev 2012-05-27 21:24:07 följande:
    Jag åkte som aupair som 24-åring och jag kände inte att jag var för gammal.

För det första umgicks jag inte med så många andra aupairer, eftersom jag var gammal nog att skaffa mig andra kompisar, både amerikaner och andra svenskar i min ålder. Känns som det mest är 19-åringar som bara umgås med andra aupairer i usa eftersom de faktiskt inte har åldern inne för att gå ut på krogen och träffa folk.

För det andra var jag aupair i New York City, där konkurrensen är högre om jobben och familjerna väljer hellre en aupair med förskollärarutbildning på 24 år, än en 19-åring som precis gått ut gymnasiet.  Därför var medelåldern på aupairer högre i det området där jag bodde och jag är glad att jag valde att åka när jag var 24 istället för 20.
    Ja, så kan det säkert vara i storstäderna. Det kan ju vara ett smart drag i så fall, att ha lite längre utbildning och kunna välja en familj i någon storstad man verkligen vill till.
Svar på tråden Au Pair...?