• MimmiSthlm

Slutade med p-p för 10 mån sedan, ingen mens än

Hej,

Jag slutade med mina p-piller för ca 10 månader sedan (31 juli-11) och har fortfarande inte fått tillbaka min mens än (är 24 år). Blev självklart väldigt orolig och kontaktade därför Sophiahemmet för ett par månader sedan eftersom min fästman och jag försöker bli gravida.

När min läkare undersökte mig med ultraljud upptäckte han att mina äggstockar inte var aktiva och att jag knappt hade någon livmoderslemhinna (jag hade haft ett par små blödningar och tänkte att det kanske ev. hade varit mens men så var alltså inte fallet). Fick därför ta blodprover för att kunna utesluta problem med sköldkörteln, dessvärre konstaterades ist att jag har Hypotyreos och att det förmodligen var därför som jag inte hade fått någon ÄL.

Jag har nu ätit Levaxin i snart 14 v. (höjde dosen senast för 3,5 v. sedan) och i mitten av förra veckan fick jag helt plötsligt symptom som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka eftersom jag varken minns hur det är att ha ÄL eller riktig mens.

Det började med att jag blev lite småöm i bröstvårtorna och fick genomskinliga/vita trådiga, tjocka och klibbiga flytningar som mer eller mindre nästan gick att ”pressa ut” när jag satt på toaletten. Tänkte att detta kanske var de klassiska ÄL-flytningarna som man läst så mycket om, så jag och min fästman passade på att mysa på kvällen. Dagen efter hade jag fortfarande samma flytn. igen och tänkte att det kanske var lite vätska från gårdagens kvällsaktiviteter som var kvar men när det var likadant morgonen efter det började jag verkligen undra om det ändå inte kunde vara ÄL. Så vi passade på att mysa igen och nu i måndags hade jag en svagt huggande känsla i högra nederdelen av magen till och från under dagen. Har haft samma känsla i magen idag på förmiddagen också, och det har dessutom breddat ut sig lite och har utvecklats till en svagt molande känsla i hela nederdelen av magen. Bröstvårtorna är fortfarande väldigt ömma, och jag har även fått lite ont i ryggen nere vid svanken.

Min fråga är nu – vad kan detta vara? ÄL, mens eller kan det vara tidiga graviditetssymptom? Har som sagt inte haft en riktigt ÄL eller mens sen jag var ca 14 år (10 år sedan) så minns inte alls hur det ska kännas. Tilläggas bör också kanske att jag sedan igårkväll haft en lite brännande/svidande känsla i underlivet när jag varit på toaletten, kan det vara någonting som är kopplat till mina andra symptom?

Vore otroligt tacksam om jag kunde få lite hjälp, tips och råd från er.

Stort tack på förhand!

• Svar på tråden Slutade med p-p för 10 mån sedan, ingen mens än
  • semlorna

Jag har ofta ÄL-flytningar (vattniga eller dom äggvita) i flera dagar kring ÄL, oftast innan men ibland nån dag efter. Sen är det svårt att säga vad det innebär för dig iom att du inte har någon senaste mens eller normalcykel att jämföra med.

• MimmiSthlm
    semlorna skrev 2012-05-23 12:15:25 följande:
    Jag har ofta ÄL-flytningar (vattniga eller dom äggvita) i flera dagar kring ÄL, oftast innan men ibland nån dag efter. Sen är det svårt att säga vad det innebär för dig iom att du inte har någon senaste mens eller normalcykel att jämföra med.
    Nej men precis, jag har ju ingenting att jämföra med. Vad har du mer för symptom, och i vilken följd, när du har ÄL?
  • semlorna
    MimmiSthlm skrev 2012-05-23 13:07:59 följande:
    Nej men precis, jag har ju ingenting att jämföra med. Vad har du mer för symptom, och i vilken följd, när du har ÄL?

Det skiljer sig och just nu äter jag pergo så det är inte så representativt men annars brukar jag ha vattniga flytningar i 2-4 dagar innan ÄL och äggvita i 1-2 dagar precis kring ÄL. Brukar bli öm i magen 2-3 dagar innan och det håller i sig nån dag efter. Typ så men det varierar och ingen månad är någon annan precis lik. Jag tempar just för att slippa undra.
  • isadora81

Det lät verkligen som ägglossningsflytningar! Grattis!

Jag hade nästan som dig fast jag hade ägglossning och mens långa cykler (36-61 dagar). Jag gick till gyn och upptäckte hypotyreos. Nu står jag på levaxin. Tyvärr har jag aldrig haft ägglossningsflytningar och min ägglossning har inte blivit bättre ännu, men det var roligt att höra att det har blivit bra för dig. Då kanske det finns hopp. :)

Hoppas mensen inte kommer om 14 dagar!     

Svar på tråden Slutade med p-p för 10 mån sedan, ingen mens än