3-åring med dålig motorik
min (snart) 4åring ska till doktorn senare i sommar pga att han har dålig
grovmotorik. det är förskolan som har reagerat och sagt att han inte riktigt
har samma koll på sin kropp som hans jämngamla kompisar.
jag vet att dom sagt att han inte använde sina armar när han sprang förra hösten
(då var han 3) utan dom hängde bara längs med kroppen. nu har hans fröken
dock tränat det med honom. han är rätt "dålig" på å klättra också och han kan inte
cykla, inte alls (inte ens på trehjuling, han förstår inte hur man trampar)
vi har alltid tänkt att han varit lite klumpig eftersom han alltid varit lång (55cm när han
föddes, 75cm vid 5månader, 85cm vid 1år, 95cm vid 2år och nu är han över 110cm vid
4år) han har inte varit direkt sen med saker, han kröp aldrig, lärde sig sitta vid
7månader tror jag och började strax innan 14månader. men han har alltid varit duktig
på andra saker än just det motoriska. tex kan han alfabetet och siffror och förstod flerstegs-
instruktioner väldigt tidigt. han pratar lite dåligt (jag pratade inte heller rent när jag var liten)
men däremot har han ett enormt ordförråd. han är väldigt duktig inom sitt stora intresse
också (dinosaurier)
vi har aldrig reflekterat över att han är lite klumpig och sen motoriskt eftersom vi har
en 2åring som varit väldigt sen. han blev skickat till sjukgymnast vid 5månader eftersom
han inte kunde hålla huvudet och har genomgått en stor undersökning hos neurolog,
han blev dock "friskförklarad" för typ tre veckor sen eftersom dom inte hittat något "fel"
men han lärde sig inte sitta förrän 9månader, krypa vid 17månader och gå vid 22,5månader.
idag (han är 2år och 2månader) är han betydligt "duktigare" än storebror på många
områden som gäller grovmotoriken. han klättrar överallt, åker bobby car och förstår
grejen med en trehjuling och att trampa men har varit lite för kort.
ibland kan jag känna mig dum som inte har sett att storebror har problem och att
det varit så stort fokus på lillebror (självklart har vi varit med storebror också men inte
sett just hans problem eftersom han inte är intresserad av att klättra och såna saker)
men lillebror har haft så stora problem med sin utveckling, magen, maten och att han
alltid har varit sjuk. hoppas att vi kan få träffa en sjukgymnast med storebror också