3-åring med dålig motorik
Min 4,5 åring är sen med grovmotorik. Han springer klumpigt, snavar ofta så han slår sig. Han kommer inte upp i klätterställningar där jämnåriga kan klättra upp och han kan absolut inte cykla utan stödhjul. Fotboll och sådant är svårt för honom också. Han är också försiktig och rädd i många situationer så han törs heller inte prova och träna så mycket. Han hänger däremot med bra i finmotorik så han ritar fint och kan trä halsband m.m. Jag tror min sons bekymmer är ärftliga eftersom jag själv har en ganska dålig grovmotorik. Känner igen mig själv som barn lite i honom. Likaså min man har haft liknande bekymmer som barn. Då han var på 4-årskontroll ville de skicka honom på utredning. Min mans syskon var sena att gå också (15 mån respektive 19 mån). Jag försöker att uppmuntra min son att prova på saker han tycker är svårt utan att pressa honom. Jag har dock inga tankar om att han ska kunna bli idrottsstjärna eller något sånt Han kommer nog att välja någon annan karriär som ligger mer för honom.