Inlägg från: zingoalla |Visa alla inlägg
  • zingoalla

3-åring med dålig motorik

Vi har länge observerat att vår dotter har dålig motorik vad gäller tex springa, hon kommer långt långt efter sina kompisar.
    Bad special pedagogen titta på detta och hon höll med.
    Verkar som att dottern är lite stel i ena sidan.

Finmotoriskt tror jag hon hänger med vad gäller tex rita och plocka osv.

Nån anan som varit med om detta och vad har det berott på och går det att träna upp.
    Specialpedagogen sa vi lungt kunde vänta tills 3-års kollen i sept....men jag blir ju lite orolig

• Svar på tråden 3-åring med dålig motorik
  • zingoalla

Tack för era svar. Har inte alls tänkt på om hon kan stå på tå, det måste jag kolla. Klättrar gör hon men det går inte så smidigt o lätt som för övriga. Får nog ringa bvc nästa vecka så jag slipper oroa mig. Gillar inte vårt bvc bara tänkte att det kanske är bra att komma igång med träning så fort som möjligt. Ska kolla om jag kan hitta artiklen i tidningen med. Hoppas det går att läsa på nätet om det är en äldre tidning.

• zingoalla

Ringde nu. Tid 4/7 så får vi se. Läkaren är iaf bra men ska sluta vi får hennes sista bvc tid

• zingoalla

nån mer vars barn har dessa problem.
    har läst artiklen någon tipsade om , tack för tipset

• zingoalla

Tack för era svar/berättelser. Hoppas så att dom ska ta oss på allvar på bvc, brukar vara lite si och så med det. Men vill verkligen att detta ska utredas just för att man ska kunna få bra träningstips och råd hur man ska göra.
    Just nu bryr hon sig inte att hon kommer efter, men misstänker att detta rätt vad det är kommer hämma henne i leken.
    Hon är väldigt överrörlig oxå, funderar på om det kan ha med saken att göra. Visserligen tyckte specialpedagogen att hon snarare var stel i ena halvan kroppen men det kanske är för att det är svårt att röra när ledena vill åt alla håll ?
    Har visserligen inte kollat på hennes ben så noga men händer o fingrar går att böja på alla möjliga vis

• zingoalla

sådär då är remiss skickad till barnmottagningen och till sjukgymnast. Läkaren på bvc idag kunde inte direkt se några fel på leder eller så. Men jag visade en film där dottern "springer" å hon såg ju tydligt att det är nåt som ej stämmer.

Svar på tråden 3-åring med dålig motorik