• Jag1977

Blev just toklurad!!!!! Vad ska man göra?!?!

Såhär ligger det till;

Vi har köpt nya däck som vi behövde få på våra gamla fälgar. Vi ringde runt till ett antal firmor i stan och priserna låg på ca 500kr totalt för att byta däck på 4 fälgar.
    Vi svängde sedan in på en firma i närheten och bad om priset för att få våra nya sommardäck på fälgarna, de sa att det skulle kosta 450kr och att de hade tid med en gång.
    Vi lämnade in däcken och när sambon ska hämta den en stund senare så säger de att priset de angav var PER DÄCK. De ville alltså nu ha 1800kr totalt. HELT OSKÄLIGT!

Vi betalade eftersom vi inte ville lämna våra nya däck där- men min sambo skällde självklart ut dem men de menade bara att "så är det".

Vad kan man göra som konsument nu? Jag är så arg och känner mig totalt grundlurad!!!!!!!!!

• Svar på tråden Blev just toklurad!!!!! Vad ska man göra?!?!
  • Tonårsmamman1

450 kr per däck? Är inte det jättedyrt? Jag vet inte vad ni kan göra. Hör med de andra firmorna, om deras priser är för alla däcken eller per däck. För om de andra tar 500 för 4 däck, så är ju 4 x 450 svindyrt. 

• pluvdo

Borde inte din sambo ha kontrollfrågat om det gällde per däck eller sammanlagt för alla fyra?

• pluvdo

Alltså, ni utgick väl från att det skulle vara 450 kronor sammanlagt eftersom det var ungefär det priset som andra firmor angett. Men jag tycker ändå att ansvaret att kontrollera det hela borde ligga hos er och jag ser det inte direkt som att ni blivit lurade.

Men jag kanske har fel.

• Tonårsmamman1

Om jag frågar vad det kostar att sätta på mina sommardäck, så fattar väl firman att alla fyra ska på? Då borde de säga 450 kr per däck. Säger de bara 450 kr så tar man väl för givet att det är för alla.

• Jag1977
    pluvdo skrev 2012-05-18 18:11:23 följande:
    Borde inte din sambo ha kontrollfrågat om det gällde per däck eller sammanlagt för alla fyra?
    eftersom alla andra firmor uppget priset för fyra däck och det har legat på i snitt 500kr så tog vi självklart för givet att det gäller alla fyra däck även här. speciellt eftersom vi frågade;
    Vi har nya däck- de ska på våra gamla fälgar- vad kostar det?

Antingen svarar de 450kr styck eller 450kr. Svarar de 450kr så ska de självklart inte vara per däck- speciellt när alla andra däckfirmor uppgett totalpris och det här priset var ungefär som de andra firmorna totalt.
  • Susanne 977

450kr är väldigt billigt för fyra däck, tänkte ni inte på det? Hur vet ni att de andra firmorna tog 500kr för alla fyra, ni kanske misstog er där också?

här kostar det 200kr och uppåt per däck.
    Kanske ni fick nitro-gas eller liknande som kostar mera?

Ni får nog helt enkel lära er att få priserna specificerade i fortsättningen.

• Jag1977
    Susanne 977 skrev 2012-05-18 18:24:22 följande:
    450kr är väldigt billigt för fyra däck, tänkte ni inte på det? Hur vet ni att de andra firmorna tog 500kr för alla fyra, ni kanske misstog er där också?

här kostar det 200kr och uppåt per däck.
    Kanske ni fick nitro-gas eller liknande som kostar mera?

Ni får nog helt enkel lära er att få priserna specificerade i fortsättningen.
    de andra firmorna tog 500kr för alla fyra. det frågade vi specifikt.
    enligt de som kan sånt här bör priset ligga på 100-200kr per däck- inte mer.
  • Tonårsmamman1
    Jag1977 skrev 2012-05-18 18:25:14 följande:
    de andra firmorna tog 500kr för alla fyra. det frågade vi specifikt.
    enligt de som kan sånt här bör priset ligga på 100-200kr per däck- inte mer.
    OK, då hade jag gått tillbaka och ifrågasatt priset. Eftersom de ligger så mycket högre än alla andra så måste de vara tydliga med priset. Hota med att anmäla dom till ARN.
  • Jag1977

jag har nu mailat dem och sagt att vi vill ha mellanskillnaden åter då vi faktiskt bad om prisuppgift för fyra däck. om de ligger 3gånger högre i pris per däck som andra firmor i stan bör de veta detta och därför poängtera att det gäller per däck.
    hade vi velat veta för ett däck hade vi lämnat in ett däck. men nu stod vi där med fyra däck och de sa att de fixar dem för 450spänn.

• pluvdo
    Jag1977 skrev 2012-05-18 18:22:36 följande:
    eftersom alla andra firmor uppget priset för fyra däck och det har legat på i snitt 500kr så tog vi självklart för givet att det gäller alla fyra däck även här. speciellt eftersom vi frågade;
    Vi har nya däck- de ska på våra gamla fälgar- vad kostar det?

Antingen svarar de 450kr styck eller 450kr. Svarar de 450kr så ska de självklart inte vara per däck- speciellt när alla andra däckfirmor uppgett totalpris och det här priset var ungefär som de andra firmorna totalt.
    De kanske sade "styck" utan att ni hörde det eftersom ni var så inställda på att de menade för alla fyra, då det var nära de priser ni fått från andra firmor.
Svar på tråden Blev just toklurad!!!!! Vad ska man göra?!?!