Hur kan partnern hjälpa?
HEJ DÄR!!
Jag ska ha mitt andra barn. Denna gången med en ny man.
Första pappan var ganska oförstående och väldigt spänd, på hur han skulle stötta osv, det blev lätt att han sa "oroa dig inte" "det kommer att gå bra" "du fixar detta" osv och lixom ryckte lite på axlarna, villket fick mig att känna att han inte tog mig på allvar..
Nu lever jag med en man som även han ska bli pappa för första gången och det som har gjort att jag känner mig så OTROLIGT trygg i den här graviditeten är att han alltid tar mig på allvar! jag är i v 31 och har haft en del problem med förvärkar, han har tagit det på allvar och frågat vad han ska göra om jag vill åka in osv..
Så försök att ge din tjej känslan av att du tar henne på allvar (även om det bara är något löjligt) men försök sammtidigt lätta upp stämningen om hon är orolig/rädd,
På förlossningen så kan man ge trygghet genom att titta henne i ögonen medans hon har värkar och ge henne ett litet leende, det är guld värt!
Påminna henne om bebisen, "snart är han här" "snart får vi höra hans skrik"
Berätta att du är stolt över dig tjej! Smickra henne när hon har tacklat en jobbig värk "du är så stark hjärtat" "Jag hade inte varit lika tuff som du" ge henne smicker och lite extra självförtroende :)
Eftersom du skrivit och frågat efter sätt att stötta henne tar ag förgivet att du är en angagerad pappa och kommer att stötta henne med hela hjärtat! En förlossning kan innehålla mycket glädje och skratt! Men du får vara hennes trygghet och stöd :)