• Elisabeth 051

Mindfulness i födande

Det finns mycket att säga om förlossningsrädsla.
    men det bästa är ,det går faktiskt att göra något åt det.

Det finns en fantastisk kurs Mindfulness i Födande. som går ut på öva in en inre kontroll
    bra verktyg som du och din partner kan använda er av.
    Mycket av rädsla består av tankar som gör en rädd som ofta har mycket lite med verkligheten att göra !

• Svar på tråden Mindfulness i födande
  • Diablo

Vart hittar man en sådan kurs?

Har man tur behöver man inget vett!
  • Diablo

Intressant

Har man tur behöver man inget vett!
  • Elin00

Något som jag tycker varit en stor hjälp för att hantera förlossningsrädsla är att öva mindfulness! Hade inte riktigt koll på vad det var innan men så blev jag rekommenderad av en barnmorska att gå en mindfulnesskurs inför förlossning och föräldraskapet i Aspudden (stället heter Bara Yoga) och det var grymt bra! Vi gick både jag och min partner och det var himla fint att gå tillsammans, upplevde att han fick mkt större förståelse för min rädsla, tog den på allvar på ett nytt sätt än tidigare. Som att han plötsligt förstod mig bättre. 
    Och det bästa av allt...jag kände att jag kunde hantera mina rädslor! Inte så att de försvann helt ( men de minskade väldigt) men det var inte så viktigt, det viktigaste var att jag fick lära mig sätt att hantera mina rädslor, att vara med de, acceptera de..och det funkade så bra! Hade stor hjälp av mindfulness under förlossningen och även nu när jag är småbarnsförälder är det sån bra hjälp...tror faktiskt det gör mig till en bättre förälder. Har lättare för att släppa saker när det bli tokigt och börjar om igen. 

Nu vet jag också att det finns en app för iphone som heter Mindfulness för gravida som jag laddade ner för att testa..den är riktigt bra, en bra introduktion till mindfulness om man är gravid. värt att testa kanske innan man anmäler sig till en kurs för att se om det passar.... 

• Barnlängtan88

Har du en skiva du lyssnar på då? Det hade jag heter som du skrev. Det bästa verktyget ever!!! Inte bara vid förlossning. :)

• Elin00

Appen finns i Appstore och heter "MIndfulness för gravida" - håller med, riktigt bra förberedelse både för förlossning men också för en massa annat som kommer sen.....förlossningen är ju ändå över rätt så snabbt...sen inser man att förälder är man hela livet.....och det innebär en massa utmaningar, där tycker jag mindfulness hjälper väldigt mycket. Får hjälp att ta ett steg tillbaka och se det som händer med lite distans!

Svar på tråden Mindfulness i födande