flytta till spanien. behöver tips, någon som bor där ?
Jag bor pa Teneriffa, och jo, det ar dyrt att flyga hem pa sommaren och finns da inga direkt flyg. Gar att flyga Ryanair men med mellanlandning i England eller sa, oftast ganska kassa tider.
Arbetslosheten pa Kanrieoarna ar väldigt hög just nu och skolorna ar dyra. Kommunalt dagis ar näst intill omöjligt att fa. Vi betalde drygt 300€/manaden per barn inkl mat pa dagiset. Ocg pga av arbetstider maste vi antingen ha barnen pa privatskola eller boka barnvakt. Vi kör med privat skola som kostar 250€/manaden/barn. Vi har 3 sa det ar lite svart att fa det att ga ihop.
Jag saknar nog mest VAB, känns hemskt att skicka barnen till skolan med feber och alvedon... Som tur är har jag mannens familj pa plats som kan hjälkpa till nar barnen ar sjuka. Men utan familj kan det vara svart.
Utan spanska ar det svart att fa jobb har, turismen med skandinaver ar stor pa vintern med obefintlig pa sommaren.
Sjukvard; den allmana sjukvarden ar lika for att som ar skrivna inom forsakringskassa. Vi har aldrig haft privat forsakring och klarat oss val. Dock valde jag att ga hos privat gynekolog under garviditeterna da jag annars inte kunde passa in prover etc med jobbet.
Mammaledighet bara 16 v men man har ratt att be om 5 ars tjänstledigt (tan lön...) och foretaget far nte neka, och man kan aven valja att jobba 75% eller 50% (med mindre lon...)
Inom hotell far man aven sjalv bestamma arbetstiderna om man valjer att jobba 75% eller mindre.
Jag kan inte tanka mig att flytta tillbaka till Sverige da jag framfor allt gillar klimatet, men maste nog ocksa saga att det just nu inte ar lage att flytta till spanien.
foda i sverige och komma med mammapenning verkar vara en bra idé.
lycka till"!!