• Alessandra

Hur göra för att köttbullarna inte ska falla sönder?

brukar gå efter detta recept

500 g köttfärs
    1/2 dl ströbröd
    1 dl Arla Köket matlagningsgrädde
    2 msk finhackad lök
    1 ägg
    1 tsk salt
    1 krm peppar

Jag steker inte på hög värme eftersom de ju blir svarta jättesnabbt!

Behöver hjälp, mina köttbullar brukar falla ihop HELT, blir som köttfärs med klumpar

• Svar på tråden Hur göra för att köttbullarna inte ska falla sönder?
  • prop19

Nötfärs, riven lök och kryddor, inget mer.
    Rulla dom när dom är kalla, se till att man trycker ur all "luft" ur köttfärsen.
    Mina trillar ALDRIG sönder, enda problemet som kan förekommer ibland är att ens stekpanna ibland är för "ren".
    Så att köttbullarna fastnar.

Och när man gör nötfärs köttbullar, så ska man inte kremera dom, för då blir de torra.

• JoBa

Köttbullar måste rullas ordentligt för att hålla samman. Köttet måste arbetas ihop, så att säga. (Samma sak gäller färsbiffar och korvsmet.) Lägg tryck på smeten när du rullar bullen mellan handflatorna i början, sen fixar du den runda firman genom att trycka gradvis lättare tills du är klar.

En sak till: har man lök i smeten måste den vara fint hackad, och då menar jag fint.

• amia01

Mixar löken för att slippa bitar som gör att bullarna går sönder, blandar löksmeten med 1 ägg och ev lite mjölk/grädde. Och sedan häller jag i ströbröd/vitt bröd/potatis/havregryn. Tycker det är viktigt med rätt mängd "utfylland" så att smeten blir lagom hård. Blir den fär lös eller för hård faller köttbullarna också lätt isär.
    Rullar hårt och steker på hög värme i början tills jag fått en bra yta. 

• Kojbe

När jag bodde i Danmark fick jag lära mig ha i vanligt vetemjöl i ist för ströbröd för det liksom binder ihop det så de inte faller isär men jag tar lite mjöl och lite strö när jag gör köttbullar och numera håller de ihop och blir fantastiskt goda

• Mammat3

Jag brukar ha mosad potatis i istället för ströbröd går aldrig sönder för mig heller.

• Kojbe
    Mammat3 skrev 2012-05-16 09:28:19 följande:
    Jag brukar ha mosad potatis i istället för ströbröd går aldrig sönder för mig heller.
    Antar det är stärkelsen i potatisen som gör det håller ihop men i många recept förespråkar de potatis dels för det och dels för det blir saftigare också så det är ett mycket bra val
  • Enter Sandman

Åh, vilken bra tråd och så skönt att läsa att det inte bara är jag som får problem när jag ska göra köttbullar.
    Mina blir mer likt färsbiffar, stackars familj som måste äta. :)

Nu ska jag läsa och lära.    

• prop19

Min gissning är att en del stoppar i för mycket skit i sina bullar, så det spricker för det.

• annca

Använder alltid blandfärs till mina köttbullar. Nötfärs är för torr och smaklös.

Brukar ofta ta vitt bröd eller potatis isf ströbröd, om jag inte har detta: ströbröd och potatismjöl tillsammans.

Alltid ett ägg i smeten.

Ingen lök. Den får bullarna att dela på sig.

salt, peppar och paprikapulver. Kanske lite vitlök eller grönpeppar.

Rullas med fast hand och pudras med (rullas lätt i)  majsena innan de steks i ganska mycket matfett, en  blandning av olja och smör. Steks i medelvarm panna, inte så många i pannan på en gång. När de fått stekyta över i en ugnsfast form. När alla är brynta in i ugnen under folie för att bakas klart.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Hur göra för att köttbullarna inte ska falla sönder?