• Anonym

Interimistiskt beslut

Är det säkert att ett interimistiskt beslut går igenom om båda parter går med på det??

I detta fall umgänge. 

• Svar på tråden Interimistiskt beslut
  • pegga

Ett interrimistiskt beslut är precis som vilken dom som helst, bara att den antas vara tillfällig, i väntan på den slutgiltiga domen.

Föräldrar har oerhört stor frihet i att själva lösa hur de vill ha det kring barnen och det är bara om det är alldeles uppenbart uppåt väggarna som en domstol går emot föräldrarnas vilja att komma överens. 

Med andra ord, är ni överens och det inte strider mot barnets bästa så kommer det säkert att bli som ni önskar. 

• h8him

Domstolen är inte skyldig att fatta interimistiskt beslut även om en part yrkat på det. "Som Falu tingsrätt påpekar finns det alltså ingen skyldighet för domstolen att fatta ett interimistiskt beslut. Det förekommer att domstolarna inte tar upp ett interimistiskt yrkande utan i stället avvaktar med att ta ställning till yrkandet utan att för den skull avslå det."

Domstolen har begränsad information innan huvudförhandlingen och om ett beslut inte kan anses vara för barnets bästa så kan de alltså avstå från det.

• Anonym
    h8him skrev 2012-05-16 07:49:12 följande:
    Domstolen är inte skyldig att fatta interimistiskt beslut även om en part yrkat på det. "Som Falu tingsrätt påpekar finns det alltså ingen skyldighet för domstolen att fatta ett interimistiskt beslut. Det förekommer att domstolarna inte tar upp ett interimistiskt yrkande utan i stället avvaktar med att ta ställning till yrkandet utan att för den skull avslå det."

Domstolen har begränsad information innan huvudförhandlingen och om ett beslut inte kan anses vara för barnets bästa så kan de alltså avstå från det.
    Ska man ändå gå igenom nåt sånt här kan man ju hoppas det görs grundligt faktiskt.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-05-15 15:59:41 följande:
    Är det säkert att ett interimistiskt beslut går igenom om båda parter går med på det??

I detta fall umgänge. 
    Om ni är överens, varför inte ta det via familjerätten?
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2012-05-16 08:40:22 följande:
    Om ni är överens, varför inte ta det via familjerätten?

hans advokat skickade brev om stämning i november. Stämningen kom inte in förrän i Mars. Barnet var bara litet och jag tyckte inte det passade i ålder och mognad (i november).Var bara en bebis. 
    Jag går med på yrkandet då jag inte kan tvinga honom träffa barnet oftare och eftersom det nu har gått 6 månader.

Han har även yrkat om annat så tvist blir det i vilket fall som helst. 
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-05-16 08:56:54 följande:
    hans advokat skickade brev om stämning i november. Stämningen kom inte in förrän i Mars. Barnet var bara litet och jag tyckte inte det passade i ålder och mognad (i november).Var bara en bebis. 
    Jag går med på yrkandet då jag inte kan tvinga honom träffa barnet oftare och eftersom det nu har gått 6 månader.

Han har även yrkat om annat så tvist blir det i vilket fall som helst. 
    Är ni överrens hur schemat ska se ut behöver ni ingen dom. Bara att ni kör på och väntar till huvudförhandlingen för att få allt fastställt.
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2012-05-16 10:11:22 följande:
    Är ni överrens hur schemat ska se ut behöver ni ingen dom. Bara att ni kör på och väntar till huvudförhandlingen för att få allt fastställt.

vi är inte i ett läge där vi kan prata med varann. Jag har inte hört nåt från honom ang detta heller.

Mf snart.   
  • Anonym (inte ensam)

Hej du är inte ensam!

Jag och mitt x kunde inte heller komma överrens och ja det umgängesavtal som han ansåg vara det lämpliga är inte alls lämpligt utifrån barnets bästa.
    Nu har det varit MF och  tingsrätten gick på det jag framhöll som bäst för vårt barn. Nu blir det att se om han följer det......

• Anonym
    Anonym (inte ensam) skrev 2012-05-16 20:49:24 följande:
    Hej du är inte ensam!

Jag och mitt x kunde inte heller komma överrens och ja det umgängesavtal som han ansåg vara det lämpliga är inte alls lämpligt utifrån barnets bästa.
    Nu har det varit MF och  tingsrätten gick på det jag framhöll som bäst för vårt barn. Nu blir det att se om han följer det......

Ok men du gick inte med på hans förslag då antar jag.
    Det har jag gjort men jag kommer i mf framföra att jag tycker det är snålt tilltaget umgänge för vårt barn!
    Jag kan inte tvinga honom till mer så att säga nej hjälper inte. Det är väl i sig inte oschysst i dagsläget, bara hade önskat att det var mer!

Hur var mf? jag är så nervös!!!!!  
  • Anonym (inte ensam)

MF var helt ok jag litade på mitt ombud och visste att jag hade "torrt på fötterna".

Klart att även jag önskat att umgänget hade varit mer för mitt barn men samtidigt så går det inte att tvinga en förälder att träffa sitt barn.

Hur har det gått för dig? När är det dags? 

• Anonym (inte ensam)
    Anonym skrev 2012-05-16 21:44:54 följande:
    Ok men du gick inte med på hans förslag då antar jag.
    Det har jag gjort men jag kommer i mf framföra att jag tycker det är snålt tilltaget umgänge för vårt barn!
    Jag kan inte tvinga honom till mer så att säga nej hjälper inte. Det är väl i sig inte oschysst i dagsläget, bara hade önskat att det var mer!

Hur var mf? jag är så nervös!!!!!  
    Hur går det för dig?
Svar på tråden Interimistiskt beslut