• Mikkiz132

Problem med magen!

Min son föddes 25 feb i v 33+3 med en svår infektion vilket ledde till att hans lungor inte orkade ställa om till livet utanför magen och fick vårdas 10 dagar i respirator på Intensiven. Under den tiden så hittade dom något konstigt med buken vilket gjorde att dom misstänkte tarminfektionen NEC som han behandlades för i tio dagar.
    Efter det så behövde han cpap i ca 10 dagar o efter det grimma som han fortfarande har kvar på natten.

Nu är vi hemma och han äter nutramigen med duocal som tillskott för att gå upp i vikt och min fråga är nu om nån har samma problem som oss.
    Varje gång han ska äta så spänner han sig som en pilbåge, går upp i brygga och knorrar jättemycket kan typ inte hålla i honom knappt. Samtidigt som han suger febrilt på flaskan så känna det som han försöker komma undan den.Han verkar få jätte ont i magen så fort han äter. Vi har sempers magdroppar, lactulos och minifom. Läkarna säger att det är vanligt hos prematurer att dom har omogna tarmar men det här är helt sjukt och jag tycker snarare attt det blivit värre på sista tiden och om det var omogna tarmar borde det inte bli bättre med åldern då? Han är ju trots allt 5 veckor korrigerad nu och snart 3 månader okorrigerad.

Nån annan med en prematur som har eller har haft dom här problemen? Jag blir snart galen det är inte kul att behöva mata honom när han verkar få så ont av det. Vill bara gråta när jag ser hur mycket han verkar lida.

• Svar på tråden Problem med magen!
  • Diablo

Vår dotter föddes också i v. 33. Hon hade mycket gaser som hon inte fick ut. Vi fick lära oss en fismassage så att hon lättare fick ut gaserna. Kanske detta hade hjälpt honom. Dum fråga men kommer det in luft i flaskan så att det inte bildas vakum i flaskan?

Har man tur behöver man inget vett!
  • Diablo

Har ni visat bvc eller neonatal hur han spänner sig? Själv litade jag mer på neo än på bvc. Vet inte om jag har skrivit något som hjälper dig, men ring neo igen, ge dig inte!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Mikkiz132

Vi tog bort tillsatserna han hade i maten o det blev mycket bättre. Han har dock fortfarande en tjorvig mage men inte lika jobbig som innan. Kan bli ännu bättre dock o jag hoppas det blir bättre med tiden.

• wockatz

Vad skönt att det i alla fall går åt rätt håll, det är inte kul när de får kämpa så och ha ont i magen.
    Och han är ju liten fortfarande, man brukar väl säga att magen och tarmarna är "färdiga" när de är ett halvår...
    Förresten, bara nyfiken, han måste ha fötts i mars va? Vi hade bf den 1a...

Svar på tråden Problem med magen!