Inlägg från: IdaElinLivia040611 |Visa alla inlägg
  • IdaElinLivia040611

Juni-barnen

LillSnurr82 skrev 2012-07-07 14:44:15 följande:
    Så där nu har jag tagit min första riktiga springtur ute i skogarna i stugan efter förlossningen tillsammans med hunden och mamma och pappas hund. Underbart var det , blev inte så långt då det var första gången och smällhett ute. Men skön känsla att svettas av en riktig anledning :)
    Vad härligt det låter, jag tog min riktigt långa och raska promenad igår (Luca är 3 v) och idag skulle jag och min man till gymmet då svärmor är här i 2 veckor. Men vaknade med ett riktigt halsont så då vågade jag inte. Tog precis fram yoga mattan och skulle köra lite knip övningar och plankan. Men det blir till att börja med plankan på knä...herregud vad konstigt det kändes att ta i med magmusklerna....dom är såååå svaga. 

Bumman: Luca hade också svårt att ta bröstet den första veckan. Men jag gav honom lite ersättning först på flaska så att han inte var dödshungrig och sen handmjölkade jag ett par tag så bröstvårtan blev mjuk och insmord med mjölk. Nu efter 3 v behöver jag bara lägga honom till bröstet och allt funkar. Ge inte upp det kommer bli mycket bättre. 
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Luca 120618
  • IdaElinLivia040611
    Sweet life skrev 2012-07-08 06:07:08 följande:
    Ni som bytt från babysemp till Nan, varför har ni gjort det?
    Har alltid kört på nan för jag tycker att mina har fått mindre magknip då och haft lite lättare att bajsa. Och att det var den ersättningen dom använde på neo när Livia låg där. 
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Luca 120615
  • IdaElinLivia040611
    Sweet life skrev 2012-07-08 12:39:03 följande:
    Ja, det är rätt trist. Sambon är en klippa och avlastar mig och förstår att jag inte mår så bra just nu. Har fått en samtalstid hos BVC imorgon för att prata om det och ingripa i tid så att det inte slutar i en depression...
    Tror faktiskt att det är väldigt många som inte mår tiptop efter förlossningen men som bara kör på och trycker undan känslorna......du e stark som tar tag i det på en gång. Och du kommer att må så mycket bättre om du får prata om det. Jag var jätte nere efter att jag fick mitt första barn, grät i tid och otid men inför andra sa jag att allt var så underbart och härligt, fast det inte alls känndes så. Men när hon var runt 4 veckor tyckte jag att det vände. Lycka till :)
  • IdaElinLivia040611

Idag gav jag upp amningen. Han får inte i sig någonting och jag får mata med ersättning efter varje mål, och då trycker han i sig 130 ml. Det ena han får är att snutta och mysa men det har blivit ohållbart då han nu sover från ca 24-04 och sen ligger vid bröstet tills vi går upp vid 8. Han vaknar säkert 10 gånger på dom 4 timmarna och jag känner att jag håller på att gå sönder helt med så lite sömn. Kan inte riktigt slappna av och sova på dagen heller då min näst yngsta kräver mycket. Känns skit men det bästa för mig just nu. Hoppas att han kan sova lite bättre nu så att man orkar med sig själv och alla andra barn.

• IdaElinLivia040611

Grattis Nagijala:)

Har inte varit inne på ett tag så det var kul å läsa ikapp. Tycker att alla ni som känner att amningen börjar bli ohållbar skall ta till ersättning utan att känna dåligt samvete. Jag saknar känslan av att amma och myset med honom men att det skulle vara sämre med ersättning känner jag inte. Jag har nu fått en riktigt glad och lugn bebis och jag har själv blivit pigg och orkar nu mycket mer på dagarna.

Nätterna ser nu mycket bättre ut, han somnar för natten vid 23 och vaknar vid 04 första gången. Äter då 170 ml och somnar om igen ( i egen säng) vaknar igen vid 07, äter 170 ml och sover sen till 9 eller 10. Det är helt gudomligt att få samanhängande sömn när man gått som en zombie i över 2 veckor.

Lite om viktpratet, jag har gått ner mina kilon men tycker ändå att magen känns så skum eftersom den varit uttöjd och magmusklerna varit delade. Dom har nu gått ihop helt så nu har jag satt igång med träningen och det känns så skönt. Tar raska promenader och gymmar. Promenaderna skall snart bli till joggingrundor men känner att jag behöver bygga upp mage och rygg först och köra knipövningar lite till så att man inte skadar sig.
    Jag säger bara PLANKAN den gör verkligen under för midjan. Tror att ni som känner er besvikna över kroppen och viktnedgången kommer få en mycket bättre känsla om ni börjar träna. Inte lätt att få tid till det, men även hemma träning nu i början och många långa promenader med vagnen gör skillnad.

Och nu när jag inte ammar så har jag lagt om kosten helt, LCHF inspirerat fast inte helt då jag tränar 5 dagar i veckan känns det som att man behöver lite kolhydrater. Har dragit med Lucas farmor också då hon ville bli av med några kilon.

Oj långt blev det men det var ju så länge sen jag skrev.

Kram på er fantastiskt fina mammisar:) 

Ida <3 Elin <3 Livia <3 Luca
  • IdaElinLivia040611

Första riktiga passet avverkat på SATS i kväll. Satan vad jag har saknat att träna. Det var sjukt jobbigt men så himla underbart. Sitter med ett leende på läpparna och känner mig helt lugn i kroppen. Kommer vara en mycket bättre mamma och fru från och med nu. Hade ingen aning om att jag saknat det så mycket.  

• IdaElinLivia040611
    Dancia skrev 2012-07-12 12:29:38 följande:
    Hur längesen förlossningen är det nu? Idag ärdt 4 veckor sen min förlossning och jag är sååå sugen på att träna igen men vet inte när det är ok. Har inte varit på efterkontrollen än heller. Skönt att det gick så bra för dig :).
    4 veckor sen exakt och det känns jättebra, springer ingenting än utan kör trappmaskin eller crosstrainer. Sen kör jag på ganska bra på maskinerna. Och sen kör jag plankan som sista grej och satan va jobbigt det är. Men har tränat 3 dagar i rad nu...som en drog för mig....och hållit ordentligt i kosten och portionerna och jag känner redan skillnad på kroppen:)
  • IdaElinLivia040611
    Baby1112 skrev 2012-07-13 20:12:59 följande:
    Jag har också varit inne på spiral för att slippa piller. (är så dålig på att komma ihåg dem)
    Men har ingen direkt erfarenhet av andra p-medel, har alltid ätit p-piller och är egentligen emot att ta massa hormoner, gillar inte att mixtra med kroppen så.

Dessutom menade en gyn läkare att jag lider av pco, hade alltså ingen mens eller ägglossning. Men fick besked om att man var tvungen att vara över 25 för att få en utredning. (luddig läkare)
    Fick den diagnosen för fyra år sedan. Slutade då med p-piller och använde inget skydd alls under 1 1/2 år i tron att jag inte kunde bli gravid på naturlig väg.
    Drabbades sedan av cellförändringar och fick göra en konisering. Under de tre månaderna man skulle använda kondom efter slarvade vi EN gång och resultatet blev vår dotter.
    Blev gravid med sonen innan mensen kom igång igen efter förlossningen...

Kan uppenbarligen bli gravid på naturlig väg!!! :) Ogillar ändå att stoppa kroppen full med hormoner, Men å andra sidan planerar vi inga fler barn så då kanske det inte spelar så stor roll om man tar massa hormoner.

Oj, så långt svar det blev på en enkel fråga... :)
    Hormonerna verkar bara lokalt, gillar inte heller hormoner men den påverkar inte resten av kroppen och dom flesta slipper mensen helt :)
  • IdaElinLivia040611
    Ensortsmamma skrev 2012-07-14 20:08:36 följande:
    Ni som har "ersättningsbarn" hur ofta och hur mycket äter de? Hampus är idag en månad och han varierar jättemycket, alltifrån 60 - 130 ml åt gången, tycker ju att de ggr han äter så pass mycket så borde han sova längre, men ne då kan han vara hungrig redan efter två timmar igen. Han kräks inte upp det bajsar gör han typ bara en gång per dag om ens det :( han kissar dock väldigt mycket..
    Hur blir era bebisar magar på ersättning?
    Luca äter bara ersättning och han sätter i sig ca 150-165 ml var tredje till fjärde timme. Ibland får han bara i sig 90 ml men då är han hungrig som du sa efter ca 2 timmar igen. Jag låter honom styra nu eftersom han bara är 4 veckor men snart ska jag försöka att hålla ca 4 timmar mellan målen då det är bättre för hans mage. Han har redan nu lite magknip, men miniform dropparna fungerar jätte bra.

• IdaElinLivia040611

Jag kommer köra på koppar spiral som jag hade innan mina två senaste barn. Fick ganska mycket rikligare mens men tyckte ändå att den fungerade bra för mig. Jag kan inte äta p-piller då jag blivit gravid 2 ggr men dom så kopparspiral får det bli.
    Men stämmer det att man måste vänta 3 mån innan man kan sätta in den??? Jag ammar ju inte nu och är lite nervös över att bli gravid igen då jag också har väldigt lätt för det. Ska hämta ut en slags minipiller i morgon som jag fått från bm då jag trodde att jag skulle helamma :( men nu när han bara får ersättning känns det som att jag vill få dit spiralen direkt.

Grattis till dom nya bebbarna. Så roligt att fler dyker in i denna tråd. Även om man ibland inte hinner skriva eller titta in ens så är det så roligt när man väl gör det:) 

Svar på tråden Juni-barnen