Inlägg från: gammelmamma |Visa alla inlägg
  • gammelmamma

Juni-barnen

På tal om storlek på barn. Vera föddes 3 veckor för tidigt, vägde 3065 g och är fortfarande liten. Har inte vägt på ett tag men förra gången V 29 vägde hon i alla fall över 4 kilo! Hon är nöjd och glad, sover hela nätterna och äter med ganska jämna mellanrum. Ibland 4 timmar, vilket är sällan, och i bland 2,5 och sen däremellan. Periodvis har jag varit rädd för att hon inte får i sig tillräckligt, att det är därför hon är så snäll, att hon liksom är för slö men oftast är jag lugn och hon följer sin kurva. Hon har precis vuxit ur några av de första kläderna annars har hon fortfarande 50-56. 56 är lite stort. Eftersom jag har dålig rygg så är jag lite glad att hon inte är för stor. Däremot längtar jag lite efter att köpa lite tuffare kläder:) Min treåring är också liten. Hon fyllde 3 nu i juli och har precis passerat 12 kilo

• gammelmamma
    Sweet life skrev 2012-08-10 09:54:53 följande:
    Jo, det är mycket att tänka på. Eftersom sambon är komjölksallergiker, eller ja det är ju proteinet i mjölken man är allergisk mot så har vi koll på det mesta man kan och inte kan äta, maten vi äter är alltid mjölkfri och det är bara barnen som dricker mjölk. Och än så länge så äter ju Simon bara ersättning. Ska ringa och rådfråga BVC idag vad vi ska göra.

just det då har ju du superkoll:)
  • gammelmamma
    Dancia skrev 2012-08-10 11:59:37 följande:
    Den mjölkfria ersättningen är jättedyr att köpa utan recept. Men när man väl fått recept så är det jättebilligt. Jag ger Minnah Pepticate...den ska tydligen smaka bäst av de olika mjölkfria alternativen. Jag fick ge 235 kr för en burk som varade i knappt 4 dagar. Men när jag nu fått det på recept så betalar jag bara 120 kr per uttag. Köpte 6 burkar för 120 kr så det är jättebilligt. Om jag hade köpt ett 16-pack så hade det blivit 120 kr för 16 burkar.

Då är det ungefär samma som här:)
  • gammelmamma

Vera sover i egen säng för det mesta. Ibland kan hon sova kvar på morgonen när hon ätit. Jag är jätteförvånad att det funkar eftersom vi sovit tillsammans i husvagnen hela sommaren.Hon sover bättre i egen säng, och vi med

• gammelmamma

Ni som har börjat springa redan. Jag vill inte verka som en besserwisser men var försiktiga. TRoligtvis kom mitt urinläckage av att jag var för ivrig att komma igång efter mina första barn. JAg var jätteduktig med knipövningarna och trodde att det var huvudsaken, men icke.... Dessutom är de övertygade om att mitt trasiga bäcken delvis kommer från det. Var rädda om er<3

• gammelmamma
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-08-13 08:42:31 följande:
    oj, det vill man ju undvika. Hur ska man veta att det är ok att börja???? Känner ju inget speciellt när jag springer när det gäller dom regionerna??? Kan man prata med bm kanske.

Jag vet inte vad som gäller nu, men förr sa man att man skulle vänta med löpning till de är 6 månader. Jag kände inget då heller, utan det kom krypande. Till saken hör att jag var väldigt vältränad innan så det hra inte med det att göra. Om du vill vara försiktig så hör med bm eller läkare
  • gammelmamma
    Bumman79 skrev 2012-08-13 17:16:52 följande:
    Oj vilka bra rutiner de flesta här verkar ha och vad bra era bebisar sover. Min Selma sover väldigt oregelbundet: en natt skrek hon från 22-04 nästan oavbrutet det gick inte att få henne lugn å hon verkade ha väldigt ont i magen å nästa natt skrek hon mellan 00.30-01.30 sedan somnade hon efter det..hon har inga exakta tider som hon sover resp är vaken.

Iom att hon är så ledsen på kvällar å nätter framförallt ska vi nu testa mjölkfri ersättning och jag ska äta mjölkfri kost from idag. Men vad bör jag undvika? Självklart mjölk,fil, youghurt, ost, grädde, creme fraiche å glass tex..men hur e det med smör å margarin är det oxå förbjudet? (Vissa som är känsliga kan ju äta vissa saker.)
    Å självklart choklad går ju bort oxå fan :P haha.
    Min dotterdotter blev komjölksallergisk och du bör undvika vassle, mjölkpulver(finns i mycket), det bör vara vegetabiliskt fett osv osv. Mitt tips är att be bm på bvc att du ska få hjälp från någon expert. Här ordnas "föreläsningar" då coh då. Där lärde min dotter sig massor
  • gammelmamma

Jag tänkte på diskussionerna om rutiner. Även om alla barn är "junibarn" så skiljer det otroligt mycket i ålder på dem så här tidigt. Vissa är ju födda i maj och vissa i juli.

Vera sover i egen säng i ett "rum" bredvid vårt. Hon äter och somnar vid 22 och sover till ca 6, äter och somnar om till ca 9. Efter att hon ätit är hon vaken ca 1 timme innan hon somnar om och sover olika länge beroende av vad som händer runt omkring. Vi sover också bättre utan henne i rummet.  

• gammelmamma

Nej vår ena dotter är laktosintollerant och det är ju enkelt jämfört med komjölksallergi.... Jag läste att det till och med kan vara mjölk nånting i en sorts tandkräm!!
    Angående löpning, vad bra att du tog det så, vill ju inte verka stöddig... Lite känsligt det här, det skrivna ordet kan bli så annorlunda mot om man pratar med någon. 

• gammelmamma

Oj jag skrev i fel. Skulle skriva att jag börajde med viktklubb förra måndagen, funkar för mig. Jag bantar liksom inte men får koll på kaloriintaget. TAppade 3 kilo första veckan. Målet är 21 kilo till april...

• gammelmamma

Jag har inte väckt mina barn för mat. Det som kan bli är väl att de vill äta mer/oftare på dagen. 6 mål per dygn har jag hört, men det är nog mest när de är mindre.

• gammelmamma

Ni som har instagram och som har skrivit era namn här, kan inte ni göra det igen? Jag har fått lite förfrågnaingar som skulle vara så kul att veta vem det är här så att säga... Om ni vill att man ska veta alltså:)
    Jag heter helenagrenabo 

• gammelmamma
    Elvis Mamma skrev 2012-08-16 23:23:15 följande:
    Jag heter simonepersson89

okej, vad kul då vet jag vem du är;)
  • gammelmamma
    emma78 skrev 2012-08-17 17:30:24 följande:
    Har precis varit i kontakt med "amningsjouren"....upptäckte vid senaste amningen att jag över vårtgården fått en rejäl rodnad och när jag kände på den fanns det en knöl i... Troligtvis en början på mjölkstockning:( detta är även det bröstet jag har haft ont i.... Så nu ska jag knapra Ipren hela helgen och se om det blir bättre,att något inte stå helt rätt till med bröstet har jag ju iof förstått och en inflammation av något slag låter ju ganska troligt!
    stackare, du kanske vet men kör med riskudde och såna där "lock" i bh:n. Det hjälper mig... lycka till och krya på dig
  • gammelmamma
    Lina007 skrev 2012-08-17 21:35:46 följande:
    Nu har jag terrat er som har lagt ut era användarnamn med en förfrågan

Eira blev 12 veckor igår. Vi tränar att stärka nacken flera gånger per dag men hon verkar inte orka hålla upp huvudet. :-/
    Är hon i ens famn får man passa sig för rätt vad det är kan hon nocka en eller åka helt åt sidan.
    Vad göra? kan huvudet vara för "tungt" för henne?

Vera håller inte heller huvudet jättebra, hon var också 12 veckor i går. Det kommer nog snart. Jag tror att hon väger ca 5 kilo nu, det känns lite bra. Min man ställde sig på vågen med henne så vi vet inte exakt men ....
  • gammelmamma
    Cataleya skrev 2012-08-20 21:45:25 följande:
    Elin Ahl, gillar förslag på Facebookgrupp, känns som man kommer lite närmre då. :)
    Ja jag har lite svårt att komma i håg alla här. Mitt minne är i och för sig lite dåligt men hoppas också på en grupp så att
  • gammelmamma
    LillaGrynet skrev 2012-08-21 01:25:21 följande:
    FL Junibarnen
    Caroline Hofer Skånes Fagerhult (Danica)
    Jennie Johansson (JennieJ)
    Josefine Schagerlind (LillaGrynet)
    Helena Grenabo Hjo (gammelmamma)
  • gammelmamma

Man kan också bli nyförälskad i den mannen man har, det har hänt mig/oss. Jag tror det är jättevanligt med
    de problemen ni beskriver. Var lyhörda, se till att ni verkligen pratar så att båda förstår, och är det svårt---sök hjälp i tid. Mina små tips:) Jag har säkert fler om någon är intresserad. Vi har nog haft de flesta kriser, tror jag, Vi har i alla fall gått igenom endel på våra 25 år;)

Svar på tråden Juni-barnen