Inlägg från: Lina007 |Visa alla inlägg
  • Lina007

Juni-barnen

Här har vi också varit på BVC idag. Om tre dagar är Eira sex veckor gammal och väger nu 3640 g och mäter 50 cm. Huvudomfånget mättes också men noterades aldrig.

Att man kan bli så glad över något som när ens barn bajsar! Hon blev så hård i magen när vi började med ersättningen så när hon klarar det själv blir jag alldeles överlycklig och sonen som haft problem med förstoppning i nästan två år och ALLTID velat göra det i blöjan, gör numera nummer två på toaletten och det uppmuntrar vi särskilt mycket.

Odin 081202 | Eira 120524 | lina007.blogspot.com
  • Lina007

Har inte läst här på närmare två veckor, så jag har lite att ta igen.

Eira blev sju veckor i torsdags och i förrgår kom min mens, som ett brev på posten... Ska ringa min bm här i veckan och boka tid för efterkontroll. Vet dock inte vad jag ska välja för preventivmedel. P-piller klarar jag inte av pga alla hormoner och mini-piller hade jag efter sonens födsel på bms inrådan. Men jag är usel på att komma ihåg att ta dem, vare sig jag ställer ett alarm, lägger dem vid tandborstmuggen, på nattduksbordet osv. Sen får jag än sämre hy än vad jag redan har och det är nog jobbigt som det är nu och jag kommer behöva ta till läkarhjälp om det ska bli bättre.

Ni som använt annat än p-piller, som stavar osv, vad anser ni vara dess för- och nackdel?

• Lina007

Idag blir Eira två månader! Tiden har rusat iväg.

Ser att ni pratar lite om hur långa era små är. Eira är ju som sagt två månader nu och kan fortfarande ha strl 50 med marginal - även hennes byxor i strl 48 som vi köpte när hon var nyfödd för att hon skulle ha något som satt någorlunda. Tycker hon känns liten men lite har hon lagt på sig i alla fall.

Idag fyller svärfar år så vi var ditbjudna på middag och tårta. Jag fick inte ett, utan några stycken, frågetecken när jag berättade att vi inte ger Eira något vatten (vi har haft säkert 27 grader idag). De ska ju klara sig tillräckligt på bröstmjölken/ersättningen. Sen läser jag lite att vissa säger att det är OK och mer ok verkar det vara om de enbart äter ersättning.

Hur gör ni med era små när det är varmt?

• Lina007

Eira blev 9 veckor igår och vi var på BVC. Sist vi var där var hon 6 veckor och på tre veckor har hon gått upp 630 gram och vuxit 5,5 cm! Jag blev något överraskad över både vikt och längd då hon fortfarande kan ha strl 50 i kläder utan problem.

Kul att se hur mycket hon faktiskt har vuxit. Nästa besök blir i augusti/september för 3-månadersvaccineringen.

Idag vet jag inte om det är jag som inbillar mig, men jag tycker att hon verkar så loj och inte med. Har inte gett mig något svarsleende, bara legat tyst på stället där hon legat (i sängen bredvid mig och i babysittern medan jag duschade) och när jag lade henne på skötbordet så lät hon jättekonstigt och rätt vad det var kom en kaskadkräkning (vilket det aldrig gör annars) och när jag tagit henne i famnen har hon bara "hängt".

Medan jag plockade undan lite av storebrors leksaker fick hon ligga på soffan, gav inte ett knyst och somnade - utan ersättning.

Bör jag oroa mig eller är jag bara nojig? Hon känns inte varm när jag känner med handleden mot pannan.

• Lina007

Jag ringde till 1177 en stund efter att jag skrev inlägget och blev ombedd att åka in till akuten, för säkerhets skull.

På akuten togs det blodtryck och temp innan vi skickades vidare till barnmottagningen. Där fick hon lämna ett urinprov och läkaren utförde lite tester. Allt såg bra ut, troligen en virusinfektion trodde han. Vi skulle komma tillbaka om hon kaskadkräks två ggr till och fick feber. Men något sånt besök hoppas vi INTE på.

Nu framåt kvällskvisten fick jag de efterlängtade leendena och hon har "pratat" lite med mig.

Hon är dock lite trött eftersom sömnen rubbats idag då hon väckts för undersökningarna.

Men man får ju hjärtsnörp såna här gånger och borde få något lugnande för det! Herregud... Nu tror jag att jag gör henne sällskap och lägger mig, är helt slut.

• Lina007

Tycker dottern äter alldeles för ofta. Jag försöker få det att gå åtminstone 1,5 timme mellan varje måltid (vilket även barnläkaren ansåg att vi skulle göra när vi var dit i fredags) men hon vill ha mat varje timme, eller som hon börjat med nu någon dag tillbaka; ibland två gånger/timme. What!?

Hon får NAN 1 och jag gör i ordning antingen 120 eller 90 ml vid mattillfället. Gör jag i ordning 120 ml så är det mer ovanligt än vanligt att hon äter upp allt, det blir en slatt kvar. Gör jag i ordning 90 ml så är det inte alla gånger det räcker.

Nu ikväll t.ex gjorde jag i ordning 120 ml som hon åt 18.45 och då åt hon tills det var ca 80 ml kvar. Sen 19.15 började hon grina efter mat igen och då gatt jag ju ge henne resterande.

När jag gör i ordning 120 ml så brukar jag rapa henne efter en stund för att sedan se om hon vill fortsätta äta upp resten, eller ibland så äter hon utan att rapa. Men jag kan ju inte sitta och tvinga i henne det som är kvar om hon inte vill ha det.

Vad ska jag göra!? Känns som jag står med nappflaskan i högsta hugg dygnet runt snart. Jag/vi försöker stimulera henne och försöka få henne att "tänka på annat" alt låta henne hållas med nappen. Om inte NAN hade ändrat åldersstegen på NAN 2 till från 6 månader (var från 4 månader när sonen var liten) så hade jag köpt en sån och0börjat blanda fifty fifty.

• Lina007
    Uddabus skrev 2012-08-01 21:07:21 följande:
    Har hon napp? Om inte så pröva med den...

Ja napp har hon och den försöker jag ivrigt låta henne hållas med när jag märker att hennes "sug" börjar komma.

Tillväxtperioder ja visst, men så här ofta ska hon väl ändå inte behöva äta.

Sonen åt väldigt ofta som bebis pga att han verkligen kräktes upp allt, men Eira kräks ytterst sällan, mest att det rinner lite ur mungipan.
  • Lina007
    Sweet life skrev 2012-08-02 09:28:08 följande:
    Testa Babysemp 1 extra! Innehåller mer energi (kalorier) som bebisen ska stå sig på längre. Vi har testat det i natt till Simon, men det känns för tidigt att utvärdera ännu. Enligt semper ska man kunna ge det från dag ett i bebisens liv om man märker att bebis inte håller sig mätt på den vanliga ersättningen.

Tack Sweet Life, då ska jag se om det är något som jag får tag i - väl värt att prova i alla fall!
  • Lina007

Emma78: Eira vände sig två gånger när hon var bara några dagar gammal, men det tror jag inte alls att hon gjorde medvetet.

För ungefär 2,5 veckor sen gjorde hon det igen och igår passade hon på en gång till medan hon låg på sitt lektäcke, men då var jag i rummet intill så jag hann inte se själva vändnings-processen :-P Hon blir 11 veckor på torsdag.

• Lina007

I förrgår var jag på efterkontroll hos min BM, allt såg bra ut och kändes bra. Kom även överens om att jag ska testa p-pillren Yasmin 28 som innehåller ett annat hormon och ska minska talgproduktionen (med tanke på de besvär jag har i ansiktet).

Hon trodde inte att det skulle komma ut en bebis på 2720 g när magen tedde sig så stor, hon hade chansat på kring sonens vikt 3,7.

Igår var vi på BVC för Eiras hälsoundersökning och allt var bra med henne också. Hon väger nu 4610 g (2720) och var 57 cm (48), hon blev elva veckor igår. Strl 56 är lite för stort för henne.

• Lina007

Uddabus: Ändå sen Eira kom ut så har det sett ut som att hennes två framtänder i underkäken ska komma fram när som helst, det är som två "gropar".

Hoppas dock att det dröjer ett tag till och att hon har turen att inte bli alltför besvärad av det, sonen blev jättedålig så fort en tand var på väg.

• Lina007
    UnderbaraPojke skrev 2012-08-17 04:04:26 följande:
    Kan NÅGON vara så snäll aer förklara för mig hur Instagram funkar???? Eller vad det är ??

Fattat att man tar/gör foton men varför kan man följa varandra? Fattar noll...

Nu tänkte jag röra till det för dig. Precis som Sweet Life skrev så är det som en bilddagbok.

Man tar som sagt kort via mobilkameran direkt, laddar upp en bild via mobilens gallwri eller direkt via Instagram och väljer sedan om man vill lägga till något filter för att ge bilden lite mer effekt. Efter att ha lagt på ett filter kan man välja om man vill skriva något om bilden.

Om man vill att alla andra Instagram -användare ska kunna hitta ens bild så kan man göra en fyrkant och direkt skriva ordet som man anser att bilden associeras till. Tar man en bild och skriver t.ex #sun så kommer din bild att samlas i ett enskilt galleri där övriga medlemmar "länkat" liknande bilder. Det går dock inte att skriva tecken t.ex #h&m för då försvinner själva länken.

Sen kan du välja att följa kompisar och deras uppladdade bilder, ungefär som kompisars statusuppdateringar på Facebook, fast bildligt. du kan även kommentera och/eller gilla bilden om du vill.

Jag heter linapihlan på Instagram
  • Lina007

Nu har jag terrat er som har lagt ut era användarnamn med en förfrågan

Eira blev 12 veckor igår. Vi tränar att stärka nacken flera gånger per dag men hon verkar inte orka hålla upp huvudet. :-/

Är hon i ens famn får man passa sig för rätt vad det är kan hon nocka en eller åka helt åt sidan.

Vad göra? kan huvudet vara för "tungt" för henne?

• Lina007
    Elvis Mamma skrev 2012-08-17 21:34:47 följande:
    Lina007: Såg på instagram att du heter Pihl, det gör mig sambo med Det är inte så ofta man hör någon som heter det

Jaså? Där ser man haha, nej du det hör mer till ovanligheterna tycker jag att stöta på någon annan än ens släktingar som heter Pihl :-P
  • Lina007
    gizmolarson skrev 2012-08-20 20:30:20 följande:
    Mini prins bus här hemma har inte bajsat på 2 dagar, han som brukar bajsa i varje blöja man byter :-/ men tycker ändå att han skulle skrika å vara mer ledsen om han hade ont.. Men ska man ringa Bvc imorgon om det inte kommer bajs snart??

För övrigt var jag in å satt in p-stav idag..

För Eira kan det också gå några dagar mellan bajsandet, ända sedan vi började med ersättning när hon var ca tre veckor. Jag frågade BVC om det var normalt och hon sa att små bebisar har svårt att bli förstoppad men OM det mot förmodan skulle ske så fick vi kontakta dem.

Det kan gå två-tre dagar mellan gångerna för henne men det är ingenting hon mår dåligt över. från att ha bajsat flera gånger per dag. Sen tycker vi att hon behöver bajsa så åker vi bara till barnens mormor och morfar för där bajsar hon ALLTID när hon ligger i deras vagn, det slår aldrig fel!
  • Lina007
    Dancia skrev 2012-08-21 00:17:39 följande:
    Hej allihop!

Jag har nu startat en sluten facebook grupp som heter FL Juni-Barnen :).

Just nu är det bara jag och JennieJ som är medlemmar och jag ska försöka hitta er som skrivit upp era namn, men vi kan väl börja på en lista här så att fler kan skriva upp sig?, och lämna gärna någon ledtråd om vad ni har för profilbild etc. så det blir lite lättare att hitta er i facebook djungeln :).

FL Junibarnen:

Caroline Hofer (Dancia)

Jennie Johansson (JennieJ)

Lina Pihl, Sörberge/Timrå, har en profilbild på endast mig själv ( Lina007).
  • Lina007

Här kostar babysim 1350 kr för åtta tillfällen. Blir lite mörkrädd över priset men jag vill så gärna testa på det denna gång, så det blir till att spara.

• Lina007
    AAEV skrev 2012-08-30 22:10:59 följande:
    Känns bara konstigt att berätta vad Alexander heter och varför när han snart är 4 :P

Jag var sju år och min lillebror fem år när vi döptes hemma på altanen, så kör på ni bara.
Svar på tråden Juni-barnen