Inlägg från: inarosegarden |Visa alla inlägg
  • inarosegarden

Juni-barnen

jag har ammat sven sen han föddes men det har gjort ont nästan hela tiden, men inte under hela amningen utan de första minuterna. bröstvårtorna har varit såriga o variga=( min mjölk har varit nästan obefintlig trots att han ammat så mkt han vill. för snart en vecka sedan började brösten bli hårda här o där, o jag kände mig febrig nästan varje dag, o igårgjorde det så satans ont att jag inte pallade mer. ner till doktorn o hon gav mig sån där spray som ska stimulera mjölkgångarna, även en kräm som hette hirudoid som skulle ta bort knutorna. hon tyckte jag bara skulle pumpa ur några dagar för att få vila brösten. så nu gör jag det men det är ett evigt jobb... har varit vaken sedan 01.30 för att jag skulle hinna pumpa ur, ge honom mat, söva om honom... det tog sån tid att jag var tvungen att ta om hela proseduren när han somnade. får allt mellan 20ml-60ml. dessvärre är det sällan den större mängden.... så han får lite ersättning på flaska också...

jag slits mellan att skita i allt o gå bara på ersättning samtidigt som jag känner att det är för tidigt att ge upp... ammade inte min dotter så jag har ingen erfarenhet av amning alls...

mitt vänsta bröst är rött o ömmar o kommer pyttelite mjölk ifrån. de andra har släppt lite bättre o där kan jag pumpa ur rätt lätt. sen tycker jag att den där värken när brösten inte är tömda på ett tag, är hemsk!! är det nåt man alltid kommer att ha eller är det bara i början??

vad tror ni?     

• inarosegarden

han är 2veckor idag =)

det är konstigt, alla sa när jag inte kunde amma min dotter att det är såååå underbart att amma, o alla kan amma. det gjorde mig alltid så ledsen. nu när man hör med alla verkar det som de flesta ändå har problem första veckorna...  skönt att höra att det är bättre för dig zenoble, då känns det lite lättare att uthärda tror jag.

• inarosegarden

hur är det med era avslag? mina hade nästan avtagit, men nu har jag börjat blöda rött igen sedan några dagar. sonen är drygt tre veckor ... =(

• inarosegarden

ja, jag har också hört att de kan komma o gå. men man blir ju lite orolig, då det har gått ett tag sedan förlossningen. på bvc när jag frågade såg hon lite bekymrad ut när jag frågade om det. på sjukv uppl tyckte hon att det nog inte var nån fara då jag inte har feber eller har ont.
    men vill ändå höra hur ni andra har för erfarenheter om detta 

• inarosegarden
    Baby1112 skrev 2012-06-29 19:21:24 följande:
    Inrosegarden: mitt slutade typ efter två veckor, men började igen efter några dagar, som sparsam mens typ. Nu har jag bruna flytningar och har haft i nästan en vecka. Så tycker det kommer och går hela tiden! :(
    På måndag är det fyra veckor sedan Liam föddes.

ok, låter som mig. får väl se hur det utvecklas... men jag  som var så sugen på att mysa med sambon på semestern... får väl vänta lite till då...
  • inarosegarden

hej!
    idag var vi ute på stan o kollade affärer, o käkade lunch. precis när vi fått in maten( satt på en liten uteservering, i ett hörn, själva) då min 6 veckors blev hungrig. vad göra? tar fram bröstet o börja amma. jag är väldigt obekväm med att visa minsta lilla, men skylde mig så det kan knappast ha synts nåt hur gör ni andra? man måste ju kunna gå ut! men är så rädd att nån tilltättavisar en, då många avskyr offentlig amning... 

• inarosegarden

men det är ju så krångligt o få fram bröstet utan att visa nåt tycker jag, sen i bland tar det sån tid innan han tar tag ordentligt... kanske måste träna på det bara =)

• inarosegarden

det är ju sjukt att folk tycker att det är fel med offentlig amning. men jag tror att om ngn skulle säga nåt skulle jag nog bli rätt stött o bara vilja gå därifrån.

• inarosegarden

var o vägde sven idag, viktuppgången är sådaär... vet inte om jag pallar med detta med amning då han uppenbarligen inte verkar få i sig ordentligt med tanke på vikten....  idag vägde han 4030g (3490) 54.9cm (49) 39cm homf. imorgon blir han 7 veckor.

jag o min sambo bor i villa på landet i roslagen. en dotter på snart gfyra år o så lilla svennis då på 7 veckor...=) 

• inarosegarden

just det, jag är 32 år o sambon är 33 år. på tal om leenden har sven gett oss leenden i två veckors tid. han har börjat ljuda högt när han blir glad oxå. underbar känsla!!

• inarosegarden

håller med!!!! är så trött! tänk om det hade varit en sommar med bara sån värme-gah! första gången man uppskattar en regnig sommar =)

• inarosegarden

idag är jag så jäkla trööööt! är tom sur för att det inte regnar som det skulle... hur knäpp e man då, haha... men jag ville verkligen vara inne med gott samvete men det är svårt när solen gassar ute. lilleman var onöjd hela natten, så det blev väl ca tre timmars effektiv sömn... =( hur gör ni andra för att hålla humöret uppe sånna dagar? tillåter ni dagar av ingenting eller aktiverar ni er varje dag med städning, tvättning, disk o promenader?  jobbigaste är när man har en tre åring som knappast vill slappa...

• inarosegarden

har idag varit hos bm på efterkontroll. min lilla kille föddes den 5 juni, o för en vecka sedan vägde han 4980g o var 56 lång. hursom, på efterkontrollen blev jag aningens besviken... trodde man skulle gå igenom förlossningen lite mer, men det gkorde hon inte. gynundersökning hoppade vi för lilleman var skrikig, o jag har inte haft några problem efter förlossningen heller. har ni gjort gyn undersökning?

angående preventivmedel fick jag en bok o kolla igenom så skulle jag höra av mig. nhur var det för er andra?

dessutom undrar jag om era bb hört av sig till er om frågor om hur ni upplevde er förlossning mm
    kom i håg att jag fick det förra gången från mitt bb men inte denna gång..

angående vikt helvetet så är det ca 4kg till ins.vikt.... men sen lite mer trivselkilon som ska bort, usch det blir verkligen svårare desto äldre man blir!!!! men- min bm sa till mig att ca 2kg är pga bröstkörtlar o annat när man ammar, så det kan man räkna bort-hehe...

kör lite lchf diet, tycker det känns bra, då man blir mer mätt, än andra dieter.          

• inarosegarden

min lille kille sover så korta stunder! gah, hinner ju aldrig nåt!! dessutom vaknar han av minsta lilla pip, trodde att nr 2 skulle kunna sova igenom vad som helst, men icke!

• inarosegarden

min son har sedan födseln haft lite "guck" i ögonen pga att tår kanalerna inte är helt utvecklade, tydligen rätt vanligt. men sedan några veckor tar han sig runt ögonen o försöker klia. har tagit upp det med bvc som säger att man inte gör nåt. ögonenär inte röda,o knappt nåt runt heller. ändå verkar han irriterad eftersom det kliar.
    sist jag var där sa hon att jag skulle tvätta med koksalt varje morgon om det är kladdigt, o sedan smörja runt ögat med decubal. det gör jag nu, men det verkar inte bli bättre, snarare blir han röd runt ögat efteråt.
    nån som har tips hur jag ska gå tillväga nu?

• inarosegarden
    Uddabus skrev 2012-09-01 15:02:36 följande:
    Inarosegarden. Masserar ni oxå?

Det gjorde vi flera gånger om dagen och tvättade med ljummet vatten med bomullstuss... Försvann av sig sj

nej, har inte masserat, ska börja med det. några mer som haft så här?
Svar på tråden Juni-barnen