Inlägg från: UnderbaraPojke |Visa alla inlägg
  • UnderbaraPojke

Juni-barnen

IdaElinLivia040611 skrev 2012-06-11 10:42:11 följande:
    Ni som redan fått, var det något ni saknade eller hade med er i onödan till förlossningen???

Jag hade ALLDELES för mkt kläder med mig. Både till mig och bebis. Plus att jag hade massa bebiskläder i stl 50 men fick en stl 56 bebis ;/ Saknade en bra bok!!

Det bästa jag hade med mig var Dextro ;)
  • UnderbaraPojke

Härligt att få byta tråd ;) skriver om förlossningen en annan dag, skrev hela här innan men den försvann *suck* kan säga att jag kan göra om den !!

Min älskade Sam var 10 dagar för tidig men vägde 4400 g och 54 cm. gick ner 180 g efter förlossningen men när bvc kom i måndags vägde hab 5000g och var då 13 dagar gammal. Sköterskan konstaterade att jag iaf hade mjölk så det räckte haha!! Härligt, slipper man nojja över det!!

Är det bara jag som är LIVRÄDD för spädbarnsdöd och inte kan sluta tänka på det??

• UnderbaraPojke

Här kommer min förlossning =) liiiiite försenad haha !!
    Hade BF 8/6

29/6:
    Vaknade 01:30 av att något rann nerför mina ben.... "sprang"  in på toa och ja det rann. MEN haft vattniga flytningar hela graviditeten så tänkte inte så mkt på det. Gick och la mig igen men fick vända och gå in och byta binda igen då det börja rinna igen !! Sambon vaknade 01:45 och undrade vad jag gjorde uppe ... han själv vaknade av smärta då han slitet av senan i foten samt fått blodpropp i samma ben så han var tvungen att ta tabletter. Berättade vad som hänt och just då började ryggen göra ont i omgångar. Sambon "flyger" upp och tycker att  ska vi ringa din mamma ? Eftersom han e skadad och går med gips och kryckor kan inte han köra mig. Nej tycker jag vi väntar ...
    Ringer iaf förlossningen efter mkt tjatande från sambon och dem säger att det nog e vattnet som gått/går. Stanna hemma så länge jag kan annars ses vi 08:00 morgonen efter.
    Ringer iaf mamma nu och hon är där inom en halvtimme. Hon och sambon kokar kaffe och jag packar bb väska färdig. Börjar få ganska ont och mamma masserar min ländrygg varje värk och det känns så skönt.
    03:30 kör vi till FL för då har jag ONT.
    04:00 är vi på plats och dem kollar hur öppen jag är = 4 cm. Dem frågar om jag vill ha lavemang men jag tackar nej. Sen får jag hoppa i badet och DÄR går vattnet ... jisses vilken känsla. Badet är helt underbart med alla tända ljus och ljuv musik !! Får komma upp och då har ÄNTLIGEN bebisen fixerat sig och är nu öppen 6 cm.

Introducerar nu lustgas och till en början AVSKYR jag det men blir sedan KANON.
    Dem säger till min sambo att om en timme blir det nog bebis (nu är klockan 06:00 ca).

Men här tar det stopp. Bebisen har vänt på huvudet och satt näsan i vädret så han har fastnat. Värkarna blir jätteintensiva och jag får ingen vila emellan och bebisen ingen chans att vända rätt huvudet. Nu blir det läkare och ultraljud osv .... snack om kejsarsnitt om han inte vill vända sig. Men dem avvaktar ddå bebisen mår jättebra. Till slut säger dem att dem ska prova EDA och nu avtar värkarna och bebisen hinner vända sig. Men hela detta förloppet tar 9 timmar. =(
    Efter han vänt sig öppnar jag mig snupersnabbt och jag får sitta på pilatesboll för att få han att sjunka ner då han ligger högt.
    Men på en timme hann bebisen med att vända sig och jag fick sitta på bollen samt att jag fick krystvärkar och på 20 minuter var han ute !!

Han mådde kanon och var 54 cm lång och vägde 4400 g samt var 10 dagar för tidig.

Jag fick sy 5 stygn invändigt och 1 stygn utvändigt !!

Helt OK förlossning trots allt =)                      

• UnderbaraPojke
    Ensortsmamma skrev 2012-06-17 05:28:07 följande:
    Är det ingen som har problem med amningen? Det gör så ont att jag gråter och brösten blöder. Vill åka hem men måste få igång amningen först. Nu har mjölken börjat rinna till iaf. Men har får fortfarande ersättning..

Denna hemska smärta alltså..

Jag grät dem första dagarna av smärta ;/ jag har kört med amningsnapp hela tiden och dem säger att det ska minska "slitaget" på dina bröstvårtor. be dem om en sån !!!! Jag fick inte heller åka hem egentligen förrän amningen funka men jag sa till slut ifrån att jag inte klara av att vara kvar!! Amningeb funkade direkt när jag kom hem ;)

Lycka Till
  • UnderbaraPojke
    Cataleya skrev 2012-06-17 07:58:39 följande:
    Hur många ggr ammar ni under natten? Jag gör det ungefär vid 22 tiden, Sedan en gång på natten och sedan tidig morgon va 05-06 . Barnmorskan på bb sa åt mig att väcka henne nattetid och mata, men jag känner det är synd att väcka henne sålänge hon inte protesterar, hon går ju upp i vikt, så att väcka henne och böka tycker jag är synd. Eller hur gör/tänker ni?

Jag ammar vid 23-24 sen vaknar han vid 02:30 och sen vid 05:30. Väcker inte han!!! Bvc sa att han får vakna själv, dock får han sova max sex timmar för sen går blodsockret ner.

Gör det som passar er ;)
  • UnderbaraPojke

Var sover era bebisar?? Min kille är tre veckor nu och vi vill börja ha han i sin egen säng första sov-rundan !! Är det fel??

• UnderbaraPojke

Jag är på 2:an på blöjor och jag har provat både Libero och Pampers men gillar pampers bäst. Libero läcker för mig dagligen. Får dels utslag och blir JÄTTEvarm i Liberos blöjor.

Mina blödningar har nästan försvunnit helt. 3 v i morgon.

Kan bara säga att vara mamma är det bästa som finns !!! Kan bara titta på min lille kille och börja gråta för han e det finaste som finns !!! Underbart !! *kärlek*

Någon som har några bra tips på hur man går ner graviditetskilon ? =)      

• UnderbaraPojke
    gammelmamma skrev 2012-06-18 18:46:11 följande:
    Konstigt att man inte får mer info, tycker jag. Jag har också mått ganska bra förutom yrsel och huvudvärk. I början var jag också väldigt svullen och hade lite problem med min urinläckageoperation. I dag har jag haft ont i snittet, tror att jag har överansträngt mig lite.
    Mina fog,höft och ryggproblem har blivit värre:( 

Jag känner mig väldigt nedstämd och måste nog ta hjälp från vården, tror jag. Jag vill verkligen inte, orkar inte!!!

Här använder vi libero och alla somnar i sina egna sängar och vaknar oftast där, eller vart det passar bäst:)  

Jag matar lite efter klockan (fast med sunt förnuft om barnet är lesset) Jag tror lite på att man har igen det sen.  

Jag har också huvudvärk och yrsel ... vad beror det på ???
    Min rygg är också heeeelt katastrof... mkt värre än innan. 
  • UnderbaraPojke
    Ensortsmamma skrev 2012-06-18 22:28:32 följande:
    Vet inte om frågan vart uppe innan. Men hur gör ni andra med napp?

Började med napp när Sam var ca 1 v pga hans sugbehov. Amningen vardå igång på heltid så jag kände att det var OK. Tycker det känns skönt att kunna ta till nappen när det inte är matbehov! Fick noga direktiv av bvc att JAG helst inte ska ge napp då jag inte ska förknippas med "fejk-bröst". Så pappan eller ngn annan ska helst ge den.
Svar på tråden Juni-barnen