Inlägg från: Lina007 |Visa alla inlägg
  • Lina007

Juni-barnen

Tänkte jag skulle slänga upp min förlossningsberättelse... :)

Onsdagen 23/5 så satt vi och kollade på kvällens Big Brother-avsnitt. Under hela kvällen hade jag haft sammandragning, på sammandragning, på sammandragning - en hann inte avslutas förrän den andra kommit igång och det var ganska rejäla sådana som jag fick lov att andas mig igenom lite. Hade dock inte en tanke på att det kunde vara något på G då det inte var något jag inte kunde stå ut med. Och efter middagen hade jag tagit med mig sonen på en promenad till en lekpark en bit bort och det kändes inget speciellt. :P

Vid pausen runt 22.30 så tyckte jag att jag hörde något från sonens rum så jag skulle kliva upp och gå och kolla vad det var. Jag hinner bara ta några steg så börjar vattnet att sippra. Går in på toaletten och ställer mig i duschen där det bokstavligen forsar ut. Säger till sambon att ringa in till förlossningen men de svarar inte så han ringer till 112 istället. Där blir jag ombedd att lägga mig ner på rygg då vi berättade att BM, vid besöket två dagar tidigare, inte hade kunnat avgöra om huvudet var fixerat eller ruckbart pga att lillasyster låg så långt ned. Sedan kopplar 112 honom vidare till förlossningen och de ber oss komma in.
    Sambon ringer efter sin mamma som kommer hit och är med sonen och vi åker in. I bilen så börjar förvärkarna komma.

Vi kommer in till förlossningen 23.40 och visas in till ett undersökningsrum där jag får ligga med CTG-kurva i ungefär en timme.
    Klockan 00.46 skrivs vi in på förlossningen och får komma in till ett stort och härligt förlossningsrum. Jag är öppen 3 cm och 01.12 sätts det en skalpelektrod på huvudet då hjärtljuden inte registreras ordentligt på CTG'n. Jag fortsätter stundtals med lustgasen jag fick när skalpelektroden skulle sättas.
    02.40 kommer narkosläkaren in och lägger EDA, som dock far rätt ut i högra benet och mest gör ont bara. Efter 40 minuter får jag en "bonusdos" då jag inte tycker att EDA'n fungerar öht och en värmekudde att lägga fram på magen då det gjorde mest ont där. Trodde huden skulle spricka!!
    03.50 får jag en ny "bonusdos" men den tar inte heller. Jag som varit jätteförkyld och haft en hemsk rethosta i ungefär två veckors tid var jättetrött och orkade inte med det som hände
    Kl 04.50 tillkallas förlossningsjouren pga avvikande CTG, bl.a hjärtslag som går ner till 70-80 slag/minut. Här börjar även krystvärkarna komma igång, men jag är så trött och slutkörd att jag inte orkar krysta igenom dem. Trots att BM, och sambon, och jag sliter och drar i en handduk för att jag ska få mer kraft, att USKA'n står bredvid och prackar på mig en massa sockerdricka och peppar mig så vill jag inte göra annat än att sova...

Kl 05.57 beslutas det att de ska sätta en sugklocka. De sätter den mot lillasysters huvud och jag hinner knappt ge det en krystvärk förrän lillasyster nästan ramlar in i famnen på BM kl. 05.59, tio dagar före BF; hon vägde in på små 2720 gram och 48 cm. :)

Odin 081202 | Eira 120524 | lina007.blogspot.com
  • Lina007
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-06-07 11:32:05 följande:
    Åh fy, jag har glömt hur ont dom gör men det blir man ju snart medveten om .

Tänkte fråga er som fött har ni blivit av med era foglossningskrämpor och annat som hade med graviditeten att göra? 

Min foglossning har jag inte känt av öht, tack gode gud! Däremot har jag fortfarande kvar känningarna av karpaltunnelsyndromet; fingrarna låser sig och jag har inte fått tillbaka full kraft i händerna.
  • Lina007
    FiaA87 skrev 2012-06-07 21:49:22 följande:
    Hej tjejer! Vår lilla kille har haft skrikfest 2 dagar i rad nu.. Han blir 2 veckor imorgon! Usch, jag blir så ledsen när han bara skriker.. Finns ju inte så mkt jag kan göra för att hjälpa honom. Har ngn av era bebisar ont i magen? Imorgon ska jag utesluta mjölk och choklad.. Ska se om det blir bättre då. Kan inte komma på ngt annat jag ätit eller druckit. Sover era bebisar bra på natten? :)

Usch vad jobbigt hoppas det blir någon skillnad när du utesluter sedan!

Vår dotter har haft det lite kämpigt med magen idag, jag tror dock det beror på att vi nu börjat med ersättning till henne då min mjölk håller på att ta slut. Ska åka in till apoteket i morgon och köpa Minifom-droppar och hoppas de hjälper. Annars får jag också börja utesluta.

Hon äter sista målet runt 21-22 och somnar sedan för natten. Då brukar hon sova till 03 för att sedan fylla på tanken, somna om och sova till runt 07 och somna ytterligare någon timme.

Annat var det med sonen som vaknade var och varannan timme och skulle äta.
  • Lina007

Igår hade vi ÄNTLIGEN hembesök av BVC, det känns som jag ringt och efterlyst det sedan dottern var åtta dagar... Men tydligen hade BB fortfarande inte skickat papperna till vårdcentralen?

Nåja, Eira väger nu 2900 gram (2720 vid födseln) och har då gått upp små 365 gram sedan återbesöket då hon var fem dagar. Kläder i strl 50 är fortfarande något för stora och passande byxor har hon nästan inga förutom ett par i strl 44, ett par i strl 48 och ett par strumpbyxor i strl 50 som endast håller sig kvar om man trär hårsnoddar runt fotlederna. :-P

• Lina007

UnderbaraPojke: när dottern ätit sista kvällsmålet lägger vi henne i spjälsängen och när hon sedan vaknar på natten för mat så får hon komma över till oss.

• Lina007

Sitter nu med en liten dotter invirad i en långsjal som jag fått låna av en kompis för att jag ska kunna ha händerna fria och göra något.

Men innan jag lärde mig hur den ska knytas som, puuh! Trodde hon skulle hinna bli tonåring innan... Är ingen expert ännu men vi lär oss! Hon verkar ju vara nöjd nu eftersom hon ligger och snarkar..?

Hon vill gärna vara nära och har problem med magen sedan vi började med ersättningen. :/ Har börjat med NAN Pro 1 nu som förhoppningsvis kan underlätta för henne. Så jobbigt när man märker att de har ont och hur mycket man bär, rapar, vyssjar och "hjälper på traven" så är det något som krånglar.

• Lina007

Men alltså... Har nyss kommit hem efter att ha spenderat hela dagen med barnens mormor och morfar vid en sjö där de ställt upp husvagnen. Vi var jättevarma nu när vi kom hem och speciellt dottern så henne lade jag på lektäcket och klädde av helt. Sen gick jag och sonen ut i köket och gjorde i ordning en flaska till henne och när vi kommer in i vardagsrummet igen så har hon vänt sig från rygg till mage!?

Haha, säkerligen inte medvetet men både jag och sonen blev väldigt paffa kan jag lova!

Svar på tråden Juni-barnen