Juni-barnen
Tänkte jag skulle slänga upp min förlossningsberättelse... :)
Onsdagen 23/5 så satt vi och kollade på kvällens Big Brother-avsnitt. Under hela kvällen hade jag haft sammandragning, på sammandragning, på sammandragning - en hann inte avslutas förrän den andra kommit igång och det var ganska rejäla sådana som jag fick lov att andas mig igenom lite. Hade dock inte en tanke på att det kunde vara något på G då det inte var något jag inte kunde stå ut med. Och efter middagen hade jag tagit med mig sonen på en promenad till en lekpark en bit bort och det kändes inget speciellt. :P
Vid pausen runt 22.30 så tyckte jag att jag hörde något från sonens rum så jag skulle kliva upp och gå och kolla vad det var. Jag hinner bara ta några steg så börjar vattnet att sippra. Går in på toaletten och ställer mig i duschen där det bokstavligen forsar ut. Säger till sambon att ringa in till förlossningen men de svarar inte så han ringer till 112 istället. Där blir jag ombedd att lägga mig ner på rygg då vi berättade att BM, vid besöket två dagar tidigare, inte hade kunnat avgöra om huvudet var fixerat eller ruckbart pga att lillasyster låg så långt ned. Sedan kopplar 112 honom vidare till förlossningen och de ber oss komma in.
Sambon ringer efter sin mamma som kommer hit och är med sonen och vi åker in. I bilen så börjar förvärkarna komma.
Vi kommer in till förlossningen 23.40 och visas in till ett undersökningsrum där jag får ligga med CTG-kurva i ungefär en timme.
Klockan 00.46 skrivs vi in på förlossningen och får komma in till ett stort och härligt förlossningsrum. Jag är öppen 3 cm och 01.12 sätts det en skalpelektrod på huvudet då hjärtljuden inte registreras ordentligt på CTG'n. Jag fortsätter stundtals med lustgasen jag fick när skalpelektroden skulle sättas.
02.40 kommer narkosläkaren in och lägger EDA, som dock far rätt ut i högra benet och mest gör ont bara. Efter 40 minuter får jag en "bonusdos" då jag inte tycker att EDA'n fungerar öht och en värmekudde att lägga fram på magen då det gjorde mest ont där. Trodde huden skulle spricka!!
03.50 får jag en ny "bonusdos" men den tar inte heller. Jag som varit jätteförkyld och haft en hemsk rethosta i ungefär två veckors tid var jättetrött och orkade inte med det som hände
Kl 04.50 tillkallas förlossningsjouren pga avvikande CTG, bl.a hjärtslag som går ner till 70-80 slag/minut. Här börjar även krystvärkarna komma igång, men jag är så trött och slutkörd att jag inte orkar krysta igenom dem. Trots att BM, och sambon, och jag sliter och drar i en handduk för att jag ska få mer kraft, att USKA'n står bredvid och prackar på mig en massa sockerdricka och peppar mig så vill jag inte göra annat än att sova...
Kl 05.57 beslutas det att de ska sätta en sugklocka. De sätter den mot lillasysters huvud och jag hinner knappt ge det en krystvärk förrän lillasyster nästan ramlar in i famnen på BM kl. 05.59, tio dagar före BF; hon vägde in på små 2720 gram och 48 cm. :)