Inlägg från: NinnaBus |Visa alla inlägg
  • NinnaBus

Juni-barnen

Min förlossningsberättelse...
    Är glad att vi bestämt oss för att det här är sista barnet..

Skulle varit iväg på kurs på tisdagen (22/5) men så mådde inte ena sonen bra så det blev att vara hemma istället...
    Var lite trött mitt på dagen så passade på att slumra lite i soffan medan sonen såg på tv.
    Vaknade till strax före kl 13 av att det kändes som jag fick en rejäl värk och splosch så gick vattnet.
    Fick rusa till toan.
    Ingen tvekan att det var vattnet. Hela byxorna blöta och en mindre sjö i trosorna + en pöl på golvet...
    Sonen på 5 ½ år fick hämta telefonen och torra trosor.
    Ringde min mamma och bad henne packa väskan och komma (bor 27 mil bort).
    Fick tag på sambon på jobbet efter att ha ringt på alla möjliga nummer. Sambon fick hämta äldsta sonen vid skolan när han slutade 13.30.
    Vi ringde runt och ordnade tillfällig barnvakt som kunde ta barnen tills min mamma skulle komma.
    Pratade med förlossningen.
    Hade inga värkar och vattnet var klart så vi kunde avvakta. Hände inget mer kunde vi komma på kontroll till kvällen. Annars var vi välkomna när vi ville.

Började få värkar som var regelbundna vid kl 13.30 och rätt snabbt  så minskade tiden mellan dem.
    Efter att ha haft regelbundna värkar med 7 min mellan i ca 1½-2 timmar så beslutade vi oss för att åka in.
    Det tar ca en timme att åka, så vi ville inte vänta allt för länge...
    Men efter en stund i en varm bil så avtog värkarna.
    Bara enstaka som gjorde ont.

Inne på förlossningen så kollade de på vattnet.
    De kopplade ctg som såg bra ut.
    De kollade även bebisens läge.
    Eftersom värkarna avtagit men vi hade långt att åka fick vi välja hur vi ville göra, stanna, ut och gå eller åka. Eftersom min sambo har sin syster boendes i samma stad som sjukhuset så valde vi att åka till henne.
    Åkte från förlossningen vid 19.30.

Det tog inte lång tid sedan innan värkarna startade igen, men inte speciellt starka och det var långt mellan dem. Vid 21 var de mer täta, ca 5 min mellan.
    Vid 22.30 så åt vi lite.
    När jag stod upp så tatnade värkarna och blev starkare, 2-3 min mellan.
    Men så satte vi oss och det blev 4-5 min mellan.
    Så vi avvaktade...

Till sist så var det sambon som övertalade mig att vi skulle åka in igen, han såg hur ont det gjorde.
    Och det var nog tanken på att kanske kunna få bedövning som gjorde att jag lyssnade på honom...
    Så vid 01 den 23/5 var vi inne på förlossningen igen.
    Var nog tur sambon övertalade mig att åka...
    På vägen från parkeringen och in tätnade värkarna så att det var max 1 min mellan...
    Fick komma in i en förlossningssal direkt.
    Och vilken sal!!! Stor och ljus. Det fanns badkar, toa med dusch, anhörigsäng, fåtöljer och så allt som behövs vid förlossning mm.
    Var öppen 4 cm. BM gjorde en hinsvepning. Den gjorde grymt ont kan jag säga...
    Ctg kopplades. Bebis var inte helt samarbetsvillig utan lite svår att hitta och gömde sig ibland (trodde vi).
    Hade önskat ryggbedövning så BM förberedde för den och rätt snart efter så kom narkosläkaren och satte en spinal bedövning. (kl strax före 02) Sen var det bara att knata runt i rummet.
    Fick dropp för att öka på värkarna då det avtog lite efter bedövningen.
    Sambon passade på att vila lite.
    Ctg kopplades igen ett par gånger...
    Först så trodde BM att bebis vred sig undan så att det var min puls de fick in ibland, men efter en stund så kunde hon konstatera att det inte var så utan vid varje värk så föll bebis hjärtljud...
    Hon ville då sätta en skalpelektrod för att bättre se om det var så...
    Försöket misslyckades... Hon hittade inget bra ställe att sätta den på (de vill sätta den där det finns ben under). Medan hon sprang iväg för att hämta en annan BM så fick jag hålla ctg-apparaten mot ett bestämt ställe på magen.
    Den andra BM hade också problem med att fästa skalpelektroden, men lyckades till sist.
    Bebis hjärtljud föll under varje värk från att ligga mellan 140-160 till att ligga på 45-60 slag...
    För att försöka ändra bebis läge fick jag stå och gunga, hoppa osv vid varje värk, men det blev ingen skillnad. BM sprang iväg för att prata med läkaren.
    Vi försökte lite till med att ändra ställningar osv, men utan resultat. Hjärtljuden sjönk ändå vid varje värk.
    BM skulle precis hämta läkaren när bedövningen släppte på 2s och krystvärkarna kom.
    Sen blev det en smula panik i rummet.
    På nån minut så var rummet fullt med folk som fick hjälpa mig upp i sängen.
    Blev vriden hit och dit. Det slets och drogs i mig. Kunde inte komma runt själv.
    Sambon stod mer eller mindre skräckslagen en bit bort och själv hade jag mer eller mindre panik.
    Kan inte minnas att smärtan varit så intensiv vid krystvärkarna med de två första barnen och så hörde jag hela tiden bebisens hjärtljud som saktade ned...
    Försökte få tag på sambon som stod en bit bort. Men det var ju så mycket folk runt... 
    BM tjatade om att bebisen måste ut nu.
    Krystvärken försvann.
    Nån sa att de behövde en till BM där inne. 
    Nån sa åt mig att krysta och jag kände mig bara gråtfärdig eftersom jag inte hade nån krystvärk.
    Pressade vad jag kunde ändå, men det fick liksom ingen effekt.
    Försökte säga att jag har ju inga värkar.
    Nån sa till mig att krysta ändå för bebis måste ut medan nån annan sa vänta på nästa värk.
    Skrek rätt ut när de lyfte benet högre upp än vad det låg i ställningen. "Stäng mun och pressa" sa nån då... Kändes som om höften höll på att hoppa ur led.
    Blev vänd på rygg.
    Väntade på nästa värk som kom efter en evighet kändes det som...
    Huvudet ut...
    Vänta på nästa värk.
    Och så till sist hela bebisen.
    Född 23/5 kl 03.59 
    Han var lite slapp till en början och de pratade på att navla av direkt, men så kom han igång lite och de kunde vänta lite med avnavlingen.
    Sambon fick äran att klippa.

Sambon som stått bredvid hade hunnit se att bebisen haft navelsträngen ett halvt varv runt halsen och väldigt hårt spänd så de fick inte loss den innan han var ute helt. Det var väl det som orsakade att hjärtljuden gick ned så vid värkarna...
    Lite smårosslig var lillkillen så de gick iväg och sög ut lite slem.
    Men sen har han mått prima.

Lille Alfons vägde 3105g och var 49cm lång, huvudomfång 33,5 cm.
    Född 23/5 kl 03.59 (v38+3) 

• NinnaBus

Hade hembesök av BVC igår.
    Alfons har passerat födelsevikten, vägde nu 3240g. (3105 vid födseln)
    Skönt att veta att han då får i sig tillräckligt med mjölk vid amningen.
    Fast konstigt vore det nog annars, så som han äter...
    Syns på kläderna att han vuxit bara på den korta tid som gått sen han föddes.
    Kläder som var precis lagom då börjar bli små och de som var jättestora är nästan lagom nu.
    Imorgon blir han 2 veckor.

Nu kommer sambon vara hemma med oss nästan hela sommaren
    Han jobbade första tiden eftersom vi visste att han skulle bli arbetslös från 1:a juni. Men första veckan hade jag min mamma här som hjälpte till med de stora barnen osv. medan sambon jobbade.
    Var ett par tuffa dagar sen när hon reste hem igen. Sambon jobbade sent och Alfons ville äta nästan hela em/kvällen. Så det var lite kämpigt att få ihop kvällsrutinerna för de två stora barnen (5½ år och 8 år gamla). Men det gick.
    Sambon ska jobba 3 v senare i sommar. Men då är man förhoppningsvis lite mer inne i det här med att vara 3-barns mamma och Alfons kanske har fått lite mer bestämda ät och sovtider... 

• NinnaBus

Har varit iväg och handlat idag...
    Stora killarna behövde lite sommarkläder och annat så vi tog en liten tur.
    Ibland kan det bli väldigt intressant när man åker och handlar med liten bebis...
    Alfons bestämde sig för att det var dags att äta precis när vi kommit in i affären.
    Det var ju bara att leta reda på någonstans att amma... Det blev i en provhytt...
    Sen blev det blöjbyte i bagaget på bilen och en amning till i bilen på en parkering...

Alfons sover inte så vidare värst på nätterna ännu. Han har sin bästa sovperiod på em/tidig kväll... Sen kan han äta var och varannan timme hela natten.
    Hoppas på att det ska rätta till sig snart...
    Han har haft ett par nätter nu där han i alla fall sovit ett par timmar i stäck innan han velat äta igen.

Foglossningen blev mycket bättre efter förlossningen. Men jag känner av den om jag går för mycket eller om jag sitter för mycket på t.ex. en hård stol.
    Fick rekommendationen av sjukgymnasten på BB att fortsätta använda foglossningsbältet ett par månader efter förlossning, tills bäckenet stabiliserat sig lite mer.  

• NinnaBus

Äta, äta, äta....
    Hade hoppats på att få lite sömn i natt då Alfons låg vid bröstet i stort sett hela dagen igår.
    Men inte då...
    Det skulle ätas lite, sen snutta lite...
    Tänkte att när han väl släppt och somnat så borde det ju gå att flytta honom så man fick sova lite själv.
    Men inte då...
    Lägga han i sin egna säng var ju inte att tänka på. Försökte flytta han en pyttebit och lägga han på sin egna kudde bredvid mig i sängen. Men nej då... Man ska ligga tätt, tätt intill mamma med näsan på tutten hela natten. Så fort jag flyttat han minsta lilla så vaknar han och då ska det ätas lite till...
    Inte gick det med nappen i natt heller. Annars så kan den fungera ibland när han är mätt men snuttesugen... 

Trodde att det höll på att vända häromdagen då han i alla fall sov 2-3 timmar i sträck på natten. Men det var nog bara den natten... Oftast ska det ätas med 1-2 timmars mellanrum dygnet runt... Och ibland ännu tätare...
    Lite trött mamma nu...       
    Han verkar ju bli mätt när han äter. Och det är inte tomt när han är färdig... Äter oftast bara på ett bröst och sen är han nöjd och somnar. Och då har han ätit, rapat och sen ätit lite till...
    Men han spyr lite då och då och skiter massor... Så då behövs det väl lite påfyllning av maten...

Hur äter era små?    

• NinnaBus
    gammelmamma skrev 2012-06-13 19:00:15 följande:
    Vera äter vid 22 på kvällen, vaknar mellan 4 och 6 somnar om och sover till 8- 9 sen var tredje tjärde timme. i dag har dock varit lite annorlunda på dagen, hon växer nog nu.plus att hon haft lite ont i magen av att jag åt färskpotatis i går. Hur gammal är Alfons nu?

Alfons är 3 veckor idag. 

• NinnaBus

BVC besök idag.
    Lillkillen växer så det knakar...
    Tillväxtperiod sa BVC-sköterskan om Alfons ständiga ätande. De har tydligen en sådan runt 3v.
    Kanske därför det först började bli bättre på nätterna och sedan blev sämre igen.
    Dagens mått (3v+1dag):
    Vikt 3690g (startvikt 3105g, lägsta 2885g)
    Längd 53½cm (start 49cm)
    BVC-sköterskan skrattade och skrev ut hans kurvor... Alla tre pekade rätt upp...

• NinnaBus
    gizmolarson skrev 2012-06-14 12:33:05 följande:
    Ninnabus- sigges kurva pekar oxå rakt upp

Gott.
    Då vet man att de får i sig det de behöver  
  • NinnaBus
    Ensortsmamma skrev 2012-06-20 17:22:55 följande:
    Idag går amningen skit igen och han har endast tagit bröstet en gång. Handpumpar som en tok men får typ bara ur 20-30 ml på båda brösten. Han är sex dagar idag, hur länge kan de gå innan mjölken rinner till ordentligt? Åh jag som så himla mycket ville amma! :'(
    Imorgon kommer BVC hem, hoppas de kan hjälps oss..

Vad har du för pump?
    Vet att jag hade problem med pumpen när äldsta var baby. Det var lättare att klämma ut mjölk utan pumpen. Med pumpen kom det inte en droppe. 
Svar på tråden Juni-barnen