Juni-barnen
Fantastiskt att läsa era förlossningsberättelser! Grattis till er som redan fått era små :)
Fantastiskt att läsa era förlossningsberättelser! Grattis till er som redan fått era små :)
Stort grattis till lille maximilian! Skönt att allt gick bra ändå om än omtumlande!
Den 30 juni kom våran lille son till världen! 3 timmar tog förlossningen, så det var intensivt! Vaknade kl 02 natten till den 30 och gick på toaletten, då såg jag att det var lite blodblandat slem, jippie tänkte jag! Gick och la mig igen för att se om värkarna satte igång.. efter ca 30 min fick jag första krampen i ryggen och behövde gå på toaletten. Satt där ett tag och började klocka värkarna.. 3 min emellan redan, börjar krypa ner till 2 min. Går in till sambon som sover, sätter mig bredvid honom i sängen och tittar på honom. Han vaknar och väser åt mig att lägga mig igen. "Ja jag som tänkte föda barn" svarar jag och går för att sätta på duschen.. Ja med 2 min mellan värkarna! Sambon kommer upp och ringer förlossningen, BM säger att vi är välkomna in när det känns okej för oss. Är inskriven 03:40, tas till ett intagsrum men BM kan inte undersöka mig för jag har så ont. Blir flyttat till en förlossningsal och är då öppen 6 cm. Får krystvärkar 04:50 och är då öppen 8 cm, vattnet går och BM blir plaskvåt för hon stod därnere just då :) Lustgasen hjälper lite grann men inte alls som jag minns från första förlossningen. Den här gången känner jag allt!! Hur han trycks längre ut och hur det spänner! Krystvärkarna dör ut och det blir lite panik. Jag vill inte krysta mer för det gör så ont men när jag ser att han nästan är ute tar jag i för kung och fosterland och ut kommer vår "lille" pojk på 4070g och 51 cm!
dock hade han så bråttom ut att han glömde ta med sig lite saker på vägen ut.. han har endast 4 tår på vänster fot samt saknar vadbenet i samma ben, Fibula aplasi kallas det. Han har även klumpfot på högersida. Inget av detta upptäcktes på UL så det kom som en chock för oss. Vi har varit och är fortfarande mycket ledsna då vår son kommer behöva genomgå många operationer, bla benförlängningar då vänsterbenet är felställt och för kort. Så nr han var 6 dagar gammal gipsades han på båda benen samt fick en frejkakudde pga en glidning i höften. Inte alls den start vi hade tänkt oss livet som 2 barnsföräldrar skulle bli.. Så vi har en lång resan framför oss.
Tack allihopa!
Har idag varit inne om gipsat om lillens ben, vilket ska göras 1 gång i veckan i 6-8 veckor. Fick även bada honom idag då vi inte kan göra det hemma pga gipsen. Han älskar att bada så jag tycker det är jobbigt att inte få bada honom mer än 1 gång/vecka! Så ca 10 min gos med en helt mjuk och len bebis fick jag idag innan han packades in igen.. Han är såklart världens finaste lille kille, han är fullt frisk, det är bara benet som inte blev som det skulle!