Inlägg från: stjärnfrukt |Visa alla inlägg
  • stjärnfrukt

Juni-barnen

gizmolarson skrev 2012-05-27 09:51:27 följande:
    Vi skulle ha haft nån slags lista så vi vet hur många vi har blivit och när våra små har kommit..lite roligt att se datum när dom skulle ha kommit å när dom kom
    Kanske kan skriva det i bf-listan?Glad
  • stjärnfrukt

Hej alla mammor! {#emotions_dlg.flower}

Har varit väldigt fullt upp och tyvärr har jag även haft det VÄLDIGT jobbigt den första tiden som 2-barns mamma. Började med att Wilton inte kunde suga med rätt teknik, blev på något konstigt sätt alltid fel tag trots att 6 (!!) olika bm kollat amningen och sagt att det ser jättebra ut. Detta resulterade i fruktansvärda sår på bröstvårtorna efter 2 dygn. Det rann bokstavligt talat blod runt munnen på Wilton och bitar av mina bröstvårtor lossnade, idag är första dagen som det inte gör ont i dem längre. Imorgon blir Wilton 2 veckor. 

Tyvärr så sitter jag nu med mjölkstockning nr 2 i höger bröst, dock har min höga feber försvunnit. Har redan hunnit med 40 graders feber i 2 omgångar sen han föddes Rynkar på näsan 

Wilton blir allt duktigare att ta bröstet, ofta ska han vägra öppna munnen, och får han bra tag så spottar han ut, men idag har det gått bra nästan varje gång så jag hoppas det fortsätter i den här takten.

Storasyster här hemma har fram till i tisdags varit väldigt arg på mig, bara sparkat, slagit och bitit mig m.m vilket så klart också gjort mig väldigt ledsen och frustrerad Rynkar på näsan 

Men nu börjar allt ordna upp sig, känner att jag klarar av bägge barnen + hund, amningen börjar ordna upp sig och jag har börjat njuta lite nu. Igår var vi på bvc, Wilton vägde då 3990g (födelsevikt 3895) och mätte 53cm (50), hade gått upp lite mer än 200g från förra veckan, helt ok. 

Hinner tyvärr inte skriva mer nu, men jag förstår er alla som kämpar med amningen. Förra gången gick amningen kanon från dag 1, så man ska inte känna sig som en dålig mamma för att man får kämpa för att få det att funka.  

• stjärnfrukt

Har läst allt ni skrivit men knappt hunnit skriva något själv. Men nu tänkte jag ta tillfälle i akt. 
    Mens & preventivmedel: Fick min mens när Wilton var 5 veckor exakt, och ändå helammar jag. Var lika dant förra gången, men då slapp jag menen i 8 veckor om jag minns rätt. Så trist, men behöver inte oroa mig för att den ska komma vid något olägligt tillfälle. Ska sätta in hormonspiral är tanken, har en att hämta ut på recept och min bm ska sätta in den när hon ändå tar cellprov (fyllde 23 förra månaden så det är dags för det nu..) 

Sömn, mat & rutiner: Här är varje dag olik den andre, i bland vill han bara sova, i bland bara vara vaken o ligga mkt i sitt babygym m.m o i bland ska det bara ätas eller bli buren. Hoppas att jag snart kan få se något mönster... Dock somnar han runt samma tid varje kväll 21/22 och sen äter han runt 3 på natten, ja ända målet faktiskt. Sååå himla skönt. Jag samsover med honom och det är jag glad över att jag gör. Han får inte samma närhet och mys som första barnet fick så därför vill jag ta igen det lite på natten eller vad man ska säga. 

Såg att någon följer ett schema, helt galet i mina ögon. Men är väl inte helt överraskad över att det lätt kan kännas som en bra idé om det är första barnet och man känner sig lite osäker. Helt galet i mina ögon att ge en bebis mat på natten på sekunden bara för att den vaknar till för att sedan från en viss ålder ta bort nattmaten helt. Om vi ser till min pojke så kan det räck med att puffa honom en liten stund i rumpan o han somnar om, så varför kanske skapa ett behov som kanske inte finns? För att sedan vägra bebisen det bara för att den kommit till en viss ålder? Nä fy Och trycka i bebisen mat....finns ingen logik i det hela.

Jag vill tipsa om att köpa boken Somna utan gråt. Jag köpte den på cdon tror jag för 50:- förrförra året. Köp den redan nu för att lära er hur barns sömn fungerar och det finns mkt lärorika tips och berättelser som inte kan skada erat barn på något sätt, eller får er att tänka om det ni gör verkligen är det bästa för ert barn.

Bvc: Wilton går upp jättefint och jag är glad över att det fungerar fint med att helamma. Och jag vill tacka alla ni som delade med er av hur jobbigt ni hade det med amningen, hur jobbigt ni tyckte det var o börja med ersättning m.m. Det hjälpte mig att faktiskt orka stå ut under de första 5 veckorna med mjölkstockning och blödande bröstvårtor (som ser helskumma ut nu pga av att det faktiskt lossnade bitar av dem...). Nu gör det inte ont alls och allt flyter på bra så nu ska jag börja introducera flaska, den som dancia rekomenderade, och jag hoppas att inte Wilton vill ge upp amningen nu bara...

Mammakroppen:  Jag kan fortfarande inte komma i mina kläder! Bara träningskläderna, vilket iofs är bra men ändå. Är så stressad över detta. Gick upp 17kg, har 4kg kvar, men jag kommer väl snart i mål hoppas jag. 

• stjärnfrukt
    emma78 skrev 2012-08-06 12:34:31 följande:
    Hej på er alla mammor!!Nu var det ett bra tag sedan jag var inne här...jisses vad det händer mycket:))Kan inte fatta tiden går så fort...lille Melwin blir 2 månader på torsdag!Han växer så det knakar! 4890g och 55 cm lång!Vi mår fantastiskt bra,trots att den lille parvlen åkte på öroninflamation vid 5 veckors ålder..:((Själv är jag oehört frustrerad över min mage!!När ska det börja "rinna" av???alla har sagt att om man ammar så bara "rinner" det av....här rinner det minsann inget!! Jag har inte ammat mina andra två barn,men denna gång helammar jag så jag har inga tidigare erfarenheter utav detta.När är det ok att börja göra sit ups??Känner nämnligen att jag måste börja med något väldigt snart,annars har jag inga jeans att ta på mig till hösten....kanske finns fler magövningar som passar "nyförlösta"??
    Härligt o höra att ni mår bra! Googla "plankan" om du inte vet vad det är. För det är jättebra! Börja med o stå på knä 1min, och även på sidan. Sedan kan du öka tiden och utmana genom att stå på tå, sedan göra andra övningar i plankan (tex lyfta ett ben) Det hjälper magmusklerna att hitta tillbaka. 
  • stjärnfrukt

kan någon bjuda in mig till fb-gruppen??? Kunde inte hitta den :( 
    Linnéa Stålnacke, Alingsås. (Jag har brunt hår och gult linne på bilden...) 

• stjärnfrukt

,vin och tända ljus så gick min sambo ner på knä och friade! Jag blev så överraskad, rörd och lycklig! Ligger nu i sängen med Wilton sovandes tätt intill, själv kan jag inte komma till ro alls då jag fortfarande knappt kan tro det är sant! Jag ska gifta mig med min bästa vän och drömkille!

• stjärnfrukt

Tack alla! :) vigsel blir om 6 veckor redan då vi ska ha dop, och idag har jag valt ut en vigselring. (fick nästan dåligt samvete, så dyrt! Men nu kommer det gnistra iaf) självklart hade jag Wilton tuttandes under tiden haha! Han vill äta ofta!

• stjärnfrukt

Haha! Hade skrivit ett långt inlägg på mobilen så kom ingenting med :p och inte hade jag tid att börja om!

• stjärnfrukt

Vill någon vara snäll och lägga till mig i fb-gruppen?! Ingen som gjorde det när jag frågade sist :(

• stjärnfrukt

Här är det också fullt upp med 2 små, och nu är lillen genomförkyld och kräver lite extra. Sliter så hårt och ändå har jag dåligt samvete för att jag inte räcker till :(

• stjärnfrukt

Pandura har massa skojiga saker :) 
    För 2 år sedan döptes våra vänners 2 barn, en flicka på 6 månader och hennes storebror på 13 år, i kyrkan, inga konstigheter alls :) 

• stjärnfrukt

Mysigt med sådant intimt dop, jag hade gärna också haft det...men min sambo fick bestämma så vi blir ca 90 personer.... Vi ska också bjuda på mat, kallskuret med potatisgratäng, bröd & sallad och vin + öl till maten...
    Men vi ska ju ha bröölopsfest på kvällen sen, då blir det fri bar och ett band som spelar :) Så jag ska verkligen se till så det är fokus på Wiltons dop under dagen, så blir det mer fira bröllop på kvällen! Vi har tema färg blått (så klart ;) ) och höstfärger såsom rött/orange/guld. Vi ska köpa sizoflorpapper på panduro/ebay i guld och lägga som en löpare på borden, det ser lite festligt ut, kostar 21:-/m finns i typ alla färger!  
    sen kan man beställa servetter med tex barnets namn för 2:-/servett på kortdesign.se  

Svar på tråden Juni-barnen