Hoppandes skrev 2012-08-03 00:01:19 följande:
Jag åker själv till Sverige, min sambo fortsätter jobba, plus att han läser en MBA på kvällen.
Tyvärr så är han inte hemma mer än en timme eller så på kvällen, så det är inte så trevligt.
Men när jag kommer tillbaka så har det lugnat ner sig iaf.
Sen får vi se om vi skulle få det bättre i Sverige/Europa eller här.
Om allt det som är olika mellan länderna - det blir värre när barnet är fött.
Här så klär de på barnen som om det vore vinter, även fast det är 30 grader varmt och sol. De ger de socker och salt, och verkar inte bry sej speciellt annars.
Det är överbeskyddande vad gäller smuts och bakterier... även här - the list goes on.
Vad jag har märkt är att man ska använda sitt sunda förnuft.
Men har även insett att det mesta med Mexico är fel - tyvärr.
Stå på dej vad gäller förlossning (om du vill ha vaginal) och med ammnigen (om du vill) IGEN kommer att uppmuntra dig till någon av dessa - och de flesta verkar inte veta något om det.
Jag är jättenöjd med min förlossning. Skulle haft Parto en Agua, men fick bli epidural istället. Hade en super bra läkare, så jag fick inte full dos - dvs jag kunde vara halvsittande, och kunde gå och så efteråt.
Hihi ja de älskar att klä på barn här hur varmt det än är:) Som tur är min mans familj väldigt modern och inte så "på" som många mexikanska familjer kan vara. Vi har inte piercat vår dotter och vi får väldigt ofta frågor om varför och om hon är en pojke. Här ska ju flickorna vara klädda väldigt flickigt och pojkarna pojkigt (vilket vi struntar i så det är därför folk tror hon är en pojke också hihi) Kommer även ïhåg att det var svårt att hitta en bakåtvänd bilstol för barn över ett halvår typ. Folk tycker det är skitkonstigt att vi har vår tvååring bakåtvänd i bilen :) Det är skiljer sig från sverige här men jag trivs väldigt bra . Jättetrevliga människor och kul att se en annan kultur
Sen älskar jag vädret! Så himla skönt med värme året runt och att vara i ett land som har allt från storstad, små byar och otroligt vackra stränder.Kul att du hade en bra förlossning! Förstår att det är tråkigt att vara så mycket ensam hemma. Min sambo jobbar mycket just nu och det är segt faktiskt. Hoppas du får en superbra resa. När åker du?
Hannah S skrev 2012-08-03 01:05:14 följande:
Tack för tipsen! Fast jag känner inte riktigt igen mig, tror Playa är lite one of a kind i Mexiko, kanske för att det dels är en rätt flummig plats att bo pá och dels för att folk här kommer frán alla världens hörn. Att föda vaginalt är inte konstigt alls, sá det ska nog gá bra hoppas jag =S, fast ibland när jag hör skräckhistorier om vaginal födsel, sá fár jag lust att byta till kejsarsnitt!
Hoppas den tillfälliga flytten blir bra! Lycka till =) áh, det var ett tag sen jag var hemma, börjar sakna farmors köttbullar, pepparkakor och hundra saker till...
Hihi ja playa del carmen är nog inte riktigt som de andra städerna i mexico:D Men där är så himla fint. Var där ganska nyligen. Bor ni när stranden och turistområdena?