2-åringen driver mig till vansinne!!
Det kommer nya och häftigare trotsperioder ända tills de fyller 20 år, tro mig.
Det är som vissa också skrivit viktigt att börja uppfostran tidigt , men jag kan också tycka att om man inte orkar hålla på så jämt så är det bra att avleda barnet och uppmuntra bra beteenden i stället för att hela tiden skrika och gapa då de beter sig dåligt.
på något sätt så är ju negativ uppmärksamhet bättre än ingen alls. Många gånger så känner sig barnen åtsidosatta och vi föräldrar har ibland alldeles för lite tid för att så mycket annat måste göras hemma.
När mina stora barn var små så gjorde jag exakt så som man inte ska göra. Nu ger jag min lille kille den tid han vill ha och när han är nöjd så kilar han iväg och gör något annat och jag kan fortsätta med mitt. Det kan ibland ta en hel dag innan jag fått in en maskin disk att sätta på för att han vill "vara med"
Vill han sitta i mitt knä hela kvällen så får han det och vi får äta snabbmakaroner den dagen. Resultatet är att han är en nöjd kille som kan ta ett nej bättre än om han bara får höra nej och vänta mamma ska bara...hela tiden.
Jag var just en sån mamma som man inte vill vara som bara andra är och det var/är ett hästjobb att lyckas behålla lugnet många gånger. Men man blir klokake med åren och ju äldre barnen blir desto mer ser man sina egna fel och brister i just barnen.