Inlägg från: Jojjanna |Visa alla inlägg
  • Jojjanna

Decemberpojkar

Min son är ett decemberbarn och jag blev förvånad över era tankar om att vänta med förskoleklass osv. Jag har aldrig ens tänkt tanken...

Min son leker gärna både med mindre och större barn. Han har under förskoleklasstiden lärt sig både siffror och bokstäver men har inte knäckt läskoden riktigt än. På utvecklingssamtalen jämförs han ju aldrig med sina klasskompisar utan jämförs med sina tidigare gjorda diagnostiska tester. Dvs man ser att han har utvecklats kunskapsmässigt från förra terminen och sätter upp individuella mål för att komma framåt.

Jag förstår inte riktigt er rädsla. Låt barnen vara barn och dem utvecklas i sin takt...

Om barnet redan kan sånt som man lär sig i förskoleklass finns ju möjligheten att direkt börja i skolan istället. Det har en kompis dotter gjort efter en hel del tjat med skolan. Det fungerar väldigt bra.

• Jojjanna

OK, då förstår jag... 

Mina två bonusbarn fick stanna kvar i förskoleklassen ett år ytterligare pga att de inte var skolmogna, så det är ju också ett alternativ om man märker att det finns för mycket "lek" kvar i kroppen.         

Svar på tråden Decemberpojkar