Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Decemberpojkar

Hej!

Jag har en pojke som är född i slutet av december -07. Jag har börjat fundera lite grand på det här med förskoleklass och skolstart. Hur har ni resonerat? Jag funderar på att låta honom börja ett år senare med -08:orna. Han är rätt tidig och framåt vad gäller "skolkunskaper" så jag ser inga svårigheter ur den synvinkeln, men däremot är han för övrigt inte särskilt mogen för sin ålder. Nu har han fortfarande ett år kvar på förskolan, men har börjat fundera.  

Jag jobbar själv som lärare på högstadiet sedan många år och ser ju hur långt flickorna generellt är mognadsmässigt och hur det underlättar situationen för dem i skolan. Givetvis finns individuella skillnader men som helhet. Tänkte även på det man nyligen upptäckt vad gäller exempelvis ADHD-diagnoser.....att det finns en kraftig överrepresentation bland decemberpojkar.

Någon med tankar?    

• Svar på tråden Decemberpojkar
  • Flickan och kråkan

Han leker och umgås mest med dem som är yngre. Han är som sagt tidig med "skolkunskaper" - läser redan lätt-att-läsa-böcker, räknar och har allmän koll på den typen av saker. Suger upp information som en svamp och är jätteintresserad. Han är rätt långt före även de äldre barnen på avdelningen på dessa områden, men mognadsmässigt för övrigt.....så känns han liten . Liten i kroppshyddan är han dessutom också - på alla håll och kanter.

• Flickan och kråkan

Vi ska snart ha utvecklingssamtal så ska prata lite med personalen. De ser ju honom i lite andra sammanhang än vi föräldrar gör och vad de har för tankar. Ska kolla upp förskoleklassverksamheten också. Jag är lite kluven vad gäller förskoleklass. Känns som det är väldigt enkelt med bokstav-/ljudinlärning (vilket han sedan länge redan kan)och sedan mycket fritidsverksamhet (fritids innebär ju fler barn, färre personal). Kunskapsbiten kan vi ju utan problem ta med honom hemma och har då hellre honom på förskolan än fritidsverksamhet. Har tänkt tanken att hoppa över förskoleklass och sedan se vad som händer under det året om han känns redo för skola eller inte, men å andra sidan så har de ju bildat "klass" i förskoleklassen och då kanske han hamnar utanför pga det.

Inte helt lätt det här. Har en 3-åring också, men han följer liksom alla "normalmallar" och är född i april så där behöver vi inte ens fundera.  

• Flickan och kråkan
    Jojjanna skrev 2012-05-13 12:50:45 följande:
    Min son är ett decemberbarn och jag blev förvånad över era tankar om att vänta med förskoleklass osv. Jag har aldrig ens tänkt tanken...

Min son leker gärna både med mindre och större barn. Han har under förskoleklasstiden lärt sig både siffror och bokstäver men har inte knäckt läskoden riktigt än. På utvecklingssamtalen jämförs han ju aldrig med sina klasskompisar utan jämförs med sina tidigare gjorda diagnostiska tester. Dvs man ser att han har utvecklats kunskapsmässigt från förra terminen och sätter upp individuella mål för att komma framåt.

Jag förstår inte riktigt er rädsla. Låt barnen vara barn och dem utvecklas i sin takt...

Om barnet redan kan sånt som man lär sig i förskoleklass finns ju möjligheten att direkt börja i skolan istället. Det har en kompis dotter gjort efter en hel del tjat med skolan. Det fungerar väldigt bra.

Men du missar ju poängen. Jag är inte det minsta orolig för att min son inte ska utvecklas kunskapsmässigt. Jag ser mer till frågan om mognad och vad det innebär för skolgången fortsättningsvis. Jag vill ju just låta mitt barn få utvecklas i sin takt, det är ju därför jag funderar på att låta honom börja året senare.
Svar på tråden Decemberpojkar