Decemberpojkar
Jag har liksom du lite tankar om detta:) Jag har inte decemberbarn själv än...men är gravid med beräknad förlossning runt årsskiftet...så det kan mycket väl bli slutet på december.
Jag har också en lillebror som är född i början på december och som började skolan tillsammans med barnen födda samma år som honom. Min mamma brukar numera säga att hade hon vetat det hon vet idag hade hon kämpat med näbbar och klor för att han skulle fått börja ett år senare. Hon anser att han hade behövt leka ett år till! Det var otroligt jobbigt för honom att behöva sitta still och lyssna. Rent socialt fungerade han utmärkt med både åldrarna över och åldrarna under. Vem vet, hade det varit idag hade han kanske varit ett av barnen med felaktig diagnos.
Föds mitt nästa barn i december 2012 kommer jag med största sannolikhet se till att hen får börja med barnen födda 2013 (Naturligtvis inte om det blir som i Vinterankans fall mett ett väldigt "tidigt" barn) Jag skulle ha svårt att blunda för den forskning, som du skriver om, som visar att många barn födda sent på året blir felaktigt bedömda när det egentligen handlar om något så enkelt som att de är omogna och behöver leka lite till innan allvaret börjar.