Inlägg från: Fru xx |Visa alla inlägg
  • Fru xx

Sydkorea

Hej på er! Har läst i tråden ett tag men inte skrivit förut. Nu väntar vi också på barnbesked från Sydkorea, lämnade äntligen in alla papper i förra veckan. Så spännande! Har förstått när jag läst här i tråden att det gick rätt så fort i somras, undrar hur lång tid det kan ta nu med nya lagen, någon som vet något?

• Fru xx

Hej SK2012 och alla andra! Vi väntar också barnbesked, lämnade in alla papper drygt en vecka sedan. Det svårt att veta hur man ska förbereda sig, som du säger så vet man inte varken ålder eller kön på barnet och inte heller när man får barnet, allt är så ovisst så jag tycker nästan det känns overkligt. När man är gravid så vet man i alla fall ungefär när barnet kommer och att storleken är typ nyfödd, men vi vet ju inget. AC säger att barnen från Sydkorea oftast är runt året men man vet ju inte. Hur mycket bör man fixa innan? Hur har ni andra gjort med kläder, vagn och andra prylar?

• Fru xx

Oj är det bara 10 familjer från AC som har sina papper i Korea?!

Intressant det där med att de matchar barn med föräldrar och att det inte går strikt efter kötid. Undrar vem som gör det och hur det går till?

Jag känner till ett annat par som också sände ungefär samtidigt som vi och deras handläggare på AC sa "det kan gå fort nu". Men jag antar att även om man får barnbesked hyfsat fort så kommer det att ta lite längre tid än vanligt innan man får resa, med tanke på den nya domstolsförhandlingen som de infört. Hade varit så skönt om man kunde få någon slags prognos på hur lång tid det tar innan man är hemma med sitt barn.

Håller tummarna för alla oss som väntar, att väntan inte ska bli alltför lång! 

• Fru xx

SK2012, tråkigt att det troligen inte blir ni/vi som får BB i oktober/november. Vi har inte heller kryssat i för SN. Men kanske man kan hoppas på ett BB innan årsskiftet i alla fall... Tycker det känns jobbigt att tänka på att man troligen måste vänta länge efter BB innan man får åka.
    Vet inte så mycket om vagnar men en god vän sa att liggvagn behöver man inte till en 1-åring, utan sittvagn man kan fälla ryggen på skulle man satsa på.

Blåiris, kan vara bra att börja kolla upp översättare, tror att de tar olika betalt, och vissa har väntetid innan de kan påbörja jobbet. Vi väntade lite för länge med att ordna med detta så att det blev bråttom och vi fick ta den som kunde göra jobbet direkt. Hon var i och för sig bra men jag vet inte alls om det blev onödigt dyrt eller hur hon låg i pris jämfört med andra.  

• Fru xx

Ja visst är det spännande!!! Glad Har börjat logga in på AC's hemsida dagligen för att kolla om någon fått barnbesked eller om det kommit fler resebesked. Det känns väldigt positivt att ett antal familjer nu fått resebesked, då känns det som att det börjat rulla på nu efter lagändringen. Även om förnuftet säger att vi inte kommer att få barnbesked i denna rundan som ska komma nu i början av november så hoppas man ju lite ändå.
    Vi har inte köpt några barngrejer eller börjat inreda barnrummet ännu. Men vi har tittat lite och bestämt vilken säng vi vill köpa. 

• Fru xx

Jättefin tapet Kurreburre! Om jag minns rätt så hade vi rubriken To the birtmother i brevet, har för mig att det stod så i AC's instruktioner. Håller med om att det var svårt att skriva brevet, vi sparade det till sist.

• Fru xx

Kul att det kommit ett barnbesked! Glad Då får man lite hopp om att det kanske börjar rulla på och att det kommer flera... Känns lite "snålt" med bara ett barnbesked efter ett så långt uppehåll. Hoppas hoppas det kommer flera precis som med resebeskeden.

AC hade ju en informationsträff i fredags, någon som var där eller vet vad som sades? Någon ny info?

• Fru xx

Igår kom ett nytt barnbesked! Denna gången var det inte SN, familjen hade sänt ansökan i somras. Härligt med ytterligare ett bb! Hoppas fler följer snart... AC skriver också att trots att det går långsamt i Sydkorea just nu så går det framåt och det har nu kommit två bb och några som har väntat har fått åka och hämta sina barn. Ett tiotal familjer har sina ansökningar i landet, några sände i somras men de flesta under hösten. Ytterligare ett tiotal håller på att göra i ordning ansökan. Jag minns inte vad AC sa gällande barnbesked, ifall man får efter turordning eller om barnen matchas med familj och kötiden inte spelar roll. Någon som vet hur det ligger till egentligen? Vad tror du SK2012, har vi chans att få bb innan årsskiftet?

• Fru xx

Kul att ni äntligen skickat iväg ansökan Kurreburre, nu väntar ni barn!

Svar på tråden Sydkorea