Sydkorea
Hej!
Jag undrar om det finns fler här som väntar BB från Sydkorea? Vore kul att följas åt!
Vi har haft vår ansökan där i lite över månad, och räknar med att få vänta länge till...
Hej!
Jag undrar om det finns fler här som väntar BB från Sydkorea? Vore kul att följas åt!
Vi har haft vår ansökan där i lite över månad, och räknar med att få vänta länge till...
Vad roligt! Skalman när skickade ni er ansökan? Och soffanloppan vi får hoppas ni inte behöver vänta så länge till på RB! Har ni hört något nyligen från AC om väntetider eller om vad den nya lagen kommer innebära?
Hej, vad roligt att vi är några stycken som väntar här! Ja, vi får hoppas att den nya lagstiftningen inte medför så mycket längre väntetider. Undrar hur många vi är som väntar BB resp RB nu i korea, någon som vet?
Det finns en resebyrå i halmstad som AC samarbetar med, de är väldigt vana vid adoptionsresor och oerhört proffsiga, de har också någon form av rabatt på hotell president där flera väljer att bo, men det väljer man såklart själv, men man träffar tex den svenska kontaktpersonen där när man skall åka och besöka fosterfamiljen och vid hotellet ligger en station där tåget går direkt till SWS. Men du kommer få telefonnummer till denna resebyrå av AC.
När vi hämtade vår son 09 ringde jag bara dit och sa att vi skulle åka till seoul inom någon vecka (helst) och vara borta minst 5 arbetsdagar, då bokade de hela paketet:) Kändes tryggt och att de visste hur det brukade vara.
Sen tror jag det fortfarande är finnair som flyger mest till korea via helsingfors, när vi reste tog det nio timmar dit och 11 timmar hem..
Idag kom fem resbesked!! Är det någon av er här? Jättegrattis i så fall! Så härligt att det rullar på!
Läste också detta! Hur länge har ni väntat skalman? Vi har väntat 2 1/2 månad, men vi är öppna för vissa speciella behov, så det är ju helt omöjligt att veta hur lång vår väntetid blir. Men ni kommer nog få BB när som helst:) Undrar hur många fler dom kan placera?
Känner mig orolig att det blir ett långt uppehåll med BB efter augusti (om man inte skulle ha turen att komma med nu innan) både till BB och RB...
Vore så roligt att höra om Er som fått BB!! STORT GRATTIS!!!
Hej allihopa!
Vi fick barnbesked i fredags!!! En lillebror som är 10 månader gammal, helt underbar!
Enligt AC verkade det som att vi skulle förbereda oss på att resa under juli/augusti..
Jag vet en till familj som fick BB i fredags:)
Skalman:jag håller verkligen tummarna för Er, det borde ju vara Er tur vilken dag som helst nu!
Vi funderar på att bo på SWS guesthouse..i alla fall något boende med eget kök och ex sovrum..Hur tänker ni andra?
Tack snälla!
Vad gäller boende har vi inte suttit ner och kollat exakt eller bestämt oss. Vi bodde på hotell president förra gången när vi hämtade vårt första barn. Då ingick inte frukost, men man kunde köpa det i foajen, dyrt alternativ, det var inte billigt vad jag minns. SWS guesthouse ligger ju precis intill SWS där man hämtar kontaktpersonen från SWS som skall med när man besöker barnet första gången i fosterfamiljen och sen också där man hämtar barnet. Nu när vi har en 3,5 årig son så tänker vi lite att det skulle vara skönt att vara nära SWS. Förra gången minns jag att de hade gjort en vällingflaska och beställt taxi när vi skulle åka där ifrån med sonen, men tror det tog 45-60 min till president i rusningstrafik:):) Som tur var blev sonen nöjd med sin flaska:)
Tror det finns två olika typer av familjerum på SWS, med kök och ex sovrum, ganska enkla förhållanden, ingen hotellstandard.Men det har fri internetuppkoppling, möjlighet att tvätta osv. Tror man kan googla det och se bilder. Sen har jag hört gott om både vabien 1 och 2, så vi skall kolla upp dom också.Sen finns det ju flera guesthouse runt området vid SWS. Men man ska ju veta att man då bor en bit utanför "centrum"/downtown, president och vabien ligger ju downtown och nära till allt.
Jag är också nyfiken:) Någon som pratat med AC senaste veckan? Vi fick BB 15/6...Längtar så efter att få träffa vår lille son! Tycker denna väntan känns så jobbig, speciellt nu när man inte alls vet när man kan få resa, eftersom dom inte går i turordning...Hur tänker ni andra?
Hej igen!
Såg på AC sidan att 3 RB kommit idag?? Visste inte ens att RB kunde komma på helgen..Är det någon av Er?
Hej!
Vi är också i Seoul nu för att hämta hem lillebror 1 år:)
Så jag kan kanske svara på lite hur vi gjort.
Vi är här i 10 dagar, bokade både hotell (samma som eliste) och resa genom resebolaget i halmstad. Vi bokade inte ett extra säte för lillebror, men en cradle som fästs på väggen framför (om han kan tänka sig ligga där!).
Jag har inte sett så mycket matpurèburkar här eller fruktpurè, vet inte hur mycket vi får med från SWS, men det kanske är bra att ta med lite grann. Som sagt välling, flaskor och blöjor behöver man inte ta med. Men lite avledningsleksaker, med mycket färg, ljud:)
Här är det nu måndagmorgon, imorgon tisdag får vi träffa lillebror för andra gången och på onsdag får vi honom, på torsdag åker vi hem!
Första besöket gick bra, han verkar vara en aktiv och busig liten kille. Vi fick fotoalbum och filmer på honom och brev skrivna av fosterfamiljen hur älskad han är, så det kommer bli tufft på onsdag..svårt att veta hur man ska bete sig..Annars tycker jag vi har fått se en hel del med storebror 3,5 år, det är ca 30 grader här och hög luftfuktighet, människorna är så vänliga, många kommer fram och försöker prata med sonen (som är född här).
Så ni som snart är här, försök att njuta av stunden och ta in staden så mycket ni kan!!
Jag håller innerligt tummarna för att det kommer flera RB denna veckan!
Kramar!
Lapinette:
Vad gäller läkarundersökningen så har ni absolut rätt att göra den på barnmottagningen i er stad, vet inte var ni bor, men i Göteborg där jag bor gjorde vi den på barnmott, annars måste VC ge er en tid.
Vad gäller FK så hade jag också kontakt med dem för ett par veckor sedan för att föräkra mig om att de hade allt de behövde, då hade jag i augusti skickat in ansökan samt samtycket. Vi kom hem med vår son 23/8. Damen sa då att allt var i sin ordning och att vi bara kunde invänta första utbetalningen som igår, men inga pengar kom, så jag ringde och pratade med 3-4 olika handläggare som alla sa att ni får inga pengar förän ni är barnets juridiska vårdnadshavare, suck, jag ringde både vår hemutredare och AC och fick bekräftat att vi har självklart rätt till föräldrapenning, det gick tyvärr så långt att jag krävde få prata med chef:) då ringde någon upp som sa att de kunde göra utbetalning om vi skickade in papper på att det intygades från socialtjänsten att vi skulle adoptera just detta barn. Så arg var jag, sa till henne att detta gjordes redan i augusti, då efter mycket om och men läste hon detta samtycke och skulle ordna med betalningen så vi får den på måndag.
Så ge inte upp om de strular, de är pga okunskap, vi har all rätt till föräldrapenning!
Lycka till!