Kurreburre skrev 2012-12-30 23:26:46 följande:
SK2012 - Jag känner precis som du! För mig finns det inga garantier när det kommer till att få barn och bli en familj, inte ens när det gäller adoption. Jag e så van vid att inget blir som jag vill, önskar eller har tänkt mig så varför skulle inte det här också skita sig :( Det händer ju faktiskt att länder tom stängs, det e min största skräck nu när vi har kommit så här långt, att falla på målsnöret och få börja om från början igen. Har ni läst de senaste uppdateringarna på ACs hemsida? Hur tolkar ni det isf? Vi tycker att det är svårt att tolka :( Just nu är det fyra som gör i ordning ansökan till Sydkorea. Det kommer troligen att dröja innan fler får den möjligheten eftersom det kommit så få besked om barn under hösten. Undantag görs dock för dem som är öppna för barn med i förväg kända särskilda behov. Närmare 20 ansökningar finns hos SWS i vänta på besked om barn. Alla ansökningar har skickats under hösten från och med i slutet av september. Sex familjer har fått besked om barn och väntar på att få resa. Tre av dem har väntat sedan i somras. Ännu har ingen internationell adoption genomförts i koreansk domstol och det går fortfarande inte att säga hur lång tid det tar mellan besked om barn och besked om resa. Är det tex de 6 som fått BB nu inte någon av oss 20 eller är det 3 st av oss 20 och 3 andra som väntat sedan i somras? Jag blir också orolig för att vu kommer att få vänta längre än normalt och min värsta skräck e att vi inte kommer få något barn alls :( Hoppas nån som e lite mer optimistisk än jag kan ge mig lite hopp :)
Jag är "en gammal räv" i adoptionssammanhang - har varit medlem sedan 1984 - och varit med om många ups and downs i adoptionsvärlden. Jag ska försöka hjälpa dig att tolka meddelandet. Rent allmänt kan man säga att även om inget är säkert i adoptionsvärlden måste man nog anse att sannolikheten för att det kommer att fungera bra i just Korea är större än i många andra länder. Korea är ett välordnat land med goda resurser.
Just nu är det 4 som gör i ordning sina ansökningar. Ett gott tecken. AC startar inte nya familjer om de inte tror att det kommer att fungera. Att de därefter vill avvakta barnbesked är inte så konstigt. De anser att de har tillräckligt många ansökningar i landet. Normalt. Ca 20 väntar barnbesked. Sex familjer väntar på att få resa, Av dessa fick tre sina barnbesked redan i somras och tre familjer har fått bb under hösten/vintern. Det är oklart hur lång tid det kommer att ta. Det finns inget att referera till. Ingen adoption har genomförts i koreansk domstol.
Du hade glömt att markera var citatet från AC tog slut, men jag antar att det skulle vara efter "... besked om resa."
AC antyder inte att det finns någon anledning att oroa sig för att det inte kommer att fungera, men det kommer antagligen att ta tid. Hur lång kan ingen ge besked om idag.
Ja, det är jobbigt att vänta, det vet vi alla som har gjort det, men du ska veta att den allra mest jobbiga väntan är den sista - vänta på RB. Mina tankar går till de som har väntat sedan i somras på att få hämta hem sina barn. Säkert hade de trott att de skulle få fira jul med sina små, men så blev det inte.
Förr om åren har det av och till hakat upp sig i slutet av året, då bara ett visst antal barn fick lämna landet per år. Efter årsskiftena har det brukat röra på sig igen. Med tanke på ny lag är det inte självklart att man dra några slutsatser utifrån detta.