Inlägg från: soffanloppan |Visa alla inlägg
  • soffanloppan

Sydkorea

Hallå! Jag följer gärna med under resans gång :) Vi har fått BB från Korea nu i slutet av april. Vi sände vår ansökan i början av januari. *håller tummarna för er*

• soffanloppan
    Lapinette skrev 2012-05-28 14:43:13 följande:
    soffanloppan och ullronj - stort grattis till BB!! Hur känns det? För mig/oss så har det här hela tiden varit så himla avlägset ... och nu går våra papper äntligen iväg !

Så himla spännande!!! 

Hej!

Det känns overkligt. Som du skriver så väntar och väntar och väntar man och till slut händer det! :)
    Nu har vi väntat lite mer än en månad på RB och hoppas att man får åka snart, men som sagt, det kan komma att dröja. Hoppas ni inte behöver vänta länge på BB :) *håller tummarna* 
  • soffanloppan
    Lapinette skrev 2012-05-29 10:50:13 följande:
    Idag går våra papper iväg till Sydkorea  !

Vad roligt!! :) Hoppas ni inte behöver vänta länge!
  • soffanloppan
    Skalman skrev 2012-05-29 21:02:35 följande:
    Vad kul att så många hittat hit. Har det kommit några BB och RB nyligen någon som vet?
    Det har inte kommit några nya RB på sistone. BB verkar rulla på som vanligt. Nu håller vi tummarna för flera RB & BB :) Någon som vet vad den nya lagen innebär?
    // Sofia 
  • soffanloppan

Sui...vi planerar också att bo på lägenhetshotell. Känns smidigt. Något tips? har hört gott om Vabien? Vet du något om Sws guesthouse? 

sui skrev 2012-06-21 09:01:53 följande:
    Hej allihopa!

Vi fick barnbesked i fredags!!! En lillebror som är 10 månader gammal, helt underbar!
    Enligt AC verkade det som att vi skulle förbereda oss på att resa under juli/augusti..
    Jag vet en till familj som fick BB i fredags:)

Skalman:jag håller verkligen tummarna för Er, det borde ju vara Er tur vilken dag som helst nu!

Vi funderar på att bo på SWS guesthouse..i alla fall något boende med eget kök och ex sovrum..Hur tänker ni andra?
  • soffanloppan

Plötsligt händer det...I torsdags kom Resbeskedet! :) Nu håller jag tummar och tår för att alla ni som väntar RB snart får åka till Seoul. Självklart håller jag tummarna för fler BB också :) Det är en magisk känsla när man får dessa samtal! Lycka till med era adoptioner. // Sofia med resfeber :)

• soffanloppan
    Skalman skrev 2012-07-21 19:50:53 följande:
    Grattis till RB! Vad härligt att ni äntligen får hämta hem honom. Nu hoppas vi också snart på att få åka, men vi har ju bara väntat några veckor än.

Lycka till på resan!
    tackar! :) Hoppas ni får åka snart! *håller tummarna*
  • soffanloppan
    Lapinette skrev 2012-08-20 08:59:44 följande:
    Sui - så du är också där! Stort grattis till er med!

Vad härligt att få foton och filmer från det första året. Måste vara suveränt att kunna visa för honom.  

Ahhh så man bör boka "cradle". Vår tanke var att den kommer att vara för liten till vår son. Har läst någonstans om 70 cm och max 11 kg men man kanske kan boka den ändå även om det är på gränsen?

Ha det fortsatt bra i Korea och lycka till med hemresan! 
    hej! vi bokade cradle helt onödan. det är som du skriver en maxvikt på cradle. Så kolla vad er son väger före ni bokar. vår son vägde 1 kg mer än tillåten vikt så han fick sitta i pappas knä hela flygresan hem, Kändes lite snopet att betala för cradle när man ändå inte fick anv för den. Ha det gott & hoppas ni får rb snart.
  • soffanloppan
    Kurreburre skrev 2012-08-29 20:55:41 följande:
    Igår fick vi det första samtalet på vår väg mot ett barn från Sydkorea! :D Jag satt i telefonmöte på jobbet och va lite lätt disträ är jag svarade i min egen telefon och det va Margareta som ringde. Jag hade ju inte möjlighet att prata sen blev jag osäker på anledningen till varför hon ringde, om det va nånting med anledning av att jag e ordförande i Barnlängtan eller jag och min man som sökande. Så jag va tvungen att fråga vilket det gällde och då sa hon att hon undrade om vi ville skicka våra papper till Sydkorea. Gissa om jag blev förvånad, överraskad och glad! Men som sagt så hade jag inte möjlighet att prata så hon fick ringa min man ist. Nu börjar det kännas mer verkligt och det känns som vi helt plötsligt har tagit ett mycket större steg mot vårt efterlängtade barn :) Så nu ska vi sätta full fart med alla papper! E det nån som har några tips och råd, nåt särskilt att tänka på? Vad säger ni, hade det inte varit roligt och intressant att ha en liten lista på var alla e i processen och när man påbörjade de olika stegen? Så här kanske det skulle kunna se ut isf: Kurreburre Började köa: 2010-02 Samtal för att skicka papper: 2012-08 (köplats 10) Papperna i lanet: BB: RB: Eller nåt i den stilen :)
    Vad roligt! ni har en spännande tid framför er! :) Hoppas ni inte behöver vänta allt för länge på BB och RB. Hur e läget i korea nu? Någon ny info? vi kom hem med vår efterlängtade son i början av augusti!
  • soffanloppan

hej!

Grattis till BB. Är bara lite nyfiken, har det kommit några RB i å fr korea?
    Ni har en underbar resa framför er! Håller tummarna att ni får åka snart. kram

• soffanloppan

Hejsan!

Vad är det som händer och sker i Korea just nu? Det verkar vara en mkt annorlunda process.
    *Ni som fått BB, har i fått någon uppfattning om när ni kan tänkas få åka och hämta ert barn?
    * Är barnen fortfarande "äldre" dvs ca 1 år. Vi adopterade vår son i augusti förra året och han var då ca 16 månader vid hemkomst till Sverige. 
    * Har någon fått RB? När beräknas ni få åka och hämta ert barn?

Många frågor, men man blir så fundersam när Korea ändrat nästan hela processen :(

Till er alla...Hoppas att ni får åka snart och hämta hem era guldklimpar! :) & såklart ni som väntar BB snart får BB. Det är verkligen en underbar känsla.

Lycka till! Om någon undrar över något så är det bara att inboxa, så hjälper jag gärna till att svara på frågor ang adoption från Korea, eller tex tips på saker att göra i Seoul m.m.

/ Sofia

• soffanloppan
    Blåiris skrev 2013-03-21 21:19:30 följande:
    Soffanloppan: processen är helt annan och det verkar inte som om någon vet hur den nya SKA vara. Jag känner starkt för dom som väntar RB och hela tiden verkar slängas mellan hopp o förtvivlan, närvara i domstol/inte närvara, kompletteringar hit o dit osv. Vi väntat BB och tycker att det känns enormt jobbigt med ovissheten. Trodde att j skulle kunna slappa av lite mer när vi var så här långt komna o sikta in mig på att få barn o bli en familj snart. Men det känns väldigt avlägset!
    Hej!

Ja det verkar vara en väldigt stor omställning i korea. Det är så tråkigt för familjerna som kommer i kläm och att barnen blir äldre och äldre hos fosterfamiljen :( 

* Hur länge har ni väntat BB? (vi fick vänta ca 16 veckor innan BB ) och fick vårt RB ca efter 2,5 månad.
    * Är barnen fortfarande ca 1 år vid BB eller är det yngre/äldre barn?

Du ska se att allt löser sig, det brukar det göra :) Snart har ni en familjemedlem i er famn! Stort lycka till!!
  • soffanloppan
    SK2012 skrev 2013-03-22 19:22:16 följande:
    Vi fick vänta 18 veckor till BB och har hittills väntat 5 veckor på RB. Räknar dock inte med att få åka förrän kring 6 mån väntan. Då kommer vår pojke att vara ca 1,5 år.
    Hej! Hoppas att ni får åka snart. Måste ni delta i domstol i korea? eller hur fungerar det?
    Har det kommit många BB i år från korea?

*Håller tummarna för snabbt RB*

• soffanloppan
    Resan till dig skrev 2013-03-15 10:59:07 följande:
    Hej!

Först och främst, grattis till dina två barn! Vad härligt att hela den där långa väntan är över, och att ni kan njuta av att vara tillsammans! Det är verkligen hemskt att vänta, och att vara så utlämnad åt andra länders lagar och regler - och ändringar av regler.

Tack för tips om blogg! Vi är en av de tre familjer som fick BB i somras, och nu har fått domstolstid i april. Det känns otroligt skönt att ha kommit så här långt, och vi hoppas att vi snart ska få vara med vår son. Vi har däremot inte hört något om någon ny process, eller att domstolstiderna ska dras tillbaka (vi ska ju åka om två veckor!). Jag ringde AC nu och frågade och de skulle höra sig för med SWS om det stämmer, det som den amerikanske mannen skriver.

AC har tidigare berättat att USA vill slippa vara med i domstolen, det är något med visum för barnen som gör att hela processen efter att domstolsbeslutet har vunnit laga kraft drar ut på tiden ytterligare för dem. Därför har de tryckt på för att slippa.
    För oss från Sverige är det inget sådant, vi kan resa hem med barnen direkt.

Eftersom allt är så nytt har vi ombetts att ha ombokningsbara biljetter både dit och hem. Vi har mental förberedelse för att det kan bli förändringar. Men även om vi har det, så skulle detta för vår del - som redan bokat biljetter, ställt in oss på domstolstiden, tagit ledigt från jobben, bokat boende, planerat för att vara där hela den sagda tiden och även förhoppningsvis får vara med sonen i väntan på att domen vinner laga kraft -  såklart vara jättejobbigt (eftersom det innebär att vår resa skjuts upp). 

För alla som ännu inte fått domstolstid/resebesked, är detta kanske bra (även om det innebär att man får vara med barnen lite senare än om man skulle vara med vid domstolsbeslutet). För oss som ska åka om två veckor är det ju inte lika "kul". Vi får se vad vi får för besked. Den amerikanske bloggaren skriver att organisationerna ska gå ut med detta snart, blir det som han skriver får vi ju snart veta.

Trevlig helg, hoppas på en fin helg i det kalla, men soliga vädret!

Hej!

Jag tänkte bara höra med er om ni fått klartecken ännu att åka till Korea? :) kommer ni måsta närvara vid domstol eller icke? Jag håller verkligen tummarna för att ni kommer iväg på en underbar och omtumlande resa. *håller tummarna*
  • soffanloppan
    cisse skrev 2013-03-28 17:37:39 följande:
    Hej alla på denna tråd. Jag och min man vill adoptera från Sydkorea, men vi väntar in giftermålstiden. Varit gifta 1,5 år snart. Jag har koppling till Sydkorea med att jag också är adopterad från SK.

Jag kan inte få biologiska barn för att jag hade cancer när jag var tonåring, det är över 15 år sen. Vet ni någon som adopterat från Korea som haft tumör/cancer? Jag vet att SK är restrektiva när det gäller sjukdomshistoria. Men man ska vara frisk idag iaf och ha prognoser som är stor chans som vem som helst att i dödlig sjukdom.
    Eller vet ni ngt annat, ni som kommit längre i processen som SK säger om hälsa?

Jag känner med er alla som väntar på BB och på RB och håller alla tummar att SK får struktur och fart på sin process fort som attan. 

Hej! Jag skulle råda dig att prata med AC ang hälsofrågor. :) När jag har läst AC svarar så hänvisar de ofta till att man skall kontakta rådgivarna när det gäller hälsofrågor. Tips! Ha det gott & lycka till med er kommande adoption :) // Sofia 
  • soffanloppan

Hejsan!

Jag är bara nyfiken på vad som händer i Korea just nu. Har någon familj fått RB ännu? Vad händer och sker?Det är så tyst på många forum. Jag håller tummarna för att det skall börja rulla på! 

*håller tummarna* 

• soffanloppan
    Kurreburre skrev 2013-04-22 11:09:34 följande:
    Ååå blir både orolig och frustrerad! Fick kännedom om ett banbesked idag, vet inte om det är samma som det jag skrev om i förra veckan. Men paret hade skickat in sina papper i början av december, alltså efter oss. Funkar det så, jag har fått uppfattningen om att det går i turordning. Nojig och otursförföljd som jag är så blir jag orolig att våra papper har kommit bort eller att något är fel. Dessutom känns det lite orättvist om det inte går i turordning kan jag tycka.
    Vet inte säkert men det verkar inte vara ett sn barn.
    Hej!

Jag tror inte Korea följer någon strikt turordning. Det är vad jag har hört under årens lopp, så ge inte upp! Er tur kommer snart! :) Å det är det bästa som kan hända. Jag förstår att det kan kännas tufft, att någon "går före" i kön, men som jag har förstått så har inte Korea ngt speciellt strikt kösystem. Jag lovar dig, inom snar framtid ringer telefonen och hela er tillvaro ändras totalt:) Lycka till och kämpa på. Kram Sofia
  • soffanloppan

Hej!

jag är bara nyfiken av mig. Jag undrar vad barnen har för ca ålder vid BB från korea? Då det är längre tid mellan BB & RB nuförtiden. Det verkar vara olika, hur gamla är barnen vid ankomst till Sverige? vår son var nästan 16 mån när vi landade i sverige.

Ha det gott!

Svar på tråden Sydkorea