• Pyret1

Vad räknar ni som ung förälder?

Som rubriken säger..
    Svarar ni annat så förklara gärna :) 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad räknar ni som ung förälder?
  • cherrycupecake83

röstade 20-23 och under naturligtvis. Men självklart beror det på var i livet man är och hur man är som person.

• MadlenA
    tahira skrev 2012-05-10 00:35:14 följande:
    Vilket "spår" menar du? Föräldraskap? 

Föräldraskapet i sig kan se ut på massor av olika sätt och livet efter att man blivit förälder kan utvecklas hur som helst. Begreppet att "hitta sig själv" tycker jag inte om, men jag tror inte att man slutar utveckla sitt "jag" vid en given punkt. Jag tror att man utvecklas konstant, både med och utan barn.

Jag tror att människor har många olika sätt att se på livet och på att vara förälder. Och för vissa kan det vara svårt att sätta sig in i andras situation och tankesätt.

Jag har fått enormt mycket ut av att upptäcka världen tillsammans med min son. Att resa, i Europa, Asien och Afrika, att flytta utomlands, lära oss en ny kultur, träffa nya människor och se nya platser. Som en familj. Jag, min son och hans pappa.

Det är vi tre som tillsammans utvecklas och upptäcker och det känns otroligt tryggt, roligt och kärleksfullt. Det är så jag alltid tänkt att livet skall vara, det är så jag vill leva. Som en del i en egen familj.

För mig är det otroligt givande att få dela så många av mina erfarenheter med min son. Att vi tillsammans hamnar i nya situationer och sammanhang. Jag tycker inte att det är att vara fast i ett spår att vara förälder, för mig är det bara en tillgång i ett i övrigt mycket rikt liv.
  • MadlenA

Vilka värderingar lägger du in i "ung förälder"? Är man gammal när man är 30 menar du, eller bara gammal som förälder? Om man har en tolvåring när man är 32 är man en ung mamma men har man en ettåring är man gammal? 

• Cartjan

nu vet jag inte om så är fallet men känns som folk blandar ihop att var ung med att vara mogen.

man är en ung människa när man är mellan 20-25, inte fasen är man gammal.
    men att vara ung innebär inte automatiskt att man är omogen.
    flyttade ifrån mamma o pappa när jag var 16 och är idag 23. om bara naturen ville det jag ville skulle jag ha barn nu. känner mig mogen, stabil och redo för det. Men jag är ju ung för detGlad 

Är jag ute och cyklar? känns bara så förvirrande att så många i min ålder och yngre inte verkar tycka att de är unga föräldrar.  

• Enter Sandman

Det intressanta är väl varför det har ändrats.
    Min mamma fick mig när hon var 21, det ansågs inte speciellt ungt, mer normal ålder, idag skulle det väl ses som väldigt ungt att få barn.

Jag kan tycka att barn ska inte ha barn, och under 18 då är man ett barn.
    Annars har jag inga synpunkter, människor är olika, utvecklas olika, vill olika saker med livet osv.
    Det går inte att sätta nån lämplighetsålder på när det är lagom att skaffa barn.      

• Meowth

Tonåring, ingen 20-åring.

It takes backbone to lead the life you want
  • liinaa

Jag var 17 år när min dotter kom och ser mig själv som ung. Hade inte skaffat barn om jag var yngre än 17

• MammaPlutt
    Cartjan skrev 2012-05-11 05:24:42 följande:
    nu vet jag inte om så är fallet men känns som folk blandar ihop att var ung med att vara mogen.

flyttade ifrån mamma o pappa när jag var 16 och är idag 23. om bara naturen ville det jag ville skulle jag ha barn nu. känner mig mogen, stabil och redo för det. Men jag är ju ung för detGlad 

Är jag ute och cyklar? känns bara så förvirrande att så många i min ålder och yngre inte verkar tycka att de är unga föräldrar.  
    Håller med!
  • skogsvitter

Under 20.

För mig är "ung förälder" synonymt med tonårsföräldrar. Jag fick mitt första när jag var 24 år och jag skulle aldrig få för mig att definiera mig själv som "ung förälder". Känns som att det främst är tonåringarna som har det behovet. Jag kände mig aldrig särskilt ung på något sätt. Vuxen. Helt enkelt

• skogsvitter
    Cartjan skrev 2012-05-11 05:24:42 följande:

Tjaa jag tycker du är ute och cyklar. Varför skulle föräldrar i din ålder behöva tycka att de är unga föräldrar och kategorisera sig som det? Att vara ung, och att vara "ung förälder" är ju två olika saker. Förövrigt beror det ju om vad man lägger för värdering i "att vara ung", en 40-åring kan ju känna sig som ung också. Eller en 70-åring. Det handlar ju liksom inte riktigt om det...
Svar på tråden Vad räknar ni som ung förälder?