Inlägg från: minafinastebarn |Visa alla inlägg
  • minafinastebarn

Kan kaninerna va ute året om??

Vi har 5 kaniner...

2 st lejonhuvade vädurar som fick va ute sommartid, som vi sedan tog in.

I höstas köpte vi 3 Belgiska jättar. De stor ensamma i en ladugård. Vi valde att ha dom inne under höst/vinter då de ej hunnit få päls som skyddar under vinter.
    Finns inte tillräckligt stora burar så de går lösa i ett rum (läs: som vi offrat haha)

Nu håller vi på o bygger en kaningård. Stor nog åt alla 5, fast de stora och små är åtskillda för att slippa bråk.
    Kaningården byggs mot ett förråd, där vi sågar upp hål i väggen så de har möjlighet att gå in o värma sig.

Jättarna kan ju va ute året om... men klarar vädurarna det? Känns mer synd om dom :) Tänker på när det blir minus 10-20 grader...

VAD bör vi mer tänka på nu när vi håller på o bygger?? Behöver vi isolera förrådet?? Behöver vi ha en värmare igång där inne?

En sak till... kaninerna får morötter, sallad, gurka.. beror på vad vi har hemma... Varje morgon + kväll.
    Samt pellets och fri tillgång till hö och vatten.

OK att dra ner på grönsakerna till EN giva/dag?  

Tacksam för alla svar o tips!!!                   

• Svar på tråden Kan kaninerna va ute året om??
  • minafinastebarn

Jag vet ju egentligen att de kan va ute... Men jag är hönsig :)

Själva utedelen/gården är ju direkt på gräset. Men deras bohus blir ku inne i vårat förråd. Så när de hoppar in i hålet hamnar de i sina vanliga burar inne i vårat förråd.

Hur mkt/ofta ger du grönsaker? Vi ger morgon + kväll. Kan man dra ner på det?

Vi ger även vanlig pellets.. Ska men ge annat eller blanda med annat? Tex rabbfor?

• minafinastebarn

Har läst 1dl pellets om dan?

Testat potatis, gillar de inte. Sallad, gurka o tomat funkar utmärkt för deras magar.
    Banan älskar de allihopa!! Men ger bara ibland.

Så att isolera är inte jätteviktigt, bara det är dragfritt?

Anledningen till att jag haft dom inne är att de inte hunnit få päls o klara vintern.
    De ska få flytta ut snart o då följer ju pälsen med dom till vintern..

• minafinastebarn
    Miloxan skrev 2012-05-09 10:03:15 följande:
    Vet inte hur ni gör med hö men med 5 kaniner så går det åt en del, vi köper i alla fall hö från en höbonde som testar sitt hö och vi vet att det är ok hö näringsmässigt osv. 25 kr / bal (som väger ca 10 kg). Fast han blir bara glad om vi plockar det lösa höet på höskullen och då får vi det gratis. 

Vi köper oxå hos bonden....
  • minafinastebarn

Igår blev kaningården klar, skuttarna fick flytta ut.
    Ni skulle se glädjeskutten!! :)

Vi stänger in dom i bodelen/förrådet på natten, kan ju bli kallt om nätterna.

Morötter som de glufsat i sig i ett nafs, ligger kvar på backen ännu.
    Gräääs va mkt godare :)

Vi blev supernöjda med kaningården, kan lägga in en bild o visa när jag nästa gång sitter vid datan.

• minafinastebarn

Här kommer bilden på nybyggda kaningården. Det tak ni ser under fönstret är alltså deras "veranda". Där under kan de hoppa in i gluggen vi gjort i väggen o då hamnar de i sina burar inne i förrådet.
    Vi blev mkt nöjda, bortsett från att vi inte byggde tak över hela gårdet (spöregn, snö, sol). Då behöver vi bygglov Obestämd
    Har en tempmätare inne hos oss så vi kan se vad skuttarna har för temp hos sig. Två senaste mornarna hade de 13 grader inne, vana vid vår temp på runt 20 ju. Stänger in dom på natten. De har ju inte hunnit få bra päls på dessa två dagar ju..
    Nu kl 15:30 har de 28 grader!!!! Fast fönstret står på glänt. Vill inte stänga in dom där, klarar de natten om de får gå lösa o inte stängas in? Vill ju inte de ska koka där inne...    

• minafinastebarn
    Fanny b skrev 2012-05-21 16:52:13 följande:
    Fin kaningård, skulle också vilja ha en sådan. Jag skulle inte låta kaninerna springa lösa på nätterna, orsaken är risken för att ett rovdjur bryter sig in i den öppna delen av kaningården och får tag på någon av kaninerna.
    Inget djur kommer in.. o kaninerna kommer inte ut. Staketet är nertryckt under markhöjd.. nät runt om, samt i taket.
  • minafinastebarn

Vilka grenar är bäst att ge kaninerna? Vi ger alltid från äppelträdet... men får de för mkt så kissar de rött sen?! Ser ut som blod...
    Det är INTE blod... men har testat oss fram, att varje gång de får rejäla grenar från äpple så blir urinen röd.

Nämn gärna från olka träd... vet att fruktträd är bäst... Men förrutom det?   

• minafinastebarn

En annan sak... kaninerna har nu bott ute i 2-3 veckor.. de mår verkligen bra!!! Vi stänger in dom på nätterna pga kyla... Blir ungefär 6-9 grader i förrådet...

Tycker synd om dom för det Obestämd De är ju vana vid inomhustemp... kan de ta skada???
    De har ju massa halm givetvis... men det blir ju liksom nertrampat, värmer de bra ändå?  

• minafinastebarn
    mlinz skrev 2012-06-04 08:50:53 följande:
    Som sagt, kaniner mår bättre i kyla än i värme :)

Jo det vet jag... men de är ju inte vana... Kändes Ok då det va jättevarmt den där veckan.. för då hade de 12-15 grader inne... Nu när det regnar blir det ju kallare o ruggigare.. de har ju liksom inte hunnit få päls ännu.
  • minafinastebarn

Nu har kaninerna verkligen boat in sig i uteburen. Vi stänger fortfarande in dom under natten pga lätt kyla.

MEN!!! När de fortfarande bodde inne så fick de grönsaker morgon + kväll, vilket de glufsa i sig direkt!
    Nu får de bara EN gång om dagen o de äter ofta inte upp det ens.

De har fri tillgång till hö på inomhus och utomhus. Pellets morgon + kväll (ca 1dl per kanin / giva.)

Blir de mätta av detta o frisk luft?? Kan ju inte påstå att de får äta sig mätta på gräs för det har de ju gnagat av för länge sen. Vi plockar maskrosor o lägger in hos dom..      

• minafinastebarn
    Anna85 skrev 2012-07-17 20:32:48 följande:

Jätte fin bur!! Lyx!

Jag har en Gotlandskanin, han bor ute året om. Har inte isolerat hus men proppar fullt med halm.

Han har alltid fri tillgång på hö, får ca 1dl Havre om dagen, gräs på sommaren. Endast frukt o grönt då å då.

Så här ser min kanin och bur ut..   

Ser ju jättefint ut! :) Jag kan inte ha spån till mina, iaf inte till de lejonhuvade för då sitter det fast i baken på dom.
    Inne i buren har vi "toa-lätt"... ser ut som pellets men är väl gjort av papper eller nåt. Funkar jättebra! Har även halm i buren. 
  • minafinastebarn
    petsod skrev 2012-07-18 12:58:39 följande:
    Se upp för fluglarver såhär års. Titta kaninerna i baken varje dag och håll dem rena där bak. Plockade bort alldeles för många larver på svårt plågade kaniner (vissa fick vi tom avliva) när jag jobbade på djursjukhus.

Fy vad vidirgt!! Har jag inte ens tänkt på! Men våra är i gott skick. På lejonhuvade så kan det fastna lite... men jag brukar klippa kort :) Ska hålla koll på det där!
  • minafinastebarn

Dessa kaniner har fri tillgång till hö... och pellets morgon o kväll. Samt grönsaker 1ggn/dag.

Undrar lite över fodret.. De har alltid fått pellets. Bör man ge nåt annat eller nåt att blanda pellets med med tanke på minusgrader osv. de ska ju klara vintern. Tänkte på korn o vete?

De är i gott skick, men tänkte om de behöver nåt "fetare" eller vad man ska säga så de klarar vintern.

De har ju bo i förrådet som inte är isolerat, fri tillgång till att gå ut i den inhägnade "trädgården".

Svar på tråden Kan kaninerna va ute året om??