• Lisa2012

Studera medan föräldraledig?

Har sökt en kurs genom Lärarlyftet till hösten, 30 hp på halvfart under två terminer. Hade tänkt arbeta som lärare som vanligt på 100 % men har nu blivit gravid och väntar barn i november. Vill hemskt gärna läsa den kurs jag sökt för kompetensutveckling men det kanske blir "omöjligt" med en nyfödd bebis?
    Min fråga är i alla fall: Kan jag ta ut föräldrapenning baserat på min lön från jobbet jag är föräldraledig från och samtidigt studera genom Lärarlyftet? Är det tillåtet?

Tacksam för svar! Glad   

• Svar på tråden Studera medan föräldraledig?
  • Nemi76

Du kan ha föräldrapenning och studera samtidigt men inte få föräldrapenning för de dagar du studerar. Om det var svar på din fråga?

• Sweet life

Beror på om studierna är på distans eller inte...

Studerar du på distans så anses du kunna ta hand om ditt barn under dagen och får då ta ut FP även för den tiden. Jag känner många många som gör det...

• Nemi76

Kanske ska förtydliga mig lite. De dagar du studerar = schemalagda dagar

• Sweet life
    Nemi76 skrev 2012-05-15 12:37:51 följande:
    Kanske ska förtydliga mig lite. De dagar du studerar = schemalagda dagar
    Fast om jag studerar på distans och har schemalagd seminarie mellan 12 och 14 en dag. Så anser ändå FK att jag kan ta huvudansvaret för mitt barn och jag har rätt till FP.

Jag har nämligen utrett det här med FK senast förra veckan eftersom jag planerat att göra exakt så under höstterminen och det var inga som helst problem enligt de 6 handläggare samt den "experten" som jag frågat exakt detta..
  • Eliv

Hej jag har hört att det enbart är studielån som ligger i vägen för att studera samtidigt som man är föräldraledig. Handlar väl helt enkelt om att man inte kan få dubbla bidrag.

Däremot ska man kunna plugga upp till heltid, det blandar sig inte FK i. Men detta är vad jag har fått berättat för mig, inte som jag har fått veta av FK själv.

• Nemi76
    Sweet life skrev 2012-05-15 12:41:11 följande:
    Fast om jag studerar på distans och har schemalagd seminarie mellan 12 och 14 en dag. Så anser ändå FK att jag kan ta huvudansvaret för mitt barn och jag har rätt till FP.

Jag har nämligen utrett det här med FK senast förra veckan eftersom jag planerat att göra exakt så under höstterminen och det var inga som helst problem enligt de 6 handläggare samt den "experten" som jag frågat exakt detta..

Nu var det visserligen ett tag sedan jag trodde att detta skulle vara aktuellt för mig, men får man FP för hela dagen även om du har schemalagt seminarie mellan 12 och 14?
  • Sweet life
    Nemi76 skrev 2012-05-15 13:16:41 följande:
    Nu var det visserligen ett tag sedan jag trodde att detta skulle vara aktuellt för mig, men får man FP för hela dagen även om du har schemalagt seminarie mellan 12 och 14?
    Ja, hela dagen... För att jag kan ha uppsikt och ta hand om barnet ändå, eftersom studierna sker på distans.
  • Nemi76
    Sweet life skrev 2012-05-15 13:28:51 följande:
    Ja, hela dagen... För att jag kan ha uppsikt och ta hand om barnet ändå, eftersom studierna sker på distans.
    Men om seminariet är på annan plats än i hemmet via dator tex, alltså vissa distansutbildningar kräver ju närvaro på skolan X antal gånger, då kan man inte få FP väl? För med schemalagd tid menar inte jag tid man är hemma och tillgodogör sig lektion osv via dator/telefon osv, utan tid man är i en utbildningslokal.
  • Sweet life
    Nemi76 skrev 2012-05-15 13:35:51 följande:
    Men om seminariet är på annan plats än i hemmet via dator tex, alltså vissa distansutbildningar kräver ju närvaro på skolan X antal gånger, då kan man inte få FP väl? För med schemalagd tid menar inte jag tid man är hemma och tillgodogör sig lektion osv via dator/telefon osv, utan tid man är i en utbildningslokal.
    Om du inte kan ha barnet med dig när du är i skolan så kan du ju inte få FP för den tiden. då får man ju isåfall ta ut ex 1/6 dels dag osv...

Sista kursen jag lästa nu här i vår hade vi två mammor som hade med sina små bebisar på både föreläsningar och seminarier och dom fick ta ut FP.
  • ToKar

Jag ska också läsa en 30p kurs på halvfart till hösten och samtidigt vara föräldraledig. Den är på distans så det enda jag måste ta reda på är så att inkomsten inte överstiger maxbeloppet så att jag kan få studiebidrag också. Vet inte vad maxbeloppet ligger på men ska ta reda på det. Dock tror jag att maxbeloppet är högre om man studerar på halvfart (och studiebidraget är lägre). Så egentligen borde det ju inte vara några problem

Men det kan vara bra att tänka på iaf, OM du vill ha studiebidrag alltså. Men vem tackar nej till det om man ändå har rätt till studiemedel?  

om du inte kan ta hand om barnet en dag då och då så kan du ju helt enkelt låta bli att ta ut FP just den dagen??  

• Lisa2012

TACK för alla svar! Så fort jag får antagningsbesked (hoppas!) ska jag forska vidare i detta. Studielån är inte aktuellt för mig eftersom utbildningen är genom Lärarlyftet.

Svar på tråden Studera medan föräldraledig?