• Mayong

Hagsätra vs Rågsved

Hej!

Flyttar norr ifrån till Stockholm och har nu fått chansen att välja på 2 lägenheter, en i Hagsätra och en i Rågsved.
    Min fråga är, vart är det mest barnvänligt? Har en 9 åring som ska in på en skola och en snart 1åring som ska börja på dagis.
    Så jag skulle jätte gärna vilja höra era åsikter om skolorna och olika dagis på dom ställena så man får lite koll på vart det är bra och inte.

Snösättraskolan i Rågsved verkade helt ok.

Kom med massa tips =)

• Svar på tråden Hagsätra vs Rågsved
  • Floff

Jag skulle satsa på Hagsätra. Vad jag förstått så är Rågsved stökigare än Hagsätra. Maken bodde som ungkarl i Hagsätra (eller ormkärr som ligger strax intill) och det verkade helt ok.

• Mayong

Tack för tips! Vi var till Hagsätra och kollade läget nu i påsk och det verkade helt okej. Rågsved har rätt mye finare hus och grönområden hörde jag men har även hört det som du säger, att det är stökigare. Men är det stökigt på nätterna så är det ju inget man märker av tänker jag... Men man vill ju veta om skolorna och dagis är jätte stökiga, då blir det nog lätt att man väljer bort Rågsved.

• Hallonet

Hagsätra utan tvekan! Bor där själv och skulle aldrig flytta till Rågsved, där är det extremt stökigt. Hagsätra är inte superbra det heller, men bättre... En tunnelbanestation som skiljer, men stor skillnad mellan de två.

• Hallonet

Stöket håller på dag som natt, förresten. Rågsved leder ligan i sthlm över oroliga områden, har gått om alla andra förorter.

• Hallonet

Stöket håller på dag som natt, förresten. Rågsved leder ligan i sthlm över oroliga områden, har gått om alla andra förorter.

• Floff

Angående skolor så hörde jag häromdagen att en högstadieskola i Rågsved (finns det flera?) låg i bottenskiktet vad gäller betyg i en mätning som gjorts bland sthlms alla skolor..

• Mayong

Jag har hört fruktansvärt mye negativt om Rågsved men nästan inget om Hagsätra förutom att det är rätt mye bilinbrott, men nån sån har denna tant icke :) Skönt att höra från någon som bor där att det är bra också, det kändes ju helt okej. Lite små skabbigt men då passar ja in :P Har du barn i skola eller dagis? Isf har du något tips på bra sådana där? Såg att det låg en skola alldeles vid centrum där vi kanske fått lya. Såg också det där med bottenskiktet, det låter ju fruktansvärt. Tycker bara det är så svårt när man kommer utifrån såhär att välja rätt....

• Wry

Bor i Rågsved och trivs helt OK, nära till grönområden och bra kommunikationer. Vet inte om Rågsved är stökigare än Hagsätra, inget stök på vårt dagis i alla fall. Snösätraskolan verkar inte stökigare än andra skolor, men den har jag förstås bara gått förbi. Det byggs mycket nytt i Rågsved, bostadsrätter och fräscha lekplatser, det är trevligt.

Rågsved har lite närmare till Högdalen, med fler butiker, fin parklek etc. Hagsätra ligger å andra sidan närmare utomhusbadet, skönt på sommaren! Jag har hört att Hagsätra T-banestation kan vara stökig eftersom det är en ändhållplats, men det kanske mest gäller nattetid, som du skriver.

• Mayong

Det kanske är så att Rågsved har ett gammalt rykte som inte riktigt försvinner? Alltså har ju också hört att det är bättre där nu än va det var förut. Vill trivas och att barnen ska få lugn och ro omkring sig. Stökiga klasser är jag ju rädd för..Men på Snösätraskolan verkade det ändå väldigt bra när man läste på deras hemsida. 

• Wry

Nä, Rågsved har väl inte så bra rykte. Vi är inflyttade, så vi har bara bott här några år, men det har tydligen varit mycket missbruk etc. här. Och det finns ju kvar i området, även om det inte sitter missbrukare på lekplatsen direkt. Men det satsas mycket på uppbyggnad i Rågsved, antagligen för att förbättra ryktet och göra stadsdelen mer blandad.

• Floff

Min man sa nånting om att i Rågsved finns ett kriminellt gäng som heter Black Cobras eller nått liknande (hur töntigt är inte det på en skala förresten?) som tydligen är ett av Sveriges värsta.. Om det nu är sant.

• Hallonet

Det om Black Cobras stämmer, de jobbar under H.A... Och många som är med i B.C bor i Rågsved. De var till och med på tv i "Svensk Maffia". :S

• Mayong

Men jävlar...Black cobras säger ni. Fick ruskigt dålig magkänsla nu alltså.....

• Hallonet

Förresten så kan jag inte uttala mig massor om skolor osv då jag inte har barn men jag vet att syrran med vänner var JÄTTENÖJDA med dagiset "Solen" här i Hagsätra,så tror jag det heter iaf... Glad Dessvärre kan jag inte säga mer om dagis/skolor då alla jag känner med barn, har flyttat härifrån när de kommit upp mot skolålder...

• Mayong

Solen, vilket fint namn :) Har fått massa kort nu på rågsved och jag tycker ju förstås att det verkar mye mysigare där än i hagsätra.

Svar på tråden Hagsätra vs Rågsved