Inlägg från: wendy |Visa alla inlägg
  • wendy

Var ansöker man om göra hemundervisning?

Kodia skrev 2012-05-05 23:17:41 följande:
    Ok, sorry, jag hade missat att du var så ung!

Det är jättebra att du redan nu funderar på hur det ska bli när du får barn! Du kommer säkert att lära dig mycket mer tills det är dags, och kanske ändra uppfattning om en del. Sedan är det en massa praktiska saker som man måste tänka på som förälder, som tex pengar. Många föräldrar tycker också att det är viktigt att ha ett liv utanför familjen, för att det berikar med olika erfarenheter och intryck. Hade du själv velat umgås dygnet runt med dina föräldrar?

Med dina erfarenheter och tankar om barn och skola, och ditt engagemang, hade du säkert varit en tillgång inom skolan - har du funderat på att läsa till lärare?
    Bra text! :) Nja lärare vet jag inte. Men hade bra gärna vilja komma in i styrelsen och ändra några regler. (ironi, för pessimistrarna som inte fattar)
  • wendy
    LillGris skrev 2012-05-05 23:28:18 följande:
    Nu tänkte jag mer på grammatiken och meningsuppbyggnader men visst, för all del, det har nog med tangentbordet att göra. Ett tips i all välmening dock: när det är aktuellt för dina framtida barn att lära sig skriva är det troligtvis viktigare att kunna skriva ordentligt på ett tangentbord än med penna. Och återigen: det här är inget jag skriver för att vara taskig, utan bara sunt bonnförnuft. Man bör vara beläst inom de områden man tänkt undervisa.
    nähäää, det menar du inte
  • wendy
    Dr Evans skrev 2012-05-05 23:44:47 följande:
    Sedan skollagen ändrades 2010 är hemundervisning i princip förbjudet i Sverige.
    det gör ju ingen skada direkt
  • wendy
    Kodia skrev 2012-05-06 00:08:41 följande:
    Du kan ju engagera dig politiskt! Då kan du vara med och påverka, komma med förslag, osv.
    vem vetDrömmer
  • wendy
    Fragance skrev 2012-05-06 00:52:25 följande:
    Men, hur mycket har ni som svarat i den här tråden läst på om ämnet egentligen? Jag märker att fördomarna sprutar... Forskning visar att hemskolade barn faktiskt klarar sig lika bra som skolbarn, både kunskapsmässigt och SOCIALT. Att det finns vissa hemskolade som har dåliga erfarenheter av det betyder inte att alla har det, precis som det inte betyder att alla som gått i skolan tyckte det var bra. Grunden måste ju faktiskt vara att man i en demokrati får välja själv, eller hur? Hemskolning passar bäst för vissa barn och familjer medan skolan passar andra barn och familjer bäst. Alla är olika. Sedan är det faktiskt så att i FN's deklaration om mänskliga rättigheter så står det bl.a så här:

"Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children". (artikel 26)

Sverige och Tyskland är de enda länderna i västvärlden som förbjuder hemskolning (i Tyskland förbjöds det för övrigt under Hitlers tid...) och det är faktiskt så att familjer som vill hemskola går i politisk exil. En tysk famlij fick till och med politisk asyl i USA på grund av att inte fick hemskola! Låter detta bra? En fin demokrati? 

Mantrat om att "barn har rätt att gå i skolan" stämmer ju faktiskt inte. De MÅSTE gå i skolan. Man kan väl inte säga att de har rätt till någonting om de samtidigt inte har rätt att avstå? Du har rätt att gå till skogen. Det är en rätt du har men samtidigt kan du låta bli om du vill. Om staten sa "Alla svenska medborgare måste gå till skogen varje dag", vore det då en rättighet? Eller ett tvång? Dåligt exempel men ni förstår säkert vad jag menar.

Sen undrar jag hur man kan säga att man isolerar barnen från samhället om man väljer hemskolning. Skulle svenska skolan vara lika med samhället då? Jag tycker tvärtom att skolan faktiskt isolerar barnen från samhället. Många (de flesta?) ungdomar på högstadiet har ingen aning om hur saker funkar utanför skolan därför att de aldrig fått ta del av det. Hemskolade barn är mer ute i samhället än vad skolbarn är. De följer med överallt, på alla ärenden etc. som föräldrarna behöver göra, åker oftare på studiebesök, deltar i fler fritidsaktiviteter (för tiden finns) osv.
    Vill påpeka att det är inte vad jag tror utan vad forskning säger. 

Titta gärna på detta: 

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

Här kan ni läsa lite om forskning på området, brottet mot mänskliga rättigheter osv.
    school.familyeducation.com/home-schooling/hum...
    www.inblick.se/Default.aspx?ID=53&Action=1&Ne...
    tack! äntligen någon som fattar
  • wendy
    Tulpani skrev 2012-05-06 07:36:19 följande:
    Skolan handlar ju inte enbart om undervisning, det är en plats där barn är sociala med andra barn och genom gemenskap och samarbete lär sig att bli socialt kompententa. Något sådant kan man inte ordna vid hemundervisning.
    det är klart man kan det
  • wendy
    Mornie Alantie skrev 2012-05-06 17:32:10 följande:
    Hur tänkte du lösa den sociala biten?
    är du så pass inkompetent att du själv inte fattar hur man löser det?
  • wendy
    MammaHela skrev 2012-05-06 18:21:19 följande:
    Istället för att idiotförklara andra så kan du ju förklara hur du ska lösa det.

Jag kan tala om att jag måste vara totalt inkompetent för jag förstår inte hur jag skulle kunna ge mina 3 barn den stora sociala biten av att ha dem hemma jämt, alla andra barn är ju i skolan. 
    föräldrar nuförtiden verkar inte veta bättre än att bryta något av det naturligaste som finns.
    Folk verkar ju tro att jag skulle låsa in barnet och aldrig låta det träffa någon annan. ja jisses
  • wendy
    mia maria skrev 2012-05-06 18:42:07 följande:
    Varför kan du inte svara på ett trevligt o seriöst sätt istället så kanske du får lite trevligare svar tillbaka?
    svara på det själv du
  • wendy
    Rocket Mania skrev 2012-05-06 20:16:28 följande:
    Jag förstår inte hur ni orkar diskutera med en 16-åring som inte har barn.

Tråkigt TS att du gått i skitskolor i hela ditt liv. Flytta någon annanstans, bra skolor finns överallt.
    är 18..
  • wendy
    Ramborg skrev 2012-05-06 20:34:32 följande:
    Ja, jag är så inkompetent att jag inte fattar hur du ska lyckas få barnen att träffa andra barn lika mycket som de gör i skolan. Dina grannars och vänners barn kommer nämligen att vara - ja gissa var?

Upplys mig är du snäll.
    Vem har bestämt att barn MÅSTE umgås med jämnåriga jämt då?
    Hittills i den här tråden har jag skrivit vad jag tycker, inte vad jag tänker göra. Även fast jag skulle doc skulle föredra att göra hemundervisning.
  • wendy
    Ramborg skrev 2012-05-06 20:44:52 följande:
    Så roligt att höra om bra skolor. Alltför ofta får man bara skräckhistorierna.
    för det är dem som oftast inträffar antagligen..
  • wendy
    Rocket Mania skrev 2012-05-06 21:04:49 följande:
    Hur kan du vara 18?

Du har skrivit att du var 5 år när du började skolan. Då bör du gått ut 9:an som 13/14-åring.

Du har även skrivit:
    Om du går första året på gymnasiet är du väl 14/15? Man är vanligen 15/16 år men eftersom du började 1-2 år tidigare torde du alltså vara 14/15.

Så tillvida att du inte gick ut 9:an som 13/14-åring och sedan dragit runt i 4 år?

Låter lite tilltrasslat detta.

Både ock. Allt. Plus allt annat som inte hänger ihop.

Diskussionen i sig är intressant men inte med någon som uppenbarligen inte talar sanning och som inte tar till sig något.
    Nej, jag ljuger inte men jag erkänner att jag trasslat till det.
    det var förskola jag började 5, skola 7. pga massa omständigheter tog det 2 år efter 9an då jag började gymnasiet på riktigt...
  • wendy
    KimPossible skrev 2012-05-06 21:09:30 följande:
    Det naturligaste som finns är faktiskt att barn frigör sig från sina föräldrar och även umgås med andra människor, både jämnåriga och andra vuxna. Där är skolan en viktig bit.

Att som förälder hålla sina barn hemma och undan från samhället och från andra människor är i mina ögon ren barnmisshandel. 
    det har jag inte sagt att jag tänkt göra heller
  • wendy
    Lavish skrev 2012-05-06 21:10:21 följande:
    Jag tycker också att föräldrarna måste testas för kunskaper. Men jag tycker ändå att det är en intressant samhällsfråga om föräldrar (som har kunskapen och följer läroplanen) ändå inte ska få välja utbildning för barnen. Det är väl en fråga om hur stor kontroll man tycker att staten ska ha över den enskilda medborgaren helt enkelt.

I vissa fall är hemskolning säkert katastrofal. Å andra sidan är svenska skolan också ofta katastrofal. Jag tycker inte att det är så självklart faktiskt.
  • wendy
    Wicked113 skrev 2012-05-06 21:10:42 följande:
    Tycker TS kan försöka ha lite mer öppet sinne :) Verkar som du bestämt dig för att du har rätt och absolut ingen annan kan ändra på den åsikten.

Själv jobbar jag som lärare på en högstadieskola och jag känner inte alls igen mig i din beskrivning av skolan. Visst, barn är olika och därför olika utåtriktade osv. Jag och mina kollegor brinner verkligen för våra jobb och våra ämnen. Jag kan lova dig att barnen inte kan få en bättre läromiljö än så! Och den sociala biten är jätteviktig för barn och ungdomar oavsett vad du tänker och tror!
    men många som behöver extrahjälp brukar inte få den hjälp som passar dom? hur kommer det sig?
Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?