Fragance skrev 2012-05-06 00:52:25 följande:
Men, hur mycket har ni som svarat i den här tråden läst på om ämnet egentligen? Jag märker att fördomarna sprutar... Forskning visar att hemskolade barn faktiskt klarar sig lika bra som skolbarn, både kunskapsmässigt och SOCIALT. Att det finns vissa hemskolade som har dåliga erfarenheter av det betyder inte att alla har det, precis som det inte betyder att alla som gått i skolan tyckte det var bra. Grunden måste ju faktiskt vara att man i en demokrati får välja själv, eller hur? Hemskolning passar bäst för vissa barn och familjer medan skolan passar andra barn och familjer bäst. Alla är olika. Sedan är det faktiskt så att i FN's deklaration om mänskliga rättigheter så står det bl.a så här:
"Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children". (artikel 26)
Sverige och Tyskland är de enda länderna i västvärlden som förbjuder hemskolning (i Tyskland förbjöds det för övrigt under Hitlers tid...) och det är faktiskt så att familjer som vill hemskola går i politisk exil. En tysk famlij fick till och med politisk asyl i USA på grund av att inte fick hemskola! Låter detta bra? En fin demokrati?
Mantrat om att "barn har rätt att gå i skolan" stämmer ju faktiskt inte. De MÅSTE gå i skolan. Man kan väl inte säga att de har rätt till någonting om de samtidigt inte har rätt att avstå? Du har rätt att gå till skogen. Det är en rätt du har men samtidigt kan du låta bli om du vill. Om staten sa "Alla svenska medborgare måste gå till skogen varje dag", vore det då en rättighet? Eller ett tvång? Dåligt exempel men ni förstår säkert vad jag menar.
Sen undrar jag hur man kan säga att man isolerar barnen från samhället om man väljer hemskolning. Skulle svenska skolan vara lika med samhället då? Jag tycker tvärtom att skolan faktiskt isolerar barnen från samhället. Många (de flesta?) ungdomar på högstadiet har ingen aning om hur saker funkar utanför skolan därför att de aldrig fått ta del av det. Hemskolade barn är mer ute i samhället än vad skolbarn är. De följer med överallt, på alla ärenden etc. som föräldrarna behöver göra, åker oftare på studiebesök, deltar i fler fritidsaktiviteter (för tiden finns) osv.
Vill påpeka att det är inte vad jag tror utan vad forskning säger.
Titta gärna på detta:
" target="_blank">
" target="_blank">
" target="_blank">
Här kan ni läsa lite om forskning på området, brottet mot mänskliga rättigheter osv.
school.familyeducation.com/home-schooling/hum...
www.inblick.se/Default.aspx?ID=53&Action=1&Ne...tack! äntligen någon som fattar