Inlägg från: wendy |Visa alla inlägg
  • wendy

Var ansöker man om göra hemundervisning?

Grunden till inlägget är att jag tycker att man ska vara med sin familj så länge och ofta det går, inte att man skickar barnet till en skola och sedan umgås ett par få timmar på kvällen. kan man ju lika gärna ha hemundervisning tycker jag. Staten har antagligen blivit tappad i golvet ett antal dussin gånger för mycket om dom förbjuder en sån sak att komma närmare sina barn. Det är ju förälderns barn inte samhällets!

• wendy
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-05 22:27:15 följande:
    Förresten, en fråga:
    Vad får dig att tro att du är lämplig att hemundervisa barn?
    om du visste det skulle du hylla mig ;)
  • wendy
    Mornie Alantie skrev 2012-05-05 22:32:49 följande:
    Ok att man inte vill ha barnet på dagis 10 timmar om dagen från 1 års ålder, det förstår jag. Men förr eller senare måste man ju ändå låta barnet ha ett eget liv och klara saker på egen hand. När den dagen kommer är det bra att någon erfarenhet av världen utanför hemmet och borta från föräldrarna. Vid vilken ålder tycker du att det är ok att vara borta från barnet några timmar per dag? Och som sagt, jag kan lova dig att man inte slipper mobbning för att man inte går i skola. Det är snarare ett sätt att be om mobbning.

Sen kan jag inte låta bli att förundras över någon som börjar planera hemskolning innan man tagit reda på vid vilken ålder man börjar skolan. Det har ju varit 7 år hur länge som helst i Sverige, antagligen började du också då. Om du inte gick i skola i Sverige blir ditt resonemang ännu konstigare eftersom du då uppenbarligen saknar erfarenhet av svensk skola.
    började själv när jag var 5, ingen har sagt nåt annat
  • wendy
    Insatt skrev 2012-05-05 22:35:26 följande:
    Nej, barnen är sina egnas. Du äger inte dina barn!
    visste att nån skulle ta det så... jag menade ju inte att jag äger barnet!! herregud.. men om vi säger att du har ett barn. då kan ju lika gärna din granne ta ditt barn, om ditt barn vill, det är ju inte du som äger det :)
  • wendy
    LillGris skrev 2012-05-05 22:35:49 följande:
    Fast du. Av dina inlägg att döma är du inte kompetent nog att driva hemundervisning. Du vet inte vid vilken ålder barn börjar skolan ens. Och man får ju inte påpeka stavfel, grammatiska fel och syftningsfel hur som helst här på FL. Men OM man hade fått det, så hade jag nog gjort det.
    aah så du menar om jag inte visste vilken ålder man börjar skolan, så betyder det att jag inte vet nånting. jo riktigt klyftigt
  • wendy
    Mornie Alantie skrev 2012-05-05 22:47:38 följande:
    Men om du började vid 5 måste du ju i alla fall ha märkt att alla andra barn var 1-2 år äldre än du? Började du året du fyllde 6? Det förekommer förvisso men är ett undantag. Alla jag känner som börjat vid 6 år har hela tiden vetat att de börjat tidigt. Jag tycker det verkar väldigt konstigt.

Jag upprepar min andra fråga: Vid vilken ålder tycker du att det är ok att vara borta från barnet några timmar per dag? 
    inte säker. vill bara inte att de ska hamna i dåliga umgängen (som det finns gott om idag) och börja typ röka och dricka och annat djävulskap. nej, tycker det bara är/verkar stressigt. man hinner ju knappt med sig själv med alla läxor och krav. och barn verkar ju inte veta bättre än att dom måste passa in och kunna allt, för kan man inte det blir man utstött och mobbad. (syftar på överhuvudtaget)
  • wendy
    LillGris skrev 2012-05-05 22:47:32 följande:
    Nej. Jag menar att din svenska är rätt dålig. Göra hemundervisning, jag säger då det.
    säg mig, vad har du med det att göra? du är ju en sån som inte bryr dig om den verkliga frågan, utan lägger dig i och tror att du är speciell på något sätt genom att trycka ner folk. Har jag kanske frågat om din åsikt vad du tycker om min svenska?
  • wendy
    Kodia skrev 2012-05-05 23:01:28 följande:
    Väntar på svar... Och förresten, vad jobbar du med nu?
    Går första året i gymnasiet, man brukar inte ha jobb då
  • wendy
    Frontline skrev 2012-05-05 23:04:06 följande:
    Som sagt det beror ju helt på vart ni bor i Sverige..
    En annan sak är ju att barnen tar efter hur föräldrarna är...
    Ser på min brors barn som har kommit upp i åldern dom spelar fotboll som pappan gjorde och dricker väldigt sällan
    vad jag menar är ju att man styr in barnen på rätt spår efter hur man själv är...
    Mina barn är inta så gamla än men jag kommer att försöka styra in dom på rätt väg när dom blir äldre...
    låter bra och logiskt.
  • wendy
    LillGris skrev 2012-05-05 23:08:27 följande:
    Inte meningen att trycka ned någon. Men faktum kvarstår att det är högst olämpligt, för att inte säga egoistiskt, att ta på sig lärarrollen utan att vara kompetent på det området man ska lära ut. Och den svenskan du uppvisar i dina inlägg är inte korrekt, vilket får mig att tro att du inte heller kommer kunna lära dina barn att skriva korrekt. Vilket jag knappast tror de skulle tacka dig för.
    det är en aning lättare att skriva fel på tangentbordet än när man skriver med penna. så enligt dig så är man dålig på svenska och på att skriva för att man gör några misstag på tangentbordet? mm, människor har en otrolig tendens att hitta minsta lilla fel, för att själv verka överlägsen. nej, tänker inte diskutera det här mer. jag vet då bäst själv vad jag kan.
Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?