Inlägg från: Croft |Visa alla inlägg
  • Croft

Var ansöker man om göra hemundervisning?

Jag känner en del familjer som hemskolat sina barn, dock inte i Sverige och under begränsad tid. Jag tror att det är svårt med hemskola om man bor i ett land där detta inte är vanligt.

De fall som jag känner till har haft ekonomiska resurser och lagt en hel del pengar på att ta in speciallärare i vissa ämnen, lagt mycket pengar på studieresor och material, ordnat med olika sport-, konst- och musikaktiviteter och kurser för barnen. De har inte heller gjort detta i isolering utan i grupp med hemskoleföreningar. Dessa grupper har då träffats ganska ofta och barnen har då varit i kontakt med mycket andra barn. Vissa ämnen har man läst tillsammans med andra barn t.ex. Det har heller inte varit fråga om hemskola pga. religiösa eller liknande motiv utan för att föräldrarna velat haft större flexibilitet och kvalitet i barnens lärande samt kontinuitet i undervisningen då de haft jobb som inneburit flytt mellan olika länder. Ibland har något barn velat börja på vanliga skolan och då har det respekterats, så i en syskongrupp kanske ett barn gått på skolan och två har hemskolats.

Min tanke är att om det görs på rätt sätt och av rätt anledning, så kan det nog bli riktigt bra men det kräver nog oerhört mycket engagemeng av den förälder som håller i det, för åtminstone en person måste jobba med detta på heltid, samt blir mycket dyrt.

Svar på tråden Var ansöker man om göra hemundervisning?