• Anonym

Hur ska jag få hem min dotter??

Har en liten tjej som nyss fyllt ett år. Hon har bott hos mig jämt sedan 6 månaders ålder och träffat pappan sporadiskt sedan dess

Jag och pappan tvistar om hur hon ska bo och jag hade fixat en tid hos famrätt om några dagar. Vilket vi båda såg fram emot, att kunna lösa ett och annat till slut
    Tyvärr var jag tvungen att boka om tiden då den absolut inte passade mig, har svårt att ta mig från jobbet.

Pappan som nyss tagit föräldrarledigt och är hemma med dottern då jag jobbar blev fly förbannad och skogstokig för att jag var tvungen att boka om tiden. Och som straff (eller vad han nu håller på med) kommer han inte låta mig hämta dottern ikväll.

Finns det något jag kan göra? Försöker få tag på fam.rätt nu men de har ju bara telefontid enhalvtimme varje dag..

Tips, råd, egna erfarenheter allt tar jag emot tacksamt!

• Svar på tråden Hur ska jag få hem min dotter??
  • croz

Om du vill att lilltjejen ska ha det tryggt och stabilt så kan hon väl bara hos pappan på heltid.

• Anonym

Du säger att han inte är villig att kompromissa, är du det då? Föreslå att börja med en övernattning i veckan och efter en tid utöka? Ha som mål att ha varannan vecka från tre års ålder och fram till dess en upptrappning? Stämmer han dig är det mycket troligt att det är något liknande det som det kommer bli.

• MammaHela
    Anonym skrev 2012-05-03 16:04:11 följande:
    Innerst inne känner även jag att FR inte kommer lösa något. Vi kommer gå därifrån och vara i samma sits som innan, om jag får gissa.

Vårat samarbete är så dåligt som det bara kan bli.
    Vi kan inte prata med varandra och vi tycker olika om precis allt. Eftersom det är såhär så vågar/orkar ingen av oss ta upp något gällande dottern
    Som dethär med att hon ska vara hos honom bara på dagarna när jag jobba sedan hem till mig. Det visade sig samma dag då jag messade honom: *** kommer 07.00 och så hämtar jag henne 16.00.

Ang, dagis och sjukvård m.m så är det saker om vi överhuvudtaget inte pratar med varandra om. Skulle t.ex jag vilja byta BVC till kommunen som vi bor i (flyttade till grannkommunen med dottern men har BVC ursprungstaden) så skulle han motsätta sig det och krig utbryter som vanligt.

Lika med boendet. Tycker han att hon bör bo varannan vecka från och med nu men inte jag så blir det krig och ingen av oss vägrar kompromissa. Även om jag kanske i just detta scenario försöker lösa umgänget så gott det går och offra mig på olika sätt så störtvägrar han. Han ska ha det EXAKT som han från början tänkt annars så ja... får jag inte hämta henne.

På denna nivå är det.. Så jävla tragiskt att det blivit såhär.
    Är dottern skriven hos dig eller hos pappan nu?

För om hon är skriven hos dig så är det väl inga problem att byta BVC, man ska tillhöra samma som i det landsting man bor. Dagis får man det som är närmast den adress barnet är skrivet på- 
  • Anonym (..)

TS: Familjerätten brukar ha en jourtelefon, i alla fall i Göteborg. Försök nå dom så kanske de kan medla så att du får hem barnet soom avtalat. Lycka till!!

• mion

Barnet mår väl inte dåligt just nu ¨då i hennes värld är allt som de ska,dvs hon har ingen koll på tidsuppfattning,jag förstår dig men bäst är nog om du väntar till i morrn för din egen skull

• Anonym

Vad konstigt att pappan inte ens fått ha en natt i veckan. Jag kan förstå att han tröttnar på dina bestämmelser. Familjerätten har ingen beslutanderätt utan den ligger på föräldrarna.

• Anonym (99)

Jag tycker att du ska meddela pappan, gärna skriftligt, att du noterar att han inte följer er överenskommelse. Och att du därför anser att familjerätten inte längre kan hjälpa er i er konflikt och att du därför kommer att kontakta en advokat och stämma honom i Tingsrätten så att ni kan få ett fastslaget umgänge med vite som kan utdömas därefter om någon av er bryter mot domen. Förklara för honom att det knappast hjälper honom i en tvist att hålla kvar barnet hos sig mot din vilja när ni tidigare har kommit överens om nåt annat. 

Kanske skrämmer det honom tillräckligt för att be dig hämta henne, eller så får du göra allvar av hotet och göra som du sagt. Ni står ju ändå bara och trampar, och behöver uppenbarligen riktlinjer för hur det ska fungera framöver. 

• Anonym
    Anonym (99) skrev 2012-05-03 17:34:51 följande:
    Jag tycker att du ska meddela pappan, gärna skriftligt, att du noterar att han inte följer er överenskommelse. Och att du därför anser att familjerätten inte längre kan hjälpa er i er konflikt och att du därför kommer att kontakta en advokat och stämma honom i Tingsrätten så att ni kan få ett fastslaget umgänge med vite som kan utdömas därefter om någon av er bryter mot domen. Förklara för honom att det knappast hjälper honom i en tvist att hålla kvar barnet hos sig mot din vilja när ni tidigare har kommit överens om nåt annat. 

Kanske skrämmer det honom tillräckligt för att be dig hämta henne, eller så får du göra allvar av hotet och göra som du sagt. Ni står ju ändå bara och trampar, och behöver uppenbarligen riktlinjer för hur det ska fungera framöver. 
    Lysande förslag. Då får man minst varannan helg och även något dygn veckan han inte har barnet.
  • Jojile
    croz skrev 2012-05-03 16:32:59 följande:
    Om du vill att lilltjejen ska ha det tryggt och stabilt så kan hon väl bara hos pappan på heltid.

Det här var ett jättekonstigt uttalande. vad menar du egentligen?

TS, du fick ett jättebra råd här ovan att föreslå en natt i veckan och sedan trappa upp därifrån. Jag förstår pappan också, att han vill ha vv. Självklart vill man vara med sina barn så mkt som möjligt, och du bör ändå vara glad över att din dotter har en pappa som faktiskt inte nöjer sig med att umgås med henne fyra dagar i veckan.

Försök visa dig tillmötesgående, det kanske kan funka? Annars tycker jag som sagt att du ska ta kontakt med en advokat.     
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-03 16:43:37 följande:
    Du säger att han inte är villig att kompromissa, är du det då? Föreslå att börja med en övernattning i veckan och efter en tid utöka? Ha som mål att ha varannan vecka från tre års ålder och fram till dess en upptrappning? Stämmer han dig är det mycket troligt att det är något liknande det som det kommer bli.
    Han har haft henne en natt i veckan. Så har vi sagt. Hon har varit där en natt i veckan iallafall de veckor han inte har annat för sig som händer ganska ofta. Så det har som sagt bara varit sporadiskt

Jo jag har förstått att det är nåt liknande som du säger som kommer bestämmas vid ev. dom. Det jag tycker och det famrätt har rådgivit mig om är att hon är för liten att bo varannan vecka fr.om nu eller ännu tidigare, från 6 mån som han ville.
  • Anonym
    MammaHela skrev 2012-05-03 16:46:31 följande:
    Är dottern skriven hos dig eller hos pappan nu?

För om hon är skriven hos dig så är det väl inga problem att byta BVC, man ska tillhöra samma som i det landsting man bor. Dagis får man det som är närmast den adress barnet är skrivet på- 
    Hon är skriven hos mig
    Alltså det med BVC var mer ett exempel. Det fungerar bra att hon går på BVC i ursprungsstaden där pappan bor. Jag jobbar i den staden och har många ärenden dit och pappan har lättare för att följa med om han skulle vilja. Men tack så mycket för tips

Vi har sökt dagis i ursprungsstaden och hon kommer att få gå på dagis där eftersom både jag och pappan jobbar i den kommunen dessutom är vi på väg tillbaka till dem gamla kommunen.

Men nu börjar jag fundera på om jag skulle ta och ställa dottern i kö i nuvarande kommunen eftersom det verkar väldigt svårt att hitta boende i samma stad som pappan, dagis osv så vi blir nog kvar i denna kommun ett bra tag verkar det som
    Tror du att jag får söka/placera dottern på dagis i denna kommun utan pappans medgivande?
    Jag vet att både föräldrarna har lika mycket att säga till om vid gemensam vårdnad men om jag inte minns helt fel så gäller det något särskilt angående detta när barnet bor i en annan kommun,.
    Råkar du veta något om detta?
  • Anonym
    Anonym (..) skrev 2012-05-03 16:49:37 följande:
    TS: Familjerätten brukar ha en jourtelefon, i alla fall i Göteborg. Försök nå dom så kanske de kan medla så att du får hem barnet soom avtalat. Lycka till!!
    Tack så mycket för tips. Jag fick hem dottern utan bråk. Jätteskönt!
    Jag ska genast kolla upp om det finns något journummer i min kommun om det blir liknande händelser
  • Anonym
    mion skrev 2012-05-03 16:53:24 följande:
    Barnet mår väl inte dåligt just nu ¨då i hennes värld är allt som de ska,dvs hon har ingen koll på tidsuppfattning,jag förstår dig men bäst är nog om du väntar till i morrn för din egen skull
    Tack för ditt svar nej hon mår ju inte dåligt av att bli kvar där över en natt eller så. Men min oro blev stark att han tänkte behålla henne "för alltid". Känns inte okej att hon ska slitas från sin förälder som hon knytit an till helt sonika till pappan som hon inte knytit an till särskilt mycket. det ska ju ske gradvis{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym
    Anonym (99) skrev 2012-05-03 17:34:51 följande:

Tack så mycket för dina tips.{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym
    Jojile skrev 2012-05-03 18:06:04 följande:
    Det här var ett jättekonstigt uttalande. vad menar du egentligen?

TS, du fick ett jättebra råd här ovan att föreslå en natt i veckan och sedan trappa upp därifrån. Jag förstår pappan också, att han vill ha vv. Självklart vill man vara med sina barn så mkt som möjligt, och du bör ändå vara glad över att din dotter har en pappa som faktiskt inte nöjer sig med att umgås med henne fyra dagar i veckan.

Försök visa dig tillmötesgående, det kanske kan funka? Annars tycker jag som sagt att du ska ta kontakt med en advokat.     
    Tack. Jag tycker jag försöker visa mig tillmötesgående och dessutom komma med alternativa förslag men han nöjer sig aldrig med det och kommer aldrig med egna förslag på kompromiss.
Svar på tråden Hur ska jag få hem min dotter??