• jessamy

Huslån.Överbyggnadslån etc. Hjälp.

Hej.

Jag och sambon har lånelöfte på två olika banker och ska kolla ett radhus vi är mycket intresserade av på söndag.
    Fick precis mail från banken ang överbyggnadslån att det är inget problem att få låna till det så länge vi har ett kontrakt på att lägenheten säljs.

Nu har vi ju inte våga lägga ut lägenheten till försäljning fören vi har tittat på huset. Tror inte det blir något problem att sälja då dom brukar säljas SNABBT (lägenheten alltså).

Vi har inte kontantinsatsen fören vi säljer lägenheten därav överbyggnadslånet.

Känner att jag nu blir stressad ang detta.

Ifall man vinner en budgivning. Hur lång tid brukar det ta innan kontrakt skrivs och 10% skall betalas? Eller ska vi helt enkelt kolla på söndag och om vi vill köpa lägga ut lägenheten till försäljning även om vi kanske inte vinner en budgivning?

Det är andra radhuset som kommer ut. Förra komma ut i mars förra året så vi vill inte bli bostadslösa heller :) 

• Svar på tråden Huslån.Överbyggnadslån etc. Hjälp.
  • SmåDunder

Säljarna brukar vara intresserade av att skriva kontrakt snabbt, när de har fått det bud de accepterar.

• nytt eller gammalt

Ja säljarna brukar vilja skriva kontrakt inom en vecka från att budgivning är avslutad. Men kan ni inte prata med banken, jag gjorde det och fick en deal att lägenheten inte behövde vara såld före utbetalning av överbryggn-lån. Jag visade hur snabbt tidigare lägenheter blivit sålda i området. Banken räknade då på att vi skulle klara dubbel månadskostnad i ett år och sa OK.

Med säljaren gjorde jag en annan deal, att ha flytande tillträde så vi fick längre tid på oss att sälja lägenheten och kunde vara flexibla med våra köpares tillträde.

• stadiljus

Som köpare vill man ju också oftast skriva kontrakt så fort som möjligt, annars kan det ju komma in andra budgivare i leken.

Om ni kommer att få en stor vinst i lägenheten så är det ju lugnt med att sälja den, då hade jag väntat tills budgivningen på huset är klart och kontraktet påskrivet.    

Tänk på att kostnad för besiktning, lagfart och eventuella pantbrev tillkommer förutom köpeskillingen på huset! 

Står ni båda som ägare till lägenheten? Om ni räknar med att begära uppskov för vinsten på lägenheten så finns regler för detta, som man bör tänka på innan. Lite enkelt kan man tänka så att om bara en av er äger lägenheten så måste huset kosta dubbelt så mycket för att ni ska kunna skjuta på hela vinsten och inte skatta för den direkt.

Nu är det söndag kväll! Hur var huset? 

• Hjärtefröjd

Nät vi köpte radhus för några veckor sedan kollade vi på huset på söndagen och skrev kontrakt på torsdagen. Handpenningen skulle vara betalad inom en vecka från kontaktskrivningsdagen.

Svar på tråden Huslån.Överbyggnadslån etc. Hjälp.