Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
Den välbehövliga försvarsdebattenwisemanswisdoms.blogspot.se/2015/10/den-valbehovliga-forsvarsdebatten.html
Nye ÖB Micael Bydén hade behövt fler miljarder för att klara uppdraget från försvarsministern. Foto: Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det fattas pengar för nye ÖB, konstaterar ungliberala företrädare.
Nyligen tillträdde Micael Bydén som ny överbefälhavare. Vi önskar honom stort lycka till, han har en svår uppgift framför sig. Han tillträder som högste chef för Sveriges försvarsmakt i en tid av oro och säkerhetspolitisk instabilitet, kraven är höga.
www.svd.se/christoffer-karlsson-ob-skottskadad-under-maratonlopp
Nato-debatten. Många tar sig för pannan. Foto: TT NEWS AGENCY / TT NYHETSBYRÅN
I tisdagens Aktuellt debatterade den tidigare rektorn för Försvarshögskolan Karlis Neretnieks Nato med Sveriges tidigare Moskvaambassadör Sven Hirdman. Hirdman har blivit det svenska Nato-motståndet kanske mest högprofilerade representant.
www.svd.se/nato-motstandet-faller-sonder
Ryska förmågor i norr:
Severomorsk-1 (IATA: -, ICAO: ULAK) (även känd som Safonovo och Severomorsk) är en marinflygbas i Murmansk oblast i Ryssland, och ligger cirka 4 km söder om Severomorsk.
sv.wikipedia.org/wiki/Severomorsk-1
bland händer något litet positivt för vår försvarsförmåga.
bland händer något litet positivt för vår försvarsförmåga.
Men däremot så visar det ju att försvaret helt enkelt inte fungerar. Inte ens i den djupaste fred!
Men det visste vi ju redan...
Eftersom att det är så beundransvärt att du har hållit den här tråden aktiv och aktuell under så lång tid - så väljer jag att posta här istället för att skapa en ny tråd!
Såg nyligen på riksdagens ärende "Militära frågor" och uppmärksammade att Lena Asplund (M), i sitt anförande, meddelade att Regeringen har lagt ner Försvarsexportsmyndigheten - som bland annat har till uppgift att granska exporten samt hålla den transparent, vilket var punkten som vederbörande tryckte på - och Jakop Dalunde (MP) motiverade beslutet, i sitt anförande, med att denna myndighet verkade för att främja vapenexporten samt att andra myndigheter skulle ta över uppgiften om granskning samt hålla vapenexporten transparent.
Nu är det här långt bortom mitt kunskaps- och intresseområde men jag fann saken intressant och tänkte se hur diskussionen lyder nu när det kommer på tals!
http://tinyurl.com/nvcla8g