ölburk2 skrev 2015-06-17 14:35:58 följande:
Som ni ser, så har utvecklingen tyvärr tagit precis den väg jag förutspått.
Mer vapenskrammel mellan USA å Ryssland, USA ska placera ut mer tunga vapen i Östeuropa, å Ryssland svarar efter det tillkänngivandet med fler kärnvapen tänkta för USA.., även om det inte direkt sägs så.
Men interkontinentala robotar kan jag inte se skulle riktas mot nåt annat ställe.., inte just nu iaf.
Oenigheten inom EU ökar, det kan knappast nån ha missat...
Extremhögern inom EU har gått samman, Grekland verkar allt närmare en "grexit", England vill ha nya EU regler, Italien börjar ledsna på EU ang flyktingarna., det kan utveckla sig till en större kris, o.s.v, listan börjar bli lång.
Krigen/konflikterna i arabländerna sprider sig, med en allt större flyktingström som följd.
Påstådda framgångar i bekämpandet av t.ex IS å andra "ickeregeringar" är bara trams/propaganda.
Vad som verkligen händer, är en alltmer påtaglig splittring å försvagning av sittande regeringar, så räkna inte med några fredliga lösningar inom en överskådlig framtid.. Där håller jag med vad vissa ledare i arabländerna säger, att det enda USA kan åstadkomma med sitt bombande/deltagande, är att öka på splittringen å ge "ickeregeringarna/terroristerna" fler anhängare.
Lägg till klimatpåverkan så har vi idag de största flyktingströmmen Världen nånsin haft, å den kommer att öka våldsamt de närmaste åren.
Idag har vi nånstans mellan 20-40 miljoner på flykt, den siffran beräknas öka till 200 miljoner (krig/konflikter/klimatpåverkan) vid nånstans kring 2050, om inget får stopp på dagens utveckling.
Vad det kommer att innebära i problem för många länder, tror jag ingen kan undgå att inse.
Finns det nåt vi kan göra då?
Tja, att vi jobbar tillsammans på fredlig väg, är förstås enda möjliga vägen att hantera problemen, men tyvärr verkar den viljan inte finnas, inte just nu iaf.
Ska vi kunna lösa problemen med ryssen, så måste vi göra det till ett europeiskt problem, hålla USA utanför, men det kommer förstås aldrig att hända.., EU tiger still, vad än USA tar sig för mot ryssen.., ännu ett bevis på hur oeniga Europa verkligen är.
Vi vågar inte stöta oss med USA, trots att risken för ett krig på europeisk mark ökar.
Samma problem gäller i arabvärlden.., ledarna backar upp USA, men stödet för deras deltagande finns inte hos nån majoritet i det området..
Som ni förstår så ser jag inte vidare optimistiskt på framtiden i arabländerna, å det kommer jag heller inte att göra, inte så länge inte alla löser problemen själva i sina närområden.
Det fungerar inte att ha USA som världspolis i arabländerna, när stödet inte finns.
Vad händer härnäst?
Ja problemen med flyktingarna kommer att öka, å splittra EU än mer, nåt som givetvis försvårar en lösning med ryssen.
Konflikterna i arabvärlden kommer att hårdna, nåt som kan dra in både Turkiet å Iran än mer.., håll ett öga på det.
Det finns även tecken på fler å mer våldsamma konflikter i Afrika.
Å Afrika har samma problem som arabvärlden med konstlade länder ihopsatta av de fd kolonialmakterna, där folk/grupper/stammar nu är utspridda över landsgränserna, vilket betyder att konflikter inte sker under en landsflagga.
Har inte tid å skriva mer, så det blir/blev kortfattat å troligen inte så begripligt som jag tänkt.
Vill ni veta vad som är på gång, så undvik att lyssna på vad makthavarna säger, det blir bara en massa propaganda som ger en falsk bild.
Sanningen finns att hämta hos iaktagare på plats, vanligt folk, experter, journalister, dom ska ni lyssna på.
Tillräckligt många åsikter från "båda sidor" brukar ge en bra å äkta bild av läget.
Jag tror det är första gången du skriver ett inlägg här som innehåller något vettigt.
Jag kan hålla med dig om mycket i detta.