Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Jag kan bjuda på denna:

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/11393707/Putin-could-attack-Baltic-states-warns-former-Nato-chief.html

Hela Västeuropas försvarsförmåga är i praktiken utraderad. Underfinansieringen är total.

Sverige skulle behöva öka sin försvarbudget från dagens 40 miljarder .. någonting ... till 76 miljarder för att ligga i nivå med de önskade försvarutgifterna inom Nato.

35 miljarder till. Bara sådär.

Men det är väl ungefär vad vi behöver skjuta till ändå, även om vi officiellt står utanför Nato.
    .

Nya tider nu. Nya prioriteringar behövs.

• Flash Gordon

Om bara en bråkdel av det som står i denna artikel är sant så finns det bra två ord: Avgå Wallström!

http://www.expressen.se/nyheter/wallstrom-gick-med-pa-vladimir-putins-krav/

Svenska UD ska alltså ha lovat Ryssland att svensk militär inte ska göra si eller inte göra så.

UD ska överhuvudtaget inte ens svara på ryska förfrågningar om vad svensk militär planerar!

Bara för sakens skull hoppas jag att JAS nu, som ren symbolik, väljer att landa på den estniska basen.

• Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2015-02-16 14:43:32 följande:
    Vad i hel....
    Det kallas feministisk utrikespolitik, tydligen.

Socialdemokraterna i sitt esse.

.
    När den ryske ambassadören frågar det näst högsta hönset (bokstavligt talat "hönset") på UD hur Sveriges militär planerar att öva så är det enda acceptabla svaret:

"With all due respect, Mr Ambassador. That is none of your buisness!"
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2015-02-16 18:58:20 följande:
    Nu verkar det som att Expressen överdriver detta en aning (oväntat?), men jag anser det ändå olämpligt att hon diskuterar sådant här mer ryssarna och lämnar garantier, även om det nu faller i linjen med ordinarie övningsplanering.
    Jag vet inte på vilket sätt XP överdriver.

Den springande punkten, oavsett om själva försvaret planerar att landa i Estland eller inte, är att UD överhuvudtaget talar med ryska ambassadören om detaljer för svensk militärs övningar och diskuterar vad som är OK, eller inte.

För att inte tala om att UD talar med Ryssland om finska försvarets planerade övningar. 

"None of your buisness!"

Att det ska vara så svårt att kunna stå upp för sin suveränitet och sitt självbestämande.
  • Flash Gordon
    ölburk2 skrev 2015-02-20 11:37:49 följande:

Herrgud, jag trodde rysskräcken var historia, men fan vad jag hade fel.., men det är klart, vill vi verkligen få problem med ryssen så är ett samgående med NATO en perfekt lösning, då behöver vi verkligen behöva börja oro oss på riktigt, för då har vi direkt pekat ut ryssen som vår fiende.
    Å inte bara det, vi får på köpet alla USA:s fiender att vända sig även emot oss..

Vadå? Tror du Gotland blir av mer strategiskt intresse än det redan är idag om vi går med i Nato?

Det som händer är skittrist och situationen nu är ingenting som vi har skapat själva utan allt som händer är ett resultat av Putins styre, men vi måste leva med det. Reagera på det.

Ryssland har redan ockuperat delar Georgion. Ryssland har ockuperat delar av Ukraina. Ryssland ockuperar delar av Moldavien. Tre suveräna europeiska nationer som inte längre är fria i sin helhet.

Ryssland hotar Polen och Lettland och även Estland och Litauen.

.
    Vi i väst är strakare än Putins Ryssland, men bara om vi bestämmer oss för det och håller ihop.

Våld och makt är det enda språk som går hem i ett Moskva som föraktar svaghet. Nu som då. Putin - Stalin. Same, same.

Sverige med i Nato eller inte. Vi i väst måste agera kraftfullt och gemensamt. Putins Ryssland lever på att Merkel vill en sak. Hollande en annan och Obama en tredje.

Där någonstans måste Sverige skaffa sig militära muskler att hålla tillbaka Putin med.
  • Flash Gordon
    ölburk2 skrev 2015-02-21 12:07:03 följande:
    Å varför sker det som sker i Ukraina m.fl länder idag.., saker som var helt väntade av alla, men som sällan eller aldrig ges den rätta bakrunden i Sverige, men som ofta nämns utomlands i media, ta reda på det, så ser du att ryssen inte utgör nåt större hot mot Sverige., ett långt mindre hot än vad SD å nationalismen utgör i Sverige.

Men det här är en debatt jag inte vill ta, den blir för politiserad å inte faktabaserad, därför kommer jag inte att svara dig eller andra i den här frågan.
    Jag har tagit reda på det.

Det som händer idag händer för att Putin kallat Sovjetunionens kollaps för "den största geopolitiska katastrofen på 1900-talet".

Han har gett sig f*n på att återupprätta Sovjet och precis som Stalin är han inte rädd för att använda militären till att överfalla och ockupera andra länder.

.
    Det finns femtekolonnare, medlöpare och nyttiga idioter i Sverige, som Åsa Linderborg på Aftonbladet exempelvis, som försöker få det till att Ryssland är provocerat av omvärlden. Ungefär som om Ryssland hade någon slags särskild rätt att lägga sig i andra länders beslut om huruvida de vill samarbeta med andra fira länder i väst eller inte.

Om du har samma inställning till saken som henne så förstår jag att du inte vill diskutera ämnet - även om det var du själv som öppnade för det genom låtsas bli upprörd över "ryss-skräck" i den här tråden.

• Flash Gordon
    ölburk2 skrev 2015-02-21 12:07:03 följande:
    Å varför sker det som sker i Ukraina m.fl länder idag.., saker som var helt väntade av alla, men som sällan eller aldrig ges den rätta bakrunden i Sverige, men som ofta nämns utomlands i media, ta reda på det, så ser du att ryssen inte utgör nåt större hot mot Sverige., ett långt mindre hot än vad SD å nationalismen utgör i Sverige.

Men det här är en debatt jag inte vill ta, den blir för politiserad å inte faktabaserad, därför kommer jag inte att svara dig eller andra i den här frågan.
    Jag ser det för övrigt som en del av vårt ansvar att de baltiska staterna även i fortsättningen kan leva som fria demokratier - utan rysk trupp på sin mark.

Därav att vi kraftigt behöver höja vår förmåga att hålla ryssen borta eftersom åtminstone Gotland kommer att vara en central del av striderna om Baltikum.
  • Flash Gordon

Orsaken till att Ryssland överfallit och ockuperat delar av Ukraina är alltså inte till ringa del att de vill ta kontroll över gas- och oljeledningar genom Ukraina:
    http://www.expressen.se/nyheter/uppgift-rysslands-hemliga-ukraina-plan/

.
    Behöver jag påminna om att Ryssland just har byggt en gasledning genom svenskt vatten, just utanför Gotland?

Redan när den byggdes varnade säkerhetsanalytiker för att gasledningen skulle kunna fungera som ursäkt för Ryssland att skicka militär till svenskt territorium. Helt analogt med det vi idag ser i Ukraina.

.
    Då har vi alltså TVÅ rimliga skäl till varför Ryssland skulle vilja anfalla Sverige och bägge involverar (minst) Gotland:

- Ockupera Gotland för att "säkra" sin gasledning.

- Ockupera (minst) Gotland för att säkra "ryggen" på ett kommande anfall på de baltiska staterna.

• Flash Gordon
    ölburk2 skrev 2015-03-01 12:41:48 följande:
    Trams.., du vet lika bra som jag, att om NATO (USA) pekar med sina vapen under näsan på ryssarna, så kommer svaret alltid att bli nåt liknande som Krim å Ukraina, precis som vi i Väst skulle tvingas agera, om ryssarna gör det samma mot oss, å med all säkerhet med USA som de som vapenskrammlar mest å högljutt.

Vad Putin sägar, är effektiv propagande för det egna folket, å där har han verkligen lyckats bra, tyvärr så verkar många även gått på USA:s/NATO:s propaganda, utan ha förstått att det enbart är ett politiskt spel från maktgalna politiker, med oss gräsrötter som lurade förlorare, i vanlig ordning.
    Så då dök du upp i den här tråden också då, när katten redan var ur lådan så att säga ...
    .

Du och Åsa Linderborg är sådana som ger Ryssland en särskild rätt att lägga sig i vad andra fria stater gör.

Georgien, Moldavien, Ukraina, Lettland, Litauen, Estland ...

"Det nära utlandet" får finna sig i att Ryssland har den rätten.
  • Flash Gordon
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-01 21:03:13 följande:

@ Flash Gordon

Först: jag håller med om att vi behöver stärka försvaret. Gärna med värnplikt. Samarbete med Finland är jättebra.

Men jag tycker det saknas bakgrund till det du skrev om Putins uttalande om Sovjets fall. För många ryssar var det en fullständig katastrof. BNP sjönk till 1/3 av åren innan. Folk svalt bokstavligt talat, alltmedan landets tillgångar bortslumpades till oligarker och utländska intressen. Det var kaos under Jeltsin. Gränserna droga godtyckligt och många ryssar hamnade i små länder där de är etniska minoriteter. Ibland illa behandlade (som i de baltiska staterna).

Det tog nästan 10år för den ryska ekonomin att hämta sig. Ukraina, Moldavien, Georgien ör alla utfattiga, korrupta länder.

För vissa kan det alltså uppfattas som katastrof. Utan att man för den skull vill ha tillbaka Stalin eller kommunismen.

Men vad är det du skriver?

Så bara för att Ukraina, Moldavien och Georgien är fattiga och (möjligen) korrupta länder så vadå? Har ett fattigt och ännu mer korrupt Ryssland rätt att lägga sig i vad dessa länder gör och vill?

Ryssland är en fd kolonialmakt som förlorade alla sina kolonier när muren och Sovjet föll. Detta är den geopolitiska katastrof Putin avsåg och nu har han för avsikt att ta tillbaka dessa kolonier.

Han talade inte om folkets lidande - för det skiter han fullständigt i än idag. Han köper nya kärnvapen och stridsfartyg istället för att höja minimilöner och pensioner för gaspengarna. Han är dessutom en av de som utnyttjade kaoset mest och bäst när det gäller att sko sig själv - du talade om "oligarkerna".

Det drogs inga gränser "godtyckligt. De fd kolonier och ockuperade länder som Ryssland förlorade var så gott som överallt klart definierade egna historiska enheter. Möjligen någon liten gränstvist någonstans undantaget.

Om kvarvarande ryssar i dessa fd ockuperade länder behandlats illa eller inte är i högsta grad oklart. Att Estland ställer krav på språktest och godkänt prov angående konstitutionen är inte att behandla ryssarna illa. Putins propagandaapparat vill förstås att det skall se ut som om det vore det, dock.
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 01:46:36 följande:

Och jag gillar förresten Åsa Lindeborg.

Ja, vi ser det. Hon är säkert favorit hos FSB och Putin också.
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 01:47:39 följande:
    Verkar inte helt osannolikt. Men jag tror de vet var gränsen går.
    Inte de geografiska gränserna i alla fall.

Den enda gräns Ryssland känner är den gräns vi väljer att sätta. Med makt. Inte förrän de möter på verkligt motstånd kommer de att stoppa.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!