Ogenomtänkt skrev 2015-03-01 21:03:13 följande:
@ Flash Gordon
Först: jag håller med om att vi behöver stärka försvaret. Gärna med värnplikt. Samarbete med Finland är jättebra.
Men jag tycker det saknas bakgrund till det du skrev om Putins uttalande om Sovjets fall. För många ryssar var det en fullständig katastrof. BNP sjönk till 1/3 av åren innan. Folk svalt bokstavligt talat, alltmedan landets tillgångar bortslumpades till oligarker och utländska intressen. Det var kaos under Jeltsin. Gränserna droga godtyckligt och många ryssar hamnade i små länder där de är etniska minoriteter. Ibland illa behandlade (som i de baltiska staterna).
Det tog nästan 10år för den ryska ekonomin att hämta sig. Ukraina, Moldavien, Georgien ör alla utfattiga, korrupta länder.
För vissa kan det alltså uppfattas som katastrof. Utan att man för den skull vill ha tillbaka Stalin eller kommunismen.
Men vad är det du skriver?
Så bara för att Ukraina, Moldavien och Georgien är fattiga och (möjligen) korrupta länder så vadå? Har ett fattigt och ännu mer korrupt Ryssland rätt att lägga sig i vad dessa länder gör och vill?
Ryssland är en fd kolonialmakt som förlorade alla sina kolonier när muren och Sovjet föll. Detta är den geopolitiska katastrof Putin avsåg och nu har han för avsikt att ta tillbaka dessa kolonier.
Han talade inte om folkets lidande - för det skiter han fullständigt i än idag. Han köper nya kärnvapen och stridsfartyg istället för att höja minimilöner och pensioner för gaspengarna. Han är dessutom en av de som utnyttjade kaoset mest och bäst när det gäller att sko sig själv - du talade om "oligarkerna".
Det drogs inga gränser "godtyckligt. De fd kolonier och ockuperade länder som Ryssland förlorade var så gott som överallt klart definierade egna historiska enheter. Möjligen någon liten gränstvist någonstans undantaget.
Om kvarvarande ryssar i dessa fd ockuperade länder behandlats illa eller inte är i högsta grad oklart. Att Estland ställer krav på språktest och godkänt prov angående konstitutionen är inte att behandla ryssarna illa. Putins propagandaapparat vill förstås att det skall se ut som om det vore det, dock.
Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 01:46:36 följande:
Och jag gillar förresten Åsa Lindeborg.
Ja, vi ser det. Hon är säkert favorit hos FSB och Putin också.
Ogenomtänkt skrev 2015-03-02 01:47:39 följande:
Verkar inte helt osannolikt. Men jag tror de vet var gränsen går.
Inte de geografiska gränserna i alla fall.
Den enda gräns Ryssland känner är den gräns vi väljer att sätta. Med makt. Inte förrän de möter på verkligt motstånd kommer de att stoppa.