Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2015-02-15 21:07:22 följande:

Det här ska jag kolla upp om det är möjligt att se via internet-tv.

Studio Axess - Johan Wiktorin
    Allt spändare säkerhetsläge
    Ryssland rustar upp i stor skala. Det är krig i Ukraina. Läget runt Östersjön blir alltmer spänt. Vad betyder utvecklingen för Sveriges säkerhet? Vad ställer den för krav på vårt försvar? Programledaren PJ Anders Linder samtalar med Johan Wiktorin, vd i underrättelseföretaget Brqthrough och ledamot av Kungl. Krigsvetenskapsakademien.

www.axess.se/tv/program.aspx

Producerat av Svenska Filmbolaget 2015

axess.se/tv/vodplayer.aspx
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2015-02-16 12:51:08 följande:

Om bara en bråkdel av det som står i denna artikel är sant så finns det bra två ord: Avgå Wallström!

http://www.expressen.se/nyheter/wallstrom-gick-med-pa-vladimir-putins-krav/

Svenska UD ska alltså ha lovat Ryssland att svensk militär inte ska göra si eller inte göra så.

UD ska överhuvudtaget inte ens svara på ryska förfrågningar om vad svensk militär planerar!

Bara för sakens skull hoppas jag att JAS nu, som ren symbolik, väljer att landa på den estniska basen.

Vad i hel....
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2015-02-16 18:51:27 följande:
    Det kallas feministisk utrikespolitik, tydligen.

Socialdemokraterna i sitt esse.

.
    När den ryske ambassadören frågar det näst högsta hönset (bokstavligt talat "hönset") på UD hur Sveriges militär planerar att öva så är det enda acceptabla svaret:

"With all due respect, Mr Ambassador. That is none of your buisness!"
    Nu verkar det som att Expressen överdriver detta en aning (oväntat?), men jag anser det ändå olämpligt att hon diskuterar sådant här mer ryssarna och lämnar garantier, även om det nu faller i linjen med ordinarie övningsplanering.
  • Tom Araya

Inte förvånad, men upprörd...

Försvarets miljardkrav nobbas av finansministern

Försvarsmakten har begärt fyra miljarder kronor om året i ökade anslag i det kommande försvarsbeslutet, totalt 16 miljarder. Finansdepartementets motbud är ett genomsnitt på 500 miljoner per år, totalt två miljarder, erfar SvD. Alltså en åttondel av den summa försvaret anser är att minimum.

www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarets-miljardkrav-avvisas-av-finansministern_4340645.svd

Hur motiveras detta?

Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!