Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

En dryga halvåret gammal artikel, men väl aktuell än...

FOI: Regeringens försvarshöjning en minskning

Regeringens budskap att försvaret fått mer pengar stämmer inte. Höjningar av försvarsanslaget har helt raderats ut av Finansdepartementet. Även alliansens vallöfte om mer pengar 2015 urholkas ? höjningen blir i stället en minskning. Detta visar nya ekonomiska fakta som SvD i dag kan redovisa.

www.svd.se/nyheter/valet2014/foi-regeringens-forsvarshojning-en-minskning_3711804.svd

• Tom Araya
    KillBill skrev 2015-01-19 06:46:22 följande:
    Vad tycker du om SDs gullande med Ryssland och med Putin? Jag länkar till två källor men det att flertal till om du är intresserad. Bara att googla:

www.expressen.se/ledare/sa-hissar-sd-vit-flagg-for-vladimir-putin/
    www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article20097912.ab
    Som jag ser det (är inte insatt) ser vissa sverigedemokrater på Rysslands nationalism, styrka och beslutsamhet med ett visst vurmande.

Personligen är jag inte lika imponerad av Rysslands inrikespolitiska utveckling.
  • Tom Araya

Apropå Putinvänligt så är alla som inte vill satsa på försvaret nu, indirekt Putinvänliga och värst av dem alla är Gudrun Schyman.

• Tom Araya
    Sveriges försvarsbehov 2015-2020

Johan Wiktorin analyserar Sveriges försvarsbehov 2015-2020 vid Folk och Försvars Rikskonferens i Sälen 12/1 2015

• Tom Araya
    sverker11 skrev 2015-01-21 20:28:05 följande:

Rapport 19:30 idag. Enligt ÖB behöver försvaret minst tre miljarder till per år för att kunna hålla den lägsta nivå som politikerna kräver. Det tycks då handla om så grundläggande saker som materiel till enskilda värnpliktiga, fordon,  möjligheten till att öva och sjukvårdsmateriel.

Med tanke på de pengar som läggs på andra områden så borde det inte vara omöjligt att skaffa fram pengarna. Sedan är frågan om ett fungerande försvar är tillräckligt populistiskt för att något parti skall ställa sig bakom. Att satsa på försvaret lär inte ge vare sig virtuella ryggdunkar i sociala medier eller vara tillräckligt populistiskt för att generera några större röstmängder i nästa val.en

Mig veterligen har ÖB inte nämnt några summor, jag tror uträkningen är SVT's utefter ÖB's krav.

Denna lägstanivå är dock helt otillräcklig, det krävs att man gräver djupare i plånboken nu.

Det ska bli intressant att se om det finns någon ryggrad kvar i svensk politik.
  • Tom Araya
    MEE83 skrev 2015-01-22 07:29:13 följande:

Det är väl inte bara extra finansiering som behövs, utan även effektivare använding av det anslag som finns. Norge är det land i Norden som spenderar mer än Sverige i reala siffror på sitt försvar, Finland har ju värnplikten som gör att det antagligen blir mer kostnadseffektivt just när det kommer till personalkostnader, Danmarks försvarsförmåga är jag inte så insatt i. Danmark är ju dock ett lilleputtland till ytan.

Sverige är ett stort land till ytan med en relativt liten befolkning. Man kan ju fråga sig vad som är rimligt, hur stor försvarsmakt krävs, fördubblar vi storleken, alltså anställer det dubbla så har vi fler aktivt tjänstegörande sjömän och soldater per capita än USA, men vi skulle fortfarande ha en liten försvarsmakt i förhållande till större länder, i reala antal. ca 40 000 anställda.

Tredubblar vi storleken så är vi i nivå med arabiska diktaturstater, men vi skulle fortfarande ha en relativt liten försvarsmakt, ca 60 000 anställda.

Eftersom det ger klirr i statskassan och ser bra ut för sysselsättning och omsättning så har man sett till att Försvarsmakten får betala en massa som de egentligen inte borde behöva, moms är ett exempel, hyra av anläggningar och fastigheter en annan. Det är en anledning till att försvaret kostar så mycket mer än vad Finlands försvar gör. Anställda soldater istället för värnpliktiga och hög andel höga officerare är andra orsaker.
  • Tom Araya
    MEE83 skrev 2015-01-22 07:29:13 följande:

Det är väl inte bara extra finansiering som behövs, utan även effektivare använding av det anslag som finns. Norge är det land i Norden som spenderar mer än Sverige i reala siffror på sitt försvar, Finland har ju värnplikten som gör att det antagligen blir mer kostnadseffektivt just när det kommer till personalkostnader, Danmarks försvarsförmåga är jag inte så insatt i. Danmark är ju dock ett lilleputtland till ytan.

Sverige är ett stort land till ytan med en relativt liten befolkning. Man kan ju fråga sig vad som är rimligt, hur stor försvarsmakt krävs, fördubblar vi storleken, alltså anställer det dubbla så har vi fler aktivt tjänstegörande sjömän och soldater per capita än USA, men vi skulle fortfarande ha en liten försvarsmakt i förhållande till större länder, i reala antal. ca 40 000 anställda.

Tredubblar vi storleken så är vi i nivå med arabiska diktaturstater, men vi skulle fortfarande ha en relativt liten försvarsmakt, ca 60 000 anställda.

Jag tror förövrigt inte på en ökad storlek med enbart anställda. Vi kan möjligtvis ha nuvarande nivå, men en storleksökning måste nog personalförsörjas genom värnplikt. Det skulle kosta astronomiska summor med en hyfsat stor försvarsmakt om alla utom Hemvärnet är anställda.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!