Tom Araya skrev 2015-06-17 14:45:32 följande:
Jag tror det är första gången du skriver ett inlägg här som innehåller något vettigt.
Jag kan hålla med dig om mycket i detta.
Tja, jag tror inte jag gjort nåt annat än att fortsatt med att beskriva världsläget å vad jag tror de handlingar å händelser som görs, kommer att få för konsekvenser.
Å så fel ute är jag inte, då vi nu kan höra hur väl det jag sagt, stämmer med vad FN nu säger.
Dock med en skillnad, FN:s världsbild vad gäller flyktingfrågan, ser långt värre ut än den jag beskrev..
Vad gäller ryssen å EU/Europas agerande mot Putin, så vidhåller jag att vi gör helt fel när vi hänger på NATO:s (USA) vapenskrammel å sanktionerna mot ryssen.
Det spelar helt å hållet Putin i händerna, å han kommer att använda det mot oss i sin propaganda mot Väst/Europa, genom att beskylla oss inför ryska folket, att vara orsaken till alla de försämringar som blir/är följden av de sanktioner som Väst påfört ryssen.
Vi måste krångla oss ur det grepp Putin har, å som vi i Europa försatt oss själva i.., det är inte vi som har övertaget, det är Putin å hans anhängare.
Å det enda vi kan göra, som jag ser det, är att ta bort sanktionerna så att vi får en öppning in i Ryssland å till det ryska folket.
Vi måste få tillgång till ryska folket för att kunna visa dom vad verklig demokrati innebär, nåt vi nu helt saknar möjlighet att göra.
Allt vi gör å säger används nu mot oss, allt manipuleras å förvrängs till "sanningar" som passar Putin, å vi kan inget göra.
Tyvärr späds eländet på av makthavare i Europa å USA, genom att skylla allt på ryssen i sin tur.
Å vi vet alla vad den här typen av ensidig propaganda kan leda till, så vi är inne på en mycket farlig väg.
En så farlig väg, att den mycket väl kan leda till ett 3:e världskrig om vi inte ändrar strategi.
Det kommer inte att behövas mycket för att utlösa ett storkrig, om motsättningarna ökar några snäpp till.
Stora saker utlöses ofta av en liten händelse som ingen kan förutse, forna Östeuropade rasade av en enda felsägelse, å 1:a världskriget utlöstes av skotten i Sarajevo.
-------------------------------------
Vad gäller arabvärlden, så kan man nu med fog påstå att USA helt tappat greppet om utvecklingen, å lär knappast kunna göra så mycket åt den i framtiden heller.
Mycket beroende på att USA:s marionett regering i Iran inte har stöd av grupperingar som bekämpar IS.
Utlovade vapen från USA till dessa grupper har t.ex inte levererats, så dom har vänt sig till Iran, som mer än gärna bistår med vapen.
Iran:s regering har massvis med vapen, men inga som vill använda dom, folk vill helt enkelt inte ansluta sig till regeringstrupperna, gamla religiösa motsättningar är orsaken till det..
Vi ser ut att vara på väg till nåt liknande Balkankriget/krigen, att man vill frigöra sig från de landsgränser som de forna kolonialmakterna drog upp.
Å kanske är det enda vägen till fred.., i vart fall kan vi glömma nån form av vår i Väst liknande demokratiska ordning, den vill ingen längre veta av.
Här är det gamla ideologier som gäller, gamla värderingar, etniska rensningar, ja allt gammalt skit med religiösa förtecken är vad som helt dominerar.
Vilket f.ö verkar gälla Putin i viss mån, vilket gör att vi västerlänningar inte längre kan påverka mer än högst marginellt.
Slutsats.
Lägg ner krigandet, sluta skramla med vapen, inget mer tjafs om att införa vår västliga demokrati.
Inse att vi har misslyckats med att införa vår fredliga demokratiska ordning, troligen för att vi gått för fort fram, trampat för många på tårna, speciellt dom religiösa å fattiga.
Sök samförstånd, även om det innebär att det strider mot vår uppfattning om vad som är rätt..., vi får helt enkelt börja om.
Värna vår västliga fredliga demokratiska ordning, å sakta börja föra ut den över Världen igen.., en nystart helt enkelt, en nystart som visserligen kommer att svida rejält för oss västerlänningar, men jag ser ingen annan väg ut ur de konflikter å krig, som sprider sig som värsta löpelden över Världen.
Kan vi klara det? Tveksamt.., vapenindustrin har för stor makt å lär inte gå att få stopp på, så krigandet kommer troligen att fortsätta länge än.
Vapenindustrin kommer alltid att vilja sälja sina vapen till de som är villiga att betala.
Ja t.o.m Sverige:s vapenindustri å regeringar har ju mörkat å gjort ett flertal affärer med länder som är "förbjudna"., minns bara vapenfabrik i Saudi, Bofors-kanoner till Indien, mjukvara/utvecklingsprogran för massförstörelsevapen till Kina, bara för att ta ett par exempel.
-------------
Ha nu en trevlig midsommar, å försök att inte börja kriga med varandra, även om vädret kommer att bli skit i helgen.., efter regn kommer sol.