Inlägg från: ölburk2 |Visa alla inlägg
  • ölburk2

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

MEE83 skrev 2015-04-13 22:44:16 följande:
    Jan Björklund är ju gammal arméofficer, så han kanske faktiskt har ett genuint intresse i försvaret, vem vet. 12 år i Armén måste väl ha satt några spår hos honom. 

Åren 1981-1982 gjorde Björklund värnplikten vid Älvsborgs regemente (I 15) i Borås. År 1982 tog han värvning vid samma regemente och blev fänrik. Detta var början till hans karriär inom försvaret. Han erhöll 1985 examen vidInfanteriets officershögskola (InfOHS) i Halmstad. Åren 1985-1986 gick han Krigshögskolans allmänna kurs vidKrigsskolan Karlberg och blev löjtnant, varefter han värvades till Livgardets dragoner (K 1), där han blev chef för beredskapsplutonen.

År 1988 tog Björklund examen från Krigshögskolans högre kurs vid Infanteriets stridsskola (InfSS), blev kapten och flyttade sedan till Svea livgarde (I 1), där han stannade i olika tjänster under resten av sin militära karriär. Mellan åren 1991 och 1993 studerade han vid Militärhögskolan (nuvarande Försvarshögskolan) och blev major. Efter detta tillträdde han tjänsten som chef vid stadsskyttebataljonen.[5]

Vid samtliga militära examina fick Björklund högsta betyg. Bland befälen ansågs han lysande och förväntades kunna gå mycket långt inom det militära.[5] Bland de värnpliktiga sågs han som ett bra befäl, rak och tydlig. Men det fanns också åsikter om att han var mycket hård och dominant.[5]År 1994 tog Björklund tjänstledigt från armén för att i stället ägna sig åt politik på heltid. Han deltog vid flera militärövningar men övergick 2005 till reserven. Enligt uppgift planerade han att lämna aktiv tjänst inom försvaret den 1 januari 2008.

Klart som fan han vill ha mer pengar till vapen, han lär ju vara så fullproppad med propaganda å indoktrinerad att han inte har en aning om hur konflikter kan lösas utan vapen.
    Har f.ö alltid tyckt att den mannen förordat märkliga lösningar, å att det gick åt helvete med hans idéer om skolan kan ingen ha missat.
    Han bör FP göra sig av med fortare än kvickt, iaf om FP vill sitta i Riksdagshuset efter nästa val...

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Flash Gordon skrev 2015-04-14 12:56:29 följande:

Jaha.

Och hur hade du tänkt fixa lösa det när Ryssland så öppet gör precis tvärtom?

En fin tanke med en vapenfri värld men tyvärr, så länge Ryssland väljer att rusta upp och hota oss och våra grannländer så MÅSTE vi följa efter. Tillräckligt mycket för att den sk tröskeleffekten skall finnas där.

Vi behöver inte rusta för att kunna erövra Moskva, men vi måste rusta för att få dem att avstå från att landstiga på Gotland.
    Ja det är precis det jag vill ha igång en diskussion om, då vapen inte bevarar någon fred.
    Att den myten hela tiden underblåses, beror enbart på att vapenmakt är det enda som använts under ett antal tusen år, så självklart går det att påstå att vapen bevarat fred om man vill, nåt annat finns ju inte att jmf med.

Men sanningen är att militära vapen aldrig bevarat nån fred, dom har alltid genom historien använts för att tillskansa sig mer makt.

Det blir ingen landstigning på Gotland, inte ens nån ryss ö.h.t på svensk mark att skjuta på.
    Som du kan läsa om idag, så rustar ryssarna upp sitt kärnvapen bärande system, så du kan kallt räkna med att dom kommer att släppa sina kärnvapen över Sverige, den dag ryssarna blir tillräckligt pressade från vårt håll.
    Med det menar jag inte Sverige, utan att NATO blir för närgångna.

Ryssarna vill ha en buffertzon mot sin gräns, dom vill inte ha NATO (USA) inpå knutarna, så vi ska ge fan i å provocera ryssen, det är ändå enbart USA:s ärenden vi går.

Bråka med ryssen har vi å andra gjort förut, alltid med samma usla resultat, så varför inte ta lärdom av historien, istället för att upprepa samma misstag?
    Inse att det inte går att skrämma ryssen, dom tänker inte som Väst, dom kommer att upprepa "brända jordens taktik" vilket idag betyder att Sverige/Norden kommer att bombas sönder å samman å göras oandvändbart.

Dom ryska konventionella vapenen är inte tänkta för Norden, dom är till för att användas vid ev krig mot de forna länderna som tillhörde Öst å forna Sovjetunionen.
    Alltså när NATO/USA får för stort inflytande i dessa länder å ryssen börjar känna sig hotad, precis som i Ukraina.

Så hur vi än vänder å vrider på det, så handlar allt om hur mycket vi pressar ryssen, inte om nåt hot för vår del från ryssen.
    Det här är precis samma sak som vi ser har hänt i Irak å mer eller mindre nu i hela arabvärlden, att Väst har trott att dom vill ha vår kultur å vår demokrati.
    Med en så dålig insikt om hur andra kulturer/länder/religioner tänker, så kommer det alltid att leda till krig å elände.

Ska vi få nån form av fred som går att bevara, så måste vi inse att alla inte vill leva som oss, hur fel vi än tycker att det är.
    Så det bästa vi kan göra, är att bidra till att deras välfärd ökar, det kommer på sikt att demokratisera dessa länder, å bidra till att viljan att lösa konflikter med våld minskar. 

Å det är vägen dit jag vill ha en diskussion kring, vapenskrammlet ältas tillräckligt av andra, å vi vet redan hur det resoneras kring det...
  • ölburk2
    familjenstygg skrev 2015-04-14 16:35:13 följande:
    De flesta som vill ha ett fungerande försvar är medvetna om att majoriteten av alla mellan- eller inomstatliga konflikter löses på fredlig väg. Oftast är det det också de personer som vill ha ett starkt försvar som är minst intresserad av en väpnad konflikt då de vet vad det skulle kosta i form av mänskligt lidande. MEN de är också tillräckligt pragmatiska för att inse att världen inte ser ut som den borde och att det finns tillfällen där våld är den minst dåliga lösningen.
    Hur förklarar du då att det är just de miltärt starka länderna som är de som är snabbast läggar sig i å tar till sina vapen? Så se det ut nu, å så har det sett ut genom historien.

• ölburk2
    familjenstygg skrev 2015-04-17 10:12:15 följande:
    Vi kan även konstatera att det genom historien inte tycks finnas något exempel där någon framgångsrikt försvarat sig mot väpnad aggression utan att själv tvingas ta till vapen. Att vapen (samt ekonomisk styrka) används för en expansiv politik är ett politiskt beslut och har i sig inte med den militära kapaciteten (försvarsförmågan) att göra.

Det är även talande att du, och de som har samma åsikter som dig, aldrig tycks kunna presentera några reella alternativ. Det finns trotts allt en del konfliktområden där du och de med liknande åsikter skulle kunna pröva era teorier, om ni nu överhuvudtaget har några teorier.
    Men herregud, konflikter löses varje dag å överallt utan att det är med vapen eller leder till några krig.
    Jag kan inte ens komma på ett krig som förs mellan länder idag, minns inte ens vilka länder som senast låg i öppet fullskaligt krig med varandra.
    Idag handlar vapenkonflikter om andra saker än länders krigande mot varandra, det måste du väl veta.

Å när det gäller Väst (USA:s) förmåga att dra rätt slutsater, så kan vi konstatera att det alltd blir fel.
    Ex är många, Korea, Vietnam, Iran, Irak, 1:a å 2:a Världskriget, Afghanistan, Balkan å allt elände som USA/CIA ställt till i Sydamerika.
    För att inte tala om hur fel Väst alltid haft om ryssarna, aldrig en enda gång har Väst haft rätt vad gäller ryssarna, men nu är man igång med att hota med ryssen igen, tala om att inte ha lärt nåt av historien.
    Å anledningen är uppenbar varför det hotas med ryssen, det är enbart för att NATO (USA) vill sluta ringen kring ryssen, å då måste Sverige å Finland övertygas om att "ryssen kommer".
    Att det betyder att Sverige å Finland blir ryssens primära mål, om NATO får för sig att anfalla ryssen, det verkar ha gått vissa förbi.

Du vet lika bra som jag, att ryssen haft flera tillfällen att ta över Norden helt, då inget försvar fanns kvar här, detsamma gäller f.ö stora dela av Västeuropa, men dom har aldrig ens försökt, dom har alltid dragit sig tillbaka.

Varför då? Jo för att ryssarna precis som kineserna bara vill ha det som dom anser är sitt, å det ska fan ingen annan komma å lägga sig i.., så agerar å tänker ryssen.

Så låter vi dom sköta sitt, så riskerar vi heller inget från ryskt håll.
    Vi kan tycka vad vi vill om deras politik, men lika lite som kineserna vill ha vår demokrati, lika lite vill ryssen ha den, vilket f.ö gäller i andra delar av Världen med.

Det är fullkomligt döfött att tro att vi Väst sitter inne med alla svaren å har ensamrätt på hur ett land ska skötas.
    Vi hjälper bäst andra länder genom att förbättra välfärden, å det görs bara genom samförstånd.

• ölburk2

Omvärlden utanför Väst fördömer USA å deras beslut att skicka soldater till Ukraina, ett steg närmare 3.e världskriget kallade man det igår i "Hard Talk" (AL Jazeera Eng). Reaktionerna lät heller inte vänta på sig, vilket tydligt t.ex kan ses på den ryska börsen.

NATO (USA) står verkligen inte högt i kurs utanför Väst, å det kan man ju förstå, det är ju deras agerande som gör att arabvärlden nu är i ett enda stort kaos, å som nu även sprider sig ut över Afrika.
    Så precis som vanligt har USA inte fattat nåt, utan har ställt sig på den sida som gynnar dom själva, inte freden eller folkviljan eller den, vad ska jag kalla den "den naturliga utvecklingen" kanske 
    Syrien ligger i spillror å där nu civila efter att NATO/USA lagt sig i, lider långt värre än före deras bombande, detsamma är nu på väg i Yemen, såklart uppbackat av USA.
    I Yemen skulle ju snabbt Saudi bomba bort Houti rebellerna, men hur har det gått? Jo åt helvete!
    Snart, om det inte redan har hänt, så är Saudi upp i två tusen bombattacker å de civila får lida för idiotin.., visst är det fint med alla dessa fredsbevarande vapen som dödar å förstör så effektivt, suck.

Nu är det väl bara å vänta på en nystart på kriget i Ukraina.., hur fan kan USA vara så jävla dum att dom skickar militär dit, nu när fredsförhandlingarna pågår, men varför förvånas, det är ju så USA alltid bevarar freden, med vapen å krigande alltså.

Att USA måste ha den sämsta tänkbara underrättelsetjänsten, trots att dom själv påstår annat, kan inte ha gått nån förbi, dom har missat allt som rör "terrorismen" inte en siffra rätt har dom haft, utan helt missbedömt deras kraft, som t.ex att IS bara bestod av några få dåligt beväpnade gangsters från Saddams gamla armé, högst 3000 man.., jo pyttsan, det är en väldrillad å välutrustad gangsterorganisation, som helt lurat skjortan av USA, precis som alla de andra gangstergrupperingar vi nu ser härja fritt, å som USA å som deras "allierade" står helt maktlösa mot.., varför fungerar inte alla deras vapen nu då, det är ju alla vapen som ska bevara freden påstås det?

Jag ska hjälpa till med ett svar på den frågan.
    Det fungerar inte, för att det inte finns nån armé att strida mot, inga slagfält att drabba samman på, inga stridledningscentraler att bomba ut, inga högkvarter att bekämpa, inga stridsfartyg att sänka, inga ledare att förhandla med, inga sanktioner att sätta in, o.s.v.
    Det är det nya moderna kriget vi ser, inte det gamla som vi i t.ex Sverige upprustar för, det försvann för över 70 år sen, nåt som Väst med USA i spetsen helt tycks ha missat.

Det vi ser idag är fortsättningen på det totala fiasko som USA/NATO inledde med kriget mot IRAK, å som sen fortsatte i Afghanistan, det börjar allt mer lika det fiasko som Väst med Frankrike å sen USA begick i Vietnam.
    Det enda man uppnått är fler krig å mer elände, å Världen har fått en välbeväpnad å välutbildad gangsterorgansiation på halsen, å som just nu bara tycks öka i styrka.
    Att USA dessutom, med stöd av vissa andra NATO länder, riskerar att dra in oss i ett 3:e världskrig råder heller ingen tvekan om, bara Väst:s propaganda försöker dölja det, men i övriga Världen är åsikterna helt annorlunda, där är kritiken mot NATO (USA) inte nådig, å det med all rätt.

Det enda som vi idag kan hoppas på, är att Världens folk agerar mot galenskapen som vi nu ser, att folk reser sig mot det alltmer tilltagande krigshetsande som sker i vår närhet å även i andra delar av Världen.
    händer inte det, ja då vete fan om vi inte står inför ett storkrig med oviss utgång.., eller förresten ett storkrig där alla blir förlorare.

Märkligt nog så utpekas "kalla kriget" som ett av de största strategiska misstagen genom tiderna, en strategi som idag erkänns hade förpassat Världen till stenåldern om den hade utlösts.
    Ändå är det precis den strategi som nu igen tas upp av Väst, tala om motsägelsfulla ståndpunkter.

Det sägs att "Världen är galen" å inget kan vara mer sant än det.., kanske är det ett kärnvapenkrig Världen behöver för att komma till sans.
    Det är nog många som inte skulle sakna ett helt utplånat Europa å USA..

• ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-18 13:08:49 följande:
    Inte ett ord om Rysslands påverkan av läget....

Jag kan tala om varför USA ökar närvaron i området:
    De amerikanska soldaterna i Ukraina rör sig om några hundra, de ska bedriva utbildning.
    Baltikum känner sig hotade och önskar stöd från NATO (de är medlemar). Ryssarna har uttalat hot mot de baltiska länderna.
    Vad finns att säga om ryssarna eg, dom gör precis som förväntat, å jag har skrivit att jag mycket väl kan se mig en utveckling liknande den i Ukraina i Baltländerna.
    Det är länder som inga ryssar vill se en närvaro av NATO i, å i dessa länder finns massor med ryssar idag, å som mer än gärna skulle vilja se en rysk invasion.
    Vad USA däremot vill, är som vanligt bara ha en regim som går i deras ledband, å som du vet brukar det alltid gå åt helvete då.

Klart som fan att ett par av baltländerna fort som fan gick med i NATO, regimen är ju ryssfientlig å litar inte på ryssarna, vilket är fullt förståligt med tanke på deras historia.
    Men det betyder inte att ryssarna accepterar deras närvaro, tvärtom, det underblåser bara de problem som finns i dessa länder.
    Rätt hade varit att fortsätta att hjälpa baltländerna att skapa sig sina egna ekonomier med EU:s hjälp, å undvikit att dra in NATO i det.
    Ser du enbart till vad ryssarna vill, så kan det sammanfattas i att slippa ha NATO flåsande i nacken.
    Så NATO ska hålla sig borta från länder som ryssarna ser som sina grannar å även ibland som länder som tillhör dom.

Det kan tyckas fel, sett från vårt håll, med vårt sätt att se på demokrati å hur vi vill att länder ska skötas.
    Men det är just där svaret finns, att ryssar inte tänker som vi i Väst, så vi kan inte pracka på dom eller deras grannar vår idelogi.
    Dom måste lösa sina problem på egen hand, annars så slutar det med att ryssarna tar över, eller att det blir en regim som är västvänlig, men som inte har tillräckligt med stöd av folket för att kunna överleva för att ena landet, ungefär som i Ukraina.

Du vet att det där med utbildning av Ukrainsk militär bara är trams, dom är där för att bedriva informationsinhämtning å strategisk planering tillsammans med Ukrainas regering å militär., lite utbildning för sakens skull lär förstås åxå bedrivas.
    Men att det kallas utbildning är ungefär lika trovärdigt som ambassadpersonals div påhittade befattningar, det går ju inte att kalla dom för spioner, trots att det är vad alla vet att dom eg är.

USA öppnade Pandoras ask, när dom gick in i IRAK, å nu kan dom inte stoppa den utvecklig som dom satt igång, vad tycker du vi ska göra åt det?
    Fortsätter det att utvecklas som nu, så kommer även Europa att på olika sätt dras in. Om inte annat så kommer flyktingströmmen att öka, vilket i sig kan bli nog så svårt att hantera.

Nu har vi släppt det så långt att vi kommer att ha med problemet att göra i många år framåt, å det skyller jag på NATO:/USA:s totala misslyckande med sin underättelsetjänst.
    Dom har i många år nu felbedömt dessa organisationers styrka, eller så har dom medvetet desinformerat, kanske båda delarna.
    USA har litat på sin militära styrka, men nu ser vi att militär styrka inte är mycket värt idag, ju mer det har krigats efter början på Irak-kriget, dessto värre har det blivit, inte har några vapen främjat freden, tvärtom ser vi bara hur det eskalerar å sprider sig över allt större områden..
  • ölburk2

Jo jag glömde ju Kuba.., det är ju inte så att USA plötsligt blivit kummunistkramare, utan även där så ser vi hur USA:s rysskräck gör sig påmint.
    Å rädslan för att ryssarna än en gång ska få inflytande över eller i Kuba har fått USA att skyndsamt agera.
    Dom reagerar alltså på Putins agerande som i sin tur beror på USA:s agerande.., å vi i Europa fogar oss.

Men att USA närmar sig Kuba ,det har jag absolut inget emot, grannar ska hjälpa varandra, inte göda fienden.

Tänk om vi istället skulle göra precis så, å hålla USA borta från länder i vår närhet, precis som USA vill hålla ryssarna bort från sina grannländer.
    Jag är helt säker på att det skulle underlätta mycket, men tyvärr så lyder vi alltid USA å får betala dyrt för det på flera olika områden.., i värsta fall kan det komma att kosta oss ett Europa i ruiner igen.., men om det blir en nästa gång, då tror jag inte USA slipper undan kriget på sin egen mark, å det är det nog bara dom själva som tror..

• ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-18 15:22:13 följande:
    ....och det är precis det du kritiserar USA för...
    ölburk2 skrev 2015-04-18 14:57:07 följande:
    Rätt hade varit att fortsätta att hjälpa baltländerna att skapa sig sina egna ekonomier med EU:s hjälp, å undvikit att dra in NATO i det.
    Är NATO ett hinder för det arbetet?Ska jag tolka dig som att du anser det behövs neutrala länder mellan NATO och Ryssland?

Så NATO ska hålla sig borta från länder som ryssarna ser som sina grannar å även ibland som länder som tillhör dom.

Det kan tyckas fel, sett från vårt håll, med vårt sätt att se på demokrati å hur vi vill att länder ska skötas.
    Men det är just där svaret finns, att ryssar inte tänker som vi i Väst, så vi kan inte pracka på dom eller deras grannar vår idelogi.
    Men det är okej enligt dig att Ryssland gör precis tvärt om?

Vi är redan i det läget att ryssarna vill ta över och är beredda att ta till våld för det.
    Du vet att det där med utbildning av Ukrainsk militär bara är trams, dom är där för att bedriva informationsinhämtning å strategisk planering tillsammans med Ukrainas regering å militär., lite utbildning för sakens skull lär förstås åxå bedrivas.
    Men att det kallas utbildning är ungefär lika trovärdigt som ambassadpersonals div påhittade befattningar, det går ju inte att kalla dom för spioner, trots att det är vad alla vet att dom eg är.
    Skitsamma, de är inte där för att strida mot Ryssland i alla fall, det är de alldeles för få för.
    Underrättelseinhämtning pågår hela tiden och något som även ryssarna sysslar med, så what's the deal?

Ja NATO är ett hinder, ett stort sådant då det är USA som sätter agendan.., jag förstår inte att du sväljer NATO:s/USA:s propaganda så lätt.
    Jag tycker du borde kunna föreställe dig ett omvänt scenario, det att om Kanada å Mexico plöstligt skulle få för sig att ställa sig på ryssarnas sida, inte fan skulle USA tiga still då.
    Eller Kuba, som jag glömde att nämna.

Ja det behövs en buffertzon mellan ryssarna å USA, en form av demilitariseradzon, så dom kan käfta utan risk för krig, åtminstone behövs det för Europas säkerhet.

Det är aldrig okej att pracka på nån sin idelogi, det går förr eller senare åt helvete då.
    Så visst ska vi främja en utveckling som länderna själv vill ha, å det går inte när USA får inflytande över utvecklingen i länder som gränsar till Ryssland.., lika lite som det skulle fungera om ryssarna fick inflytande i länder, som gränsar mot USA.
    Så när det gäller dessa i vår å ryssarnas närhet måste vi Europeer sköta det själva, då kan vi få ryssen att slapna av när hotet från USA inte längre finns. 

Nä ryssarna är inte där för att ta över Ukraina med våld.
    Det är de ryssar som finns i Ukraina sen länge, som heller vill se ett Ukraina med Rysland som främsta bundsföervant, vilket är nåt helt annat.
    Å som jag skrivt, samma utveckling kan komma i baltländerna, å det kan inget NATO förhindra, men vi/Europa kan komma i kläm, om NATO väljer att agera med vapen., nåt jag är säker på att ingen ledare i Europa vill, men vi kan tvingas följa USA.
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-18 16:32:23 följande:
    Hur USA än gör så kan de inte göra rätt i dina ögon, det står rätt klart nu.
    ölburk2 skrev 2015-04-18 15:40:00 följande:

Dom reagerar alltså på Putins agerande som i sin tur beror på USA:s agerande.., å vi i Europa fogar oss.

Bara USA's fel alltid, aldrig Rysslands fel alltså? Då vet jag var du står.

...eller så låter man varje land välja själv, istället för att USA eller Ryssland dikterar villkoren.
    ölburk2 skrev 2015-04-18 16:02:44 följande:
    Ja NATO är ett hinder, ett stort sådant då det är USA som sätter agendan..
    Du får närmare förklara hur en militär allians påverkar ett medlemslands ekonomiska utveckling.

Men din agenda som går ut på att bara NATO ska backa för att skapa denna buffertzon kan inte leda någon vart. Ryssarna måste göra lika och det visar de att de inte vill.

Det är aldrig okej att pracka på nån sin idelogi, det går förr eller senare åt helvete då.
    Fast du vänder dig ensidigt mot USA's agerande i det, inte mot någon annan.På vilket sätt har USA utgjort ett hot mot Ryssland i de tre krig Ryssland utkämpat i Europa under 2000-talet?

Ett Europa där Ryssland står ensam med sin styrka törs jag inte tänka på hur det skulle påverkas.
    Nä ryssarna är inte där för att ta över Ukraina med våld.
    Det är de ryssar som finns i Ukraina sen länge, som heller vill se ett Ukraina med Rysland som främsta bundsföervant, vilket är nåt helt annat.
    Å som jag skrivt, samma utveckling kan komma i baltländerna, å det kan inget NATO förhindra, men vi/Europa kan komma i kläm, om NATO väljer att agera med vapen., nåt jag är säker på att ingen ledare i Europa vill, men vi kan tvingas följa USA.
    Här har vi någon som gått på Rysslands propaganda....

Varför ska ryssar bestämma vilken politisk riktning Georgien, Ukraina, Estland, Lettland eller Litauen ska gå? Det finns redan ett Ryssland för dem att bo i om de vill.

Slutligen, ska du fortsätta skriva i den här tråden så får du börja svara på de frågor du får.

Det är aldrig rätt att låta vare sig USA eller ryssarna diktera villkoren, när dom gjort det så har det förr eller senare alltid gått åt helvete.
    Det går att räkna upp hur många exempel på det som helst, det vet vi båda, å det är ju precis det jag vill vi ska undvika att upprepa ännu en gång.

Du har missuppfattat mig ang "buffertzonen", ska utvecla det om ett tag, men just nu måste jag lämna ett tag, vi har haft "storm" som slagit ut elen å vi behöver fixa till en del som hänt i.o.m det.
    Men vissa frågor tänker jag inte svara på, de som bara syftar till att älta frågor kring försvar å som bygger på gamla teorier är redan basvarade om å om igen, å leder inte framåt, det blir bara åsikter om vad som ska göras eller vad som anses är rätt, å det finns det andra som ägnar sig åt.
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-19 18:19:11 följande:
    STOPP DÄR!
    DU är den som ältar samma sak upprepade gånger, hela tiden....
    ALLT är i dina ögon USA's/NATOS fel, medan du försvarar allt Ryssarna gör och gjort med att det är vad som förväntas eller så är det USA's/NATOS fel det med.
    Samtidigt glider du undan alla besvärande frågor. Det visar inget annat än att du saknar argument, du kan inte förklara närmare om hur det ligger till med dina påståenden.
    Välkommen tillbaka och skriv i tråden när du kan bevisa motsatsen...
    Ja mycket är NATO:s fel, det är bara å se sig om vad deras inblandning har lett till, dom tar varje chans att lägga sig i för att dom tror vårt synsätt iväst alltid ska fungera på andra platser i världen, men det gör det inte, har aldrig gjort å kommer aldirg att göra.

Att besvara samma saker om å om igen leder ingen vart, även om frågorna inte är identiska så handlar det om samma saker, så det har jag ingen lust att svara på, tror f.ö ingen är speciellt intressarde av att dera det fler varv.

Vad gäller länderna vi kan kalla buttfertzonen mellan väst å ryssland, så har de flesta aldrig haft en chans att få skapa sig en egen utveckling, undantaget Sverige å Finland.
    Dom andra har istället blivit uppdelade, fått tillsatta regeringar av öst eller väst m.m m.m. Samma sak gäller även iAfrika å arabländerna, å vad har vi fått, jo instabila områden med regeringar som gjort som USA velat, eller dikturer som sen ställt till ett helvete i dessa länder.
    Det är ett faktum som inte går att komma ifrån, å som just verkar urarta totalt, å då inte bara i vår närhet.

I närheten har vi länder som startat krig, Balkan t.ex, alla med konstruerade regimer å gränser, som ledde till fram till Balkan-kriget, inte heller det går att komma ifrån.

Nu är vi på väg att göra om samma misstag igen, den här gången är det NATO (USA) som försöker få makten över länderna, å ser vi historiskt så vet vi vad som väntar.
    De länder det rör är inga länder med en befolkning som fått möjligheter att forma sin utveckling själva, dom har alltid kommit kläm mellan väst å öst.
    Att ryssarna i dessa länder, å dom är ofta många, inte vill att väst ska ta över, är inget konstigt, dom ser ju ryssarna som sina vänner.

Så både ryssarna å vi Väst måste försöka styra utvecklingen i en riktning som inte leder till att länderna ännu en gång får en regering som mer eller mindre gör länderna till lydstater för endera sidan.
    Inte lägga oss i militärt, för då har vi snart nya konflikter igång igen.

Jag tar inte parti för någon sida, utan konstaterar bara vad som sker å har skett, å att vi måste komma ifrån de "lösningar" som tidigare dominerat, dom har ju uppenbart inte fungerat nånstans.
    Ett bara exempel på det är Afghanistan, där både ryssar å USA har försökt sig på att få dominans, båda har misslyckats totalt. 

Vi måste söka andra lösningar å hjälpa dessa länder till framgång, å det kan vi inte om vi samtidigt utesluter den "ena sidan".
    Det är dessa länder som ska vi måste hjälpa att nå framgång, inte att vi eller ryssarna ska få sin vilja fram.

Det pratas så ofta om fria val, men jag tror inte det är vad man primärt ska sträva mot, dessa val brukar ofta få lågt antal röstande å då blir heller inte valresultatet rättvisande, men används ofta å gärna i propagandasyfte.

Det är inte så enkelt som du tror, att bara vi i västl ägger oss i så löser sig allt, tror du det så har du köpt propagandan, precis som nu ryska folket köpt Putins propaganda som en sanning.

Ska dessa länder ha/få en chans till en fredlig utveckling, så är det som måste till, att vi i Europa tillsammans med ryssen å de berörda länderna samlas å söker skapa samförståndslösningar.
    USA ses som en fiende av ryssarna å då även av det stora antal ryssar som bor i länder som vi pratar om.
    Därför måste USA hållas utanför, det måste förbli en sak för Västeuropa, Ryssland å berörda länder.

Nu har Finland fått en ny regerig, å den kommer åtminstone att bli en hyfsad garant för freden i vårt närområden här i norr, inget NATO där inte.
    Utgången av det finska valet öppnar upp för en dialog med ryssen, där vi tillsammans med Finland söker samförstånd å avspänning, utan risk för att NATO ska bli inblandat.
    Vi kan fortsätta att vara den "buffertzon" som ryssarna vill ha här i norr, om vi tillsammans med Finland lyckas övertyga ryssen om att det inte blir nåt NATO vid deras gräns.

Å jag ställer mig inte på nån sida som du vill ha det till, jag ser till vad de med störst makt, ofta segrarna i ett krig, har ställt till med genom historien, å det är ingen trevlig läsning.
    Å det gör mig förbannad när vi tror att ett upprepande av dessa lösningar kommer att bli rätt "nästa gång".
    Dom blir aldrig rätt, dom skapar bara underlag för nya konflikter.., det borde räcka med att se sig om i världen idag, för att bli överbevisad om sanningen i det.
  • ölburk2

Jag har inte tid med det här längre, har fullt upp under ett antal veckor framåt som jag inte ens vet hur många det kan bli.
    Dessutom verkar du Tom ändå inte vilja veta av en hållbar lösning, så vi andra får hoppas att andra får råda över framtiden å ser till freden istället för egen makt.

Att ens påstå att det är bara ryssarna som skapat ofred i Europa är ju rent sanslöst, har du t.ex redan glömt nazismen å Balkankriget/krigen.
    Har du glömt att USA var de som hjälpte ryssarna under 2:a världskriget genom att skicka enorma mängder material till ryssarna när dom var ockuperade av nazisterna.
    Att dom då kämpade tillsammans, men att båda sidor vid krigsslutet "delad på vinsten" å samtidigt drog igång det som senare blev "kalla kriget".
    Ännu ett bevis för att Ryssland eller USA aldrig kan tillåtas få nån form av makt i de länder som vi kan kalla forna Östeuropa, dom kan helt enkelt inte komma överens om nåt.

Men tyvärr är vi nu i full gång igen, med att få dessa "krigsvinster" till länder att välja sida, så kom inte å påstå att det är ryssarna som är på krigsstigen, både sidor försöker lika mycket att få kontrollen över dessa länder, å det måste vi få ett slut på.
    Annars har aldrig dessa länder en chans att kunna bli självständiga, dom blir bara brickor i maktkampen mellan öst å väst. 

Å som sagt, nu får du fritt spelrum Tom, med att föra fram din propaganda, jag har inte tid, å vet inte när jag kommer att få det heller.
    Dessutom är fredliga affärer roligare å mer ekonomiskt givande att syssla med, än en fruktlös tråd som har till avsikt att underblåsa galna teorier, teorier å ståndpunkter som bevisligen bara kommer att leda till fler krig.
    Bevisen för det finns i mängder, i våra historieböcker, å historien låter sig inte förändras, inte ens genom med hjälp av den mest fanatiska propagandan..

• ölburk2

Å här pågår krigshetsande för fullt.., ja det passar ju bra när ett nytt stort krig precis har börjat.
    Snart sagt hela arbvärlden är indraget å det eskalerar fort i styrka å utbredning, precis som jag varnat för tidigare.
    Risken ökar dag för dag att även EU/Europa blir indraget, även vi svenskar, då vi ska skicka militär till dessa områden.
    Att NATO/USA är de som står för vapnen till alla inblandade tillstår nu även media i Väst, ja även Sverige bidrar med vapen till de stridande, visserligen indirekt via USA, men svenska vapen förekommer hos alla inblandade.

Idag kan man med fog påstå att IS är bland de bäst utrustade fotarméerna i världen, utrustade med mycket av det senaste å bästa NATO har att tillgå.
    För några veckor sedan så övergav IRAK enorma mängder vapen som IS övertog, bl.a 2300 bepansrade, beväpnade å f.ö fullt utrustade Humvee:s, enorma mängder ammunition, granater å vapen av allt från handeldvapen till luftvärn å granatkastare å pansarvärn, (bekräftat av IRAK:s styrande)
    Detta är inte 1:a gången, utan IS har kommit över NATO vapen i mängder tidigare i ett flertal arabländer.
    Å trots att detta sker gång på gång, så fortsätter NATO (USA) att formligen dränka arabländerna med nya vapen, att vapen hamnar i fel händer verkar inte bekymra NATO (USA) det minsta.

Att IS nu även fått utökat stöd av ett flertal religiösa ledare, gör att IS i princip fått 1000-tals nya krigare i ett nafs.

Så vi kan utan minsta tvekan konstatera, att vi nu står inför ett storkrig, ett storkrig som mycket väl kan leda till nästa Världskrig, å med krigshetsare som Tom å hans NATO vänner, som så gärna förser pleti å kreti med vapen, så ökar givetvis risken för ett nytt Världskrig mångfalt.

Givetvis måste även det som sker i Ukraina tas med, nu stundar ju som väntat årets sommaroffensiv.
    De proryska rebellerna har fått nya vapen i massor av Putin, å även minst 10.000 "frivilliga ryssar" har anslutit sig till rebellerna.
    Det gör att vi kan förvänta fullt krig mellan rebellerna å ukrainsk militär inom kort..., strider har iofs pågått hela tiden, även om Väst fått för sig att det råder total vapenvila.

Redan nu så har NATO (USA) börjat trappa upp ordkriget, å jag skulle inte bli minsta förvånad, om det snart kommer krav om att frånta ryssen fotbolls VM, allt för att locka ryssen till krig.
    Givetvis på europeisk mark, USA vill ju alltid att krig ska föras i andra länder, så dom själva kan tjäna massor av pengar på det..., 43 st krig å väpnade konflikter har USA deltagit i sen 2:a Världskriget, ett oslagbart rekord, å det är dom som Tom så ihärdigt påstår vill värna freden..

Möjligen kan vi hoppas på att den stora oenighet som finns inom EU/Europa (propagandan påstår förstås att enigheten är total ) kan rädda oss i Europa från att dras in i ett krig mot ryssen.
    Vi kan ju alltid hoppas att förnuftet får tala, å att vi gör allt för att värna freden å normaliserar umgänget med Ryssland, istället för att springa USA:s ärenden..

• ölburk2

Ja det är bara att hålla med Påven, krigshetsandet når nya å farligare höjder varje dag, vilket allt fler ledare å makthavare nu oroar sig för ska leda till ett 3:e världskrig, t.ex så gör Påven det.

"Pope Francis said the world was beset by an "atmosphere of war" and attacked those who are guilty of inciting and fomenting it.

Many conflicts across the planet amount to "a kind of third world war being fought piecemeal and, in the context of global communications, we sense an atmosphere of war," the pontiff said in a mass at Sarajevo's Olympic Stadium during a one-day visit to the Bosnian capital."

Å med tanke på hur USA å nu även UK pressar ryssen, i tron att dom ska kunna kuva dom, så kommer ett krig på europeisk mark allt närmare.
    Att dessa sanktioner enbart späder på det ryska folkets hat mot Väst, å ökar Putin:s popularitet i Ryssland, verkar inte bekomma USA/Väst.
    (Rysk propaganda till det ryska folket, är minst lika effektiv å osann, som den vi i Väst matas med om Ryssland.)
    Så  för oss som bor in Europa, så kan det komma att betyda ännu ett krig på europeisk mark, där USA blir stora vinnare som slipper föra krig på sin mark, medans alla vi andra blir förlorare.

Nya/fler vapen till Ukraina lär bli ännu ett steg i den riktningen, propaganda inslag om hur dåligt beväpnade Ukraina är, har redan börjat sändas
    Ukraina visar t.ex upp gamla ryska fordon som börjar brinna under en färd med journalister från England/BBC, å bönar å ber om hjälp från Väst med fler å bättre vapen...
    Dock verkar inslaget nu slutat sändas, troligen för att filmen var så klantigt gjord, att den även råkade visade helt nya amerikanska lastbilar/pick-up:er..

• ölburk2

Så har då Putin haft ett möte med Påven, å med tanke på Putins religiösa grubblerier, så kan det mycket väl vara nåt som leder till en öppning mellan Ukraina å Ryssland.
    Att Putin lyssnar mer på Påven än NATO:s (USA:s) vapenskramlande å Väst sanktioner lär ingen betvivla.
    Men blir det nån form av uppgörelse så lär det inte direkt bli vad Väst (USA) hoppas på, det, nä det blir troligen mer nån form av överenskommelse som tar Ukraina närmare Ryssland. D.v.s nåt NATO blir det inte tal om på Ukrainas mark, det kommer inte ryssarna att gå med på...

För min del så är en fredlig uppgörelse det viktiga, allt annat är sekundärt.

Tyvärr så kan jag inte se att risken för ett utökat storkrig minskar, tvärtom så ser det ut att sprida sig, å bli allt mer våldsamt.
    USA har ju beslutat att trappa upp krigandet i arabländerna mot IS, vilket enbart betyder mer bombande, vilket betyder att det förmodade fördubblandet av flyktingar bara blir ett önsketänkande, det kommer att bli långt värre än så.

Att bomba mot IS, är det få som anser är nåt som bekymmrar IS, inte ens NATO (USA) tror på det, även om dom håller masken.
    Men dom har inget motmedel mot IS.., det finns inte tillräckligt många som vill strida mot IS, där ligger problemet.
    IS har övertaget i alla lägen, då dom förfogar över självmordsbombare å barnsoldater, å dom biter inget bombande på, dessutom sällar sig allt fler religiösa ledare till IS, så i praktiken blir IS bara fler å fler.
    Ska nån kunna hota IS, då gäller bara man mot man krig, å det har bevisligen inte de IRAKiska soldaterna haft nån lust med, fullt förståeligt, att slåss mot en motståndare där döden inte betyder nåt, eller där döden ses som "högsta vinsten" kan inte kännas bra.

Så bombandet kommer bara att leda till att allt fler civila flyr, å vi i Europa kommer att få allt större problem med dessa stora mängder flyktingar.
    Hur dom (araberna) ska få stopp på IS lär inte USA kunna hjälpa till med, i USA finns heller inget stöd hos befolkningen, för att igen skicka trupper till det området.
    Så det ser ut som dom får försöka reda ut det som USA satt igång, i.o.m invansionen av IRAK.
    Ja vi känner igen turordningen.., USA drar igång nåt skit, å sen får nån annan städa upp.
    Tyvärr ser det även ut att gå samma väg i Afghanistan, men det är förstås mer väntat, det brukar gå den vägen för alla som ger sig på det landet. 

Sen verkar det kunna bli problem även med Turkiet, Erdogan beskyller ju väst för hans valnedrlag, å med tanke på hans smått extrema islamistiska tankegångar, så kan han mycket väl släppa lös ett h-vete i Turkiet.., jag litar inte ett dugg på den mannen.
    Å då är det förstås bara en tidsfråga innan även IS får fäste i det landet..

• ölburk2
    familjenstyg skrev 2015-06-10 21:29:58 följande:
    Då får vi väl hoppas att Ryssland drar bort sina smutsiga fingrar från den ukrainska syltburken så är det åtminstone ett hot mindre.
    Det löser sig, om NATO håller sig borta från den "ukrainska syltburken".
    Vad som händer eg inget annat än vad vi sett USA gjort åtskilliga ggr i Sydamerika, fast USA brukar använda sig av CIA å dollar, för att köpa sig till en statskupp så att dom får sin marionett regering.
    Varken USA eller ryssarna har någonsin accepterat "fel" regeringar i sitt närområde, å ryssarna lär inte göra det nu heller.
  • ölburk2

Som ni ser, så har utvecklingen tyvärr tagit precis den väg jag förutspått.
    Mer vapenskrammel mellan USA å Ryssland, USA ska placera ut mer tunga vapen i Östeuropa, å Ryssland svarar efter det tillkänngivandet med fler kärnvapen tänkta för USA.., även om det inte direkt sägs så.
    Men interkontinentala robotar kan jag inte se skulle riktas mot nåt annat ställe.., inte just nu iaf.

Oenigheten inom EU ökar, det kan knappast nån ha missat...
    Extremhögern inom EU har gått samman, Grekland verkar allt närmare en "grexit", England vill ha nya EU regler, Italien börjar ledsna på EU ang flyktingarna., det kan utveckla sig till en större kris, o.s.v, listan börjar bli lång.

Krigen/konflikterna i arabländerna sprider sig, med en allt större flyktingström som följd.
    Påstådda framgångar i bekämpandet av t.ex IS å andra "ickeregeringar" är bara trams/propaganda.
    Vad som verkligen händer, är en alltmer påtaglig splittring å försvagning av sittande regeringar, så räkna inte med några fredliga lösningar inom en överskådlig framtid.. Där håller jag med vad vissa ledare i arabländerna säger, att det enda USA kan åstadkomma med sitt bombande/deltagande, är att öka på splittringen å ge "ickeregeringarna/terroristerna" fler anhängare.

Lägg till klimatpåverkan så har vi idag de största flyktingströmmen Världen nånsin haft, å den kommer att öka våldsamt de närmaste åren.
    Idag har vi nånstans mellan 20-40 miljoner på flykt, den siffran beräknas öka till 200 miljoner (krig/konflikter/klimatpåverkan) vid nånstans kring 2050, om inget får stopp på dagens utveckling.
    Vad det kommer att innebära i problem för många länder, tror jag ingen kan undgå att inse.

Finns det nåt vi kan göra då?
    Tja, att vi jobbar tillsammans på fredlig väg, är förstås enda möjliga vägen att hantera problemen, men tyvärr verkar den viljan inte finnas, inte just nu iaf.
     Ska vi kunna lösa problemen med ryssen, så måste vi göra det till ett europeiskt problem, hålla USA utanför, men det kommer förstås aldrig att hända.., EU tiger still, vad än USA tar sig för mot ryssen.., ännu ett bevis på hur oeniga Europa verkligen är.
    Vi vågar inte stöta oss med USA, trots att risken för ett krig på europeisk mark ökar.

Samma problem gäller i arabvärlden.., ledarna backar upp USA, men stödet för deras deltagande finns inte hos nån majoritet i det området..

Som ni förstår så ser jag inte vidare optimistiskt på framtiden i arabländerna, å det kommer jag heller inte att göra, inte så länge inte alla löser problemen själva i sina närområden.
    Det fungerar inte att ha USA som världspolis i arabländerna, när stödet inte finns.

Vad händer härnäst?
    Ja problemen med flyktingarna kommer att öka, å splittra EU än mer, nåt som givetvis försvårar en lösning med ryssen.
    Konflikterna i arabvärlden kommer att hårdna, nåt som kan dra in både Turkiet å Iran än mer.., håll ett öga på det.
    Det finns även tecken på fler å mer våldsamma konflikter i Afrika.
    Å Afrika har samma problem som arabvärlden med konstlade länder ihopsatta av de fd kolonialmakterna, där folk/grupper/stammar nu är utspridda över landsgränserna, vilket betyder att konflikter inte sker under en landsflagga.

Har inte tid å skriva mer, så det blir/blev kortfattat å troligen inte så begripligt som jag tänkt. 
    Vill ni veta vad som är på gång, så undvik att lyssna på vad makthavarna säger, det blir bara en massa propaganda som ger en falsk bild.
    Sanningen finns att hämta hos iaktagare på plats, vanligt folk, experter, journalister, dom ska ni lyssna på.
    Tillräckligt många åsikter från "båda sidor" brukar ge en bra å äkta bild av läget.

• ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-06-17 14:45:32 följande:
    Jag tror det är första gången du skriver ett inlägg här som innehåller något vettigt.
    Jag kan hålla med dig om mycket i detta.
    Tja, jag tror inte jag gjort nåt annat än att fortsatt med att beskriva världsläget å vad jag tror de handlingar å händelser som görs, kommer att få för konsekvenser.

Å så fel ute är jag inte, då vi nu kan höra hur väl det jag sagt, stämmer med vad FN nu säger.
    Dock med en skillnad, FN:s världsbild vad gäller flyktingfrågan, ser långt värre ut än den jag beskrev..

Vad gäller ryssen å EU/Europas agerande mot Putin, så vidhåller jag att vi gör helt fel när vi hänger på NATO:s (USA) vapenskrammel å sanktionerna mot ryssen.
    Det spelar helt å hållet Putin i händerna, å han kommer att använda det mot oss i sin propaganda mot Väst/Europa, genom att beskylla oss inför ryska folket, att vara orsaken till alla de försämringar som blir/är följden av de sanktioner som Väst påfört ryssen.

Vi måste krångla oss ur det grepp Putin har, å som vi i Europa försatt oss själva i.., det är inte vi som har övertaget, det är Putin å hans anhängare.
    Å det enda vi kan göra, som jag ser det, är att ta bort sanktionerna så att vi får en öppning in i Ryssland å till det ryska folket.
    Vi måste få tillgång till ryska folket för att kunna visa dom vad verklig demokrati innebär, nåt vi nu helt saknar möjlighet att göra.
    Allt vi gör å säger används nu mot oss, allt manipuleras å förvrängs till "sanningar" som passar Putin, å vi kan inget göra.

Tyvärr späds eländet på av makthavare i Europa å USA, genom att skylla allt på ryssen i sin tur.
    Å vi vet alla vad den här typen av ensidig propaganda kan leda till, så vi är inne på en mycket farlig väg.
    En så farlig väg, att den mycket väl kan leda till ett 3:e världskrig om vi inte ändrar strategi.
    Det kommer inte att behövas mycket för att utlösa ett storkrig, om motsättningarna ökar några snäpp till.
    Stora saker utlöses ofta av en liten händelse som ingen kan förutse, forna Östeuropade rasade av en enda felsägelse, å 1:a världskriget utlöstes av skotten i Sarajevo.
    -------------------------------------

Vad gäller arabvärlden, så kan man nu med fog påstå att USA helt tappat greppet om utvecklingen, å lär knappast kunna göra så mycket åt den i framtiden heller.
    Mycket beroende på att USA:s marionett regering i Iran inte har stöd av grupperingar som bekämpar IS.
    Utlovade vapen från USA till dessa grupper har t.ex inte levererats, så dom har vänt sig till Iran, som mer än gärna bistår med vapen.
    Iran:s regering har massvis med vapen, men inga som vill använda dom, folk vill helt enkelt inte ansluta sig till regeringstrupperna, gamla religiösa motsättningar är orsaken till det..

Vi ser ut att vara på väg till nåt liknande Balkankriget/krigen, att man vill frigöra sig från de landsgränser som de forna kolonialmakterna drog upp.
    Å kanske är det enda vägen till fred.., i vart fall kan vi glömma nån form av vår i Väst liknande demokratiska ordning, den vill ingen längre veta av.
    Här är det gamla ideologier som gäller, gamla värderingar, etniska rensningar, ja allt gammalt skit med religiösa förtecken är vad som helt dominerar.
    Vilket f.ö verkar gälla Putin i viss mån, vilket gör att vi västerlänningar inte längre kan påverka mer än högst marginellt.

Slutsats.
    Lägg ner krigandet, sluta skramla med vapen, inget mer tjafs om att införa vår västliga demokrati.
    Inse att vi har misslyckats med att införa vår fredliga demokratiska ordning, troligen för att vi gått för fort fram, trampat för många på tårna, speciellt dom religiösa å fattiga.

Sök samförstånd, även om det innebär att det strider mot vår uppfattning om vad som är rätt..., vi får helt enkelt börja om.
    Värna vår västliga fredliga demokratiska ordning, å sakta börja föra ut den över Världen igen.., en nystart helt enkelt, en nystart som visserligen kommer att svida rejält för oss västerlänningar, men jag ser ingen annan väg ut ur de konflikter å krig, som sprider sig som värsta löpelden över Världen.

Kan vi klara det? Tveksamt.., vapenindustrin har för stor makt å lär inte gå att få stopp på, så krigandet kommer troligen att fortsätta länge än. 
    Vapenindustrin kommer alltid att vilja sälja sina vapen till de som är villiga att betala.
    Ja t.o.m Sverige:s vapenindustri å regeringar har ju mörkat å gjort ett flertal affärer med länder som är "förbjudna"., minns bara vapenfabrik i Saudi, Bofors-kanoner till Indien, mjukvara/utvecklingsprogran för massförstörelsevapen till Kina, bara för att ta ett par exempel.
    -------------

Ha nu en trevlig midsommar, å försök att inte börja kriga med varandra, även om vädret kommer att bli skit i helgen.., efter regn kommer sol.

• ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-06-18 12:42:50 följande:
    Här skiljer sig vår syn och åsikt:

Vi har olika syn på vem som påverkar vem och i vilken grad mellan USA och Ryssland.

Du beskriver sällan eller aldrig något problem i världen där Ryssland har starkt inflytande i, ibland t.o.m. förnekar du det.

Du erkänner inte behovet av att Sverige m.fl. rustar sig för vad dessa oroligheter omkring oss kan leda till.
    Vilket inte är så konstigt.., vi lever i Väst å blir påverkade av det.., att vara en motvikt är inte så lätt.., trots att jag försöker vara objektiv så kommer vi i Väst alltid att hamna i underläge mot öst.., detsamma gäller förstås de som verkar i öst.., ledsen har bråttom, hinner inte svara mer.
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!