Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Flash Gordon skrev 2014-10-06 23:23:47 följande:
    Ubåtarna är ju redan beslutade. Två nya A26 och så blev det tre upprustade Gotland istället för bara två. Fem ubåtar totalt i framtiden. 

Det gick ju MP med på nyss och den lär de få genom Riksdagen.
    Eftersom upprustning av ubåtarna i Gotlandsklassen är spridd i tid så är den inte verklighet förrän den har skett och likaså är det med nya ubåtar.

Frågan är om vi har tillräckligt av operativa ubåtar under tiden?

Du vet väl att inköp och renoveringar kan vara hur planerade som helst, men ändå inte bli av, om regeringen inte beviljar pengarna till det och pengar som inte nyttjas till det de är öronmärkta för går tillbaka till staten.
  • Tom Araya

Som jägarchef skall du ha goda kunskaper om fiendens organisation, utrustning och taktik/stridsteknik. (KavR Jplut/Jgrp 1980)

måndag 6 oktober 2014

Utan förvarning
    Reflektion
    Den 2 Oktober 2014, kom en intressant nyhet som än så länge ej uppmärksammats i Sverige från vårt västra grannland Norge. Utan några som helst omskrivningar förklarar man att förvarningstiden inför ett angrepp mot Norge har nedgått nästintill noll. Till saken hör att Norge har valt att fortsätta med ett värnpliktsförsvar och till del en kontrakterad styrka, en lösning som känns igen från i Sverige, om vi än har övergått till fullständig frivillig rekrytering med en övervägande del, deltidsanställda soldater.

jagarchefen.blogspot.se/2014/10/utan-forvarning.html
  • Tom Araya

Än så länge verkar det sopm att vi fått en rätt vettig försvarsminister i alla fall. Det gäller bara att han får en vettig försvarspolitik och budget i ryggen av sittande regering.

SvD idag:

Hultqvist: ?Vi måste se till att ha beredskap?

Försvarsminister Peter Hultqvist gjorde på sitt nya jobb klart att han vill ha en öppen dialog så att regering och försvarsmakt kan börja dra åt samma håll.

www.svd.se/nyheter/inrikes/peter-hultqvist-vi-maste-se-till-att-ha-beredskap_3979589.svd

• Tom Araya

Om en ny bok. Kan det ligga någon sanning i detta?

Så planerar Ryssland att anfalla Sverige

Jag har precis genomfört ett gediget researcharbete för min kommande bok, Med sikte på Sverige i vilken jag går igenom Sovjetunionens och Rysslands anfallsplaner mot Skandinavien i allmänhet och Sverige i synnerhet. Ryssland bedömer att Sverige tar stora steg mot ett Natomedlemskap. Det har i sin tur föranlett att militärstrategin mot Sverige börjar ändras.

www.nyapolitiken.biz/ryssland_index/sa-planerar-ryssland-anfalla.html

• Tom Araya
    Blogginlägg igår

Konsten att förbereda ett land
    Sammanfattning
    Den nyligen avslutade civilförsvarsövningen i Ryssland har troligtvis varit en landsomfattande lednings- och funktionsövning av det ryska civilförsvarets agerande i händelse av ett krig, bedömt har man övat åtgärderna i händelse av kärnvapenkrig. Denna slutsats kan dras av ingående delövningsmoment samt omfattningen av civilförsvarsövningen som sträckt sig över hela Ryssland dvs nio (9) tidszoner och mellan 10 - 60 miljoner civila som berörts av övningen samt 300,000 man ur civilförsvaret.

jagarchefen.blogspot.se/2014/10/konsten-att-forbereda-ett-land.html
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!