Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

fubar skrev 2014-09-22 19:24:00 följande:

Man sörjer all materiel som skrotats. Centurion-stridsvagnarna och 401 och 501 hade varit bra att sätta upp Hemvärnspansarbrigader med. Cool

Det finns en snabb lösning på försvaret av Sverige, men inte för Gotland, att ge Hemvärnet mer resurser och förmågor. 

Pansar åt Hemvärnet är inte realistiskt eller prioriterat.
    Splitterskydd, mörkerstridsutrustning och bättre understöd är vad Hemvärnet behöver.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2014-09-23 17:12:38 följande:
    Fast det är ju ingen nyhet för den som är intresserad av området.

Incident-routen har ju alltid(?) bara haft automatkanonen att skrämma bort kränkande flygplan med.

Ganska logiskt på sätt och vis eftersom man inte har för avsikt att skjuta ned varenda plan som kränker svenskt luftrum och därför inte har behov av en robot.

Måste man skjuta, och det gör man ju aldrig(?) ändå, så skjuter man med kanonen framför det kränkande flygplanet. Man missar med flit.

Med en robot går det ju inte att "skrämmas" på samma sätt. En robot är ju skott-träff och så störtar det andra planet.
    För den stora massan är det ganska okänt, därav en nyhet.

Beredskap borde omfatta förmåga att verka. Behovet vet man aldrig när det kommer.

• Tom Araya

Det där med lugn och ro tror jag vad jag vill om....

Jag läste en intressant teori från mina försvarsvänner på Facebook, att ryssarna  ökar övningsfrekvensen kring Östersjön tills vi har vant oss vid deras närvaro och ständiga kränkningar av vatten och luftrum...

• Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2014-09-27 08:02:10 följande:

Så många minuter tar det inte att montera på en robot på en Gripen. Det är ju mer att beslutet att flyga med dem skall tas och det tar man nog när det hettar till lite mer

Vad räknar du in i den tiden? Robotarna ska ju fram och det vill till att planet står på marken när det ska ske.
    Flash Gordon skrev 2014-09-27 08:02:10 följande:.

Sedan är det tveksamt om ryssarna kan överraska oss direkt. Antingen måste de föra över trupper med transportflyg (och sådan skjuter man ned med automatkanon om det ska vara så) eller så samlar de trupptransportfartyg i Kaliningrad och då ser vi det i förväg.

Först ska vi förstå vart de är på väg och vad de ska göra.
    Sedan måste vi förstå att det är skarpt läge och ingen övning.
    Sedan måste man besluta från politiskt håll att åtgärder ska vidtas.
    Sedan vill det till att resurser finns och folk finns tillgängliga med kort varsel.
    Det behövs ingen egentlig överraskning för att komma väldigt långt.

De automatkanoner för luftmål vi har idag sitter antingen på fpl 39, korvetter eller LvKv90, allt annat är borta och mycket robot-lv finns inte heller.

• Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2014-09-28 07:18:59 följande:

Robotarna finns ju på plats på basen. 

Inte alltid samma som planen finns på.

Robotarna finns ju på plats på basen. Om det tar 10 minuter eller 60 minuter att sätta på dem är sak samma eftersom det kommer att göras i ett läge när situationen blir mer spänd. Innan fienden har sina plan i luften.

Nej, det är inte sak samma om fienden är i luften och det du trodde var övning visar sig vara skarpt läge.
    Det är inbillning att ett anfall alltid föregås av ett läge du känner till som "mer spänt".

Hela den listan på problem du radar upp gäller ju en luftlandsättning och den gäller oavsett vad vi beväpnar planen med.

Nej, beväpnade plan kan verka.

När fem ryska transportplan närmar sig Gotland så fungerar det på samma sätt som beredskapen redan gör idag. Planen kan skjutas ned med kanonen om det skall vara så.

Kanoner som inte finns...

Bristen på luftvärn är dock en verklig brist.

Det är bara förnamnet.

• Tom Araya
    Mentat skrev 2014-09-29 08:18:40 följande:

Då får vi se om försvarspolitiken förbättras när (mp) och (v) får bestämma över budgeten...?

Hänger mycket på hur s lyckas håla dem vid stången och få sin vilja igenom i just den frågan.
    Vet vi ens vilken ställning mp och v tar i den frågan idag efter de senaste händelserna?
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!